اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

کارگران ایران پوپلین رشت موفق به باز گرداندن به کار ٤ همکاری اخراجی خود شدند

روز ٦ فروردین بدنبال اعتراضات کارگران ایران پوپلین ٤ نماینده اخراجی این کارگران که در جریان اعتراضات کارگران این کارخانه بخاطر دستمزدهای پرداخت نشده شان، از کار بر کنار شده بودند، به سر کارشان بازگشستند.

یک موضوع دیگر اعتراض این کارگران تعویق پرداخت ٣ ماه دستمزدشان است. علاوه بر دستمزدهای معوقه، کارگران این کارخانه با مشکل قراردادهای موقت روبرویند. به گفته کارگران آنها قبلا با قراردادهای موقت سه‌ماهه استخدام می‌شدند اما اکنون وضع بدتر هم شده و مدت قراردادهایشان حتی از این هم کوتاه‌تر است و به یک ماه رسیده‌است.

در گذشته بیش از هزار و ٢٠٠کارگر در کارخانه ایران پوپلین مشغول کار می‌کردند اما امروز تعداد کارگران باقیمانده به ٣١٤ نفر رسیده است.

 

دومین روز اعتراض کارگران ایران پوپلین

کارگران خواهان بازگشت همکاران اخراجی و دستمزدهای معوقه خود هستند.

روز ٦ فروردین کارگران ایران پوپلین رشت برای دومین روز متوالی دراعتراض به اخراج ٤ نفر از همکاران خود و تعویق پرداخت ٣ ماه دستمزدشان دست به تجمع زدند.

کارگران خواستار پرداخت فوری طلبها و بازگشت به کار همکاران اخراجی خود هستند.

این کارگران علاوه بر ٣ ماه دستمزد معوقه با مشکل قراردادهای موقت روبرویند. به گفته کارگران آنها قبلا با قراردادهای موقت سه‌ماهه استخدام می‌شدند اما اکنون وضع بدتر هم شده و مدت قراردادهایشان حتی از این هم کوتاه‌تر است و به یک ماه رسیده‌است.

در گذشته بیش از هزار و ٢٠٠کارگر در کارخانه ایران پوپلین مشغول کار می‌کردند اما امروز تعداد کارگران باقیمانده به ٣١٤ نفر رسیده است.

 

اعتراض کارگران ایران پوپلین به اخراج ٤ نفر از همکاران خود

روز شنبه٥ فروردین ٩٧ چهار تن از کارگران شرکت «ایران پوپلین» رشت به خاطر اعتراض کارگران این کارخانه به پرداخت نشدن ٣ ماه دستمزد اخراج شدند. روز ٥ فروردین در اعتراض به این اخراجها کارگران این کارخانه دست به تجمع زده و خواستار بازگشت همکارارن اخراجی خود به سر کارشان شدند.

این کارگران علاوه بر ٣ ماه دستمزد معوقه با مشکل قراردادهای موقت روبرویند. به گفته کارگران آنها قبلا با قراردادهای موقت سه‌ماهه استخدام می‌شدند اما اکنون وضع بدتر هم شده و مدت قراردادهایشان حتی از این هم کوتاه‌تر است و به یک ماه رسیده‌است.

در گذشته بیش از هزار و ٢٠٠کارگر در کارخانه ایران پوپلین مشغول کار می‌کردند اما امروز تعداد کارگران باقیمانده به ٣١٤ نفر رسیده است.

 

اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه در شروع سال جدید

امروز ٧ فروردین تمام بخش های کشاوری نیشکر از کار کشیدند و پیگیر خواستهایشان شدند. این حرکت اعتراضی در پی عدم پرداخت مطالبات و واگذاری زمینهای کشاورزی به محصولگرا (پیمانکاری) صورت گرفت. بنا بر خبرها واگذاری زمین های کشاورزی به پیمانکار تمامی کارگران اقبالیو روزمزدی در اردیبهشت ماه، اخراج خواهند شد. در حرکت اعتراضی این روز کارگران نیشکر هفت تپه در محوطه شرکت تجمع کردند و با شعارهایشان اعتراضشان را اعلام کردند. در این روز کارگران تمام بخش های کشاورزی هفت تپه به سمت بازار هفت تپه حرکت کرده و با شعار”کارگر هفت تپه ،گرسنه ایم گرسنه دست به راهپیمایی ردند. کارگران در مسیر حرکتشان بنر نصب شده از طرف کارفرما برای تبریک سال نو را آتش زدند.

کارگران نیشکر هفت تپه در آخرین روزهای سال ٩٦بابت عدم تحقق وعده های داده شده اعتراضاتی داشتند که در نتیجه آن مقرر شد تمامی شکرهای تولید شده در انبار دپو شود و پول فروش آن جهت پرداخت مطالبات کارگران هزینه شود. متعاقب این تصمیم کارگران در این مدت از بارگیری شکر جلوگیری کردند و نگذاشتند شکر از شرکت خارج شود . در این مدت فقط قسمتی از کارگران حقوق بهمن ماه را دریافت نموده است و اکثرکارگران حقوق بهمن را دریافت نکرده ند و دستمزد اسفند و عیدی آخر سال خود را نیز طلب دارند. خواست فوری این کارگران، عدم حضور محصولگرا و باز شدن سهمیه آب جهت آبیاری و پرداخت حقوق ها و مطالباتشان است.

 

٨فروردین: اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه وارد دومین روز خود شد

روز٨فروردین‌ اعتصاب کارگران بخش کشاورزی شرکت نیشکر در دومین روز اعتصاب قدرتمند خود در محوطه کارخانه تجمع کردند سپس کارگران قسمتهای مختلف شرکت نیشکر هفت تپه به آنان پیوستند

کارگران وقتی دیدند که هیچ مدیر و مسئولی برای پاسخدهی به آنان وجود ندارد همگی به سمت کوی ایلام در هفت تپه ی بالا (محله مسکونی مهندسین شرکت) حرکت کردند .

در بدو ورود کارگران خشمگین با حراست شهرک درگیر شدند و پس از عبور از حراست به سمت منازل مسکونی رستمی و اسد بیگی و دیگر مهندسین شرکت حرکت کردند.

در این بین نیروهای بادیگارد رستمی و اسدبیگی و مهندسین با کارگران درگیر شدند و یکی از آنان که قابل شناسایی توسط کارگران بود ، شروع به تیراندازی کرد . اما کارگران عقب ننشستند و خشمگین تر از پیش با این