اخبار چهاردهمین روز تهاجم روسیه به اوکراین

*سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ۱۸ مرکز درمانی، پرسنل پزشکی و آمبولانس‌ هدف قرار گرفته‌ و در نتیجه این حملات ۱۰ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

*.شورای شهر ماریوپل در یک پست فیس بوکی خبر داده که روسیه یک بیمارستان کودکان در شهر بندری محاصره شده ماریوپل در جنوب شرق اوکراین را ویران کرده است.رئیس اداره نظامی منطقه‌ای، در ویدئویی در فیس بوک گفته “بخش زایمان در مرکز شهر، بخش کودکان و بخش درمانی بیمارستان در حمله هوایی روسیه به ماریوپل ویران شدند.”این مقام مسئول گفته مجروحان این حمله در حال انتقال به نزدیکترین بیمارستان هستند. فیلمی که اوکراین پخش کرده

*دویچه وله؛ برق نیروگاه آسیب دیده چرنوبیل قطع شد.بنابرگزارش‌ها خطوط برق‌رسانی به نیروگاه چرنوبیل بر اثر حمله‌های نظامی آسیب دیده و برق تاسیسات قطع شده است.

 *رادیو آمریکا، بسته حمایتی ۱۴ میلیارد دلاری کنگره آمریکا برای اوکراین.قانونگذاران آمریکا روز چهارشنبه موافقت کردند بسته‌ای از کمک‌های بشردوستانه و نظامی، که ارزش آن حدود ۱۴ میلیارد دلار است، به اوکراین ارسال شود. این توافق از حمایت رهبران هر دو حزب آمریکا برخوردار است.رادیو آمریکا

*رادیو فردا؛کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در توئیتی نوشت: «روسیه همچنان به گروگان‌گیری بیش از ۴۰۰ هزار نفر در ماریوپل ادامه می‌دهد و راه کمک‌های بشردوستانه و تخلیه ساکنان را مسدود کرده است. گلوله‌باران‌ها، بدون هدف مشخص ادامه دارد. تقریباً ۳۰۰۰ نوزاد تازه متولد شده فاقد دارو و غذا هستند. من از جهان می‌خواهم وارد عمل شود! روسیه را مجبور به توقف جنگ وحشیانه خود علیه غیرنظامیان و نوزادان کنید!»

*یورونیوز،روسیه: هدف «عملیات نظامی» سرنگونی دولت اوکراین نیست.*سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص تصریح کرد که هدف «عملیات ویژه فدراسیون روسیه در اوکراین» سرنگونی دولت فعلی این کشور نیست.ماریا زاخارووا روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری گفت که «این عملیات علیه مردم غیرنظامی انجام نمی‌شود و قصد آن اشغال اوکراین و نابودی دولت حاکم بر آن» نیست. 


یورونیوز؛ کی‌یف: روسیه و اوکراین بر سر امنیت «دالان‌های انسانی» توافق کردند.معاون نخست وزیر اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش با مقامات روسیه بر سر تامین امنیت دالان‌های انسانی جهت تخلیه غیرنظامیان از پنج شهر این کشور توافق کردند.ایرینا ورشچوک با اعلام این مطلب یاد آور شد که دو طرف متعهد شده‌اند در اطراف مجموعه‌ای از دالان‌های انسانی آتش‌بس برقرار کنند.به گفته این مقام دولتی، مسکو موافقت کرده است که از ۹ صبح تا ۹ شب چهارشنبه به وقت محلی آتش‌بس وعده داده شده در اطراف شش منطقه متاثر از درگیری‌ها را رعایت کند.برای تخلیه غیرنظامیان از این مناطق کریدورهایی از «انرهودار» به «زاپوریژیا» در جنوب، از «ایزیوم» به «لوزووا» در شرق و از «سومی» به «پولتاوا» در شمال شرقی اوکراین باز شده است.

* رسانه های آلمان خبر از ادامه بمباران شهرهای سومی، خارکیف؛ کی یف و اطراف ماریو پول می دهند*یورونیوز،تشدید درگیری‌ها در ایرپین و تلاش غیرنظامیان برای حرکت به سمت پایتخت.گزارش‌های رسیده از ایرپین، شهری که در نزدیکی دروازه‌های کی‌یف واقع شده از تشدید درگیری‌ها و تلاش غیرنظامیان برای خروج از شهر و حرکت به سمت کی‌یف حکایت دارد.


به گزارش فرانس۲۴ ساکنان ایرپین از ساعات ابتدایی صبح روز چهارشنبه همزمان با تشدید حملات و درگیری‌ها در محل تلاش کردند با عبور از رودخانه‌ای همنام با شهر و از طریق یکی از محورهایی که هنوز به اشغال ارتش روسیه درنیامده به سمت کی‌یف بگریزند.

*رادیو فردا؛آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خبر داد که ارتباط خود با سیستم‌های نظارت بر ایمنی در نیروگاه اوکراینی چرنوبیل را از دست داده است.کنترل این نیروگاه از تقریبا دو هفته پیش در دست نیروهای روسیه است.به گفته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، فرستنده سیستم نظارت بر ایمنی نیروگاه چرنوبیل دیگر از راه دور به آژانس سیگنالی نمی‌فرستد.گروسی همچنین از وضعیت ۲۱۰ نیروی فنی و مامور در این نیروگاه بسیار ابراز نگرانی کرده است.به گفته این مقام اتمی، وضعیت «دشوار و پر از استرس» این ماموران و کارمندان می‌تواند بر ایمنی این نیروگاه نیز اثر منفی داشته باشد.

*ارتش روسیه اعلام کرده از صبح امروز برای بازگشایی دالان های انسانی و تخلیه غیرنظامیان به سوی مکان‌های امن، در اطراف کی‌یف، پایتخت و چهار شهر چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل آتش‌بس موقت برقرار می‌کند.د.یچه وله پنتاگون پیشنهاد لهستان برای تحویل جنگنده به اوکراین را رد کرد.لهستان با هدف تقویت حمایت از اوکراین پیشنهاد داده بود جنگنده‌های “میگ”۲۹ خود را بدون دریافت هزینه و در اولین فرصت از طریق پایگاهی نظامی رامشتاین در آلمان به ایالات متحده تحویل دهد تا آمریکا آنها را در اختیار اوکراین قرار دهد. پنتاگون اما این پیشنهاد را “ناپایدار” خواند و آن را رد کرد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت اجرای این پیشنهاد با “چالش‌های لجستیکی دشواری” روبروست و درباره بعد ژئوپلیتیک این تصمیم نیز “نگرانی‌های جدی” وجود دارد.ویکتوریا نولند، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه، در جلسه شنود سنا، پیشنهاد لهستان را که ظاهراً از پیش هماهنگ نشده بود، «اقدامی غافلگیرکننده» خواند.

*رادیو فردا:گزارش اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا در روز چهارشنبه حاکی از «موفقیت قابل توجه» دفاع هوایی اوکراین در برابر جنگنده‌های روسیه است.در همین حال نبرد در شمال غربی کی‌یف میان نیروهای اوکراینی با مهاجمان روس ادامه دارد و روسیه نتوانسته است موفقیت «چشمگیری» داشته باشد.این برآورد اطلاعاتی همچنین می‌گوید که شهرهای خارکیف، سومی، چرنیهیف و ماریوپل هم‌چنان در محاصره نیروهای روسیه است.

*بی بی سی، ماریوپل شهری زیر گلوله باران ‘موشک های گراد و آتش توپخانه’.مردم ماریوپل هر روز جمع می شوند به این امید که شهر را ترک کنند. اما به دلیل ادامه گلوله باران حتی نمی توانند محلات خود را ترک کنند.اِوگینی مالولتکا عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس که حالا در ماریوپل است می گوید اوضاع دارد بدتر می شود.او می گوید: “شهر تحت محاصره است. مردم وحشتزده اند. می خواهند شهر را ترک کنند اما نمی توانند.””مردم و بچه ها در زیرزمین ها به سر می برند. آنها (نیروهای روسیه) به گلوله باران تصادفی شهر ادامه می دهند. از موشک های گراد، آتش توپخانه یا هر چیز دیگر استفاده می کنند. جت های جنگنده هم شهر را بمباران می کنند.”ارتباطات در همه جای شهر به جز یک ناحیه کوچک از کار افتاده که نقش پنجره ای رو به جهان را بازی می کند.غذا هم در حال اتمام است و برق یا گازی وجود ندارد.مردم هر روز درمانده تر می شوند و نمی دانند این وضعیت چه زمانی تمام می شود.

*اوکراین: در ۲۴ ساعت گذشته از سرعت عملیات تهاجمی روسیه کاسته شده.رتش اوکراین با انتشار “اطلاعات عملیاتی” خلاصه وقایع روز ۱۳ ام از حمله روسیه را اعلام کرده است.به گزارش ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته “دشمن از سرعت عملیات تهاجمی خود کاست، و عمدتا به پرتاب موشک و بمباران ساختمان های غیرنظامی توسل جست.”براساس این گزارش روسیه همچنان بر احاطه کردن و تصرف شهرهای کی یف، خارکیف، ماریوپل و چرنیهیف تمرکز دارد و همچنین می خواهد یک کریدور زمینی میان روسیه و شبه جزیره کریمه ایجاد کند.در این بیانیه آمده است که ارتش روسیه متحمل ضایعات قابل توجهی شده و سعی دارد عرضه سوخت به نیروهایش را تقویت کند.بی بی سی

*وزرای خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه دیدار خواهند کرد.وزارت امور خارجه روسیه تایید کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و دمیترو کولبا همتای اوکراینی او در ترکیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.اخبار روزهای گذشته از اینجا

http://rowzane.com/ca/article=247521

اینرا هم بخوانید

کامرون وزیر خارجه انگلیس:”تروریستی اعلام کردن سپاه در راستای منافع بریتانیا نیست”!

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد که افزودن نام سپاه …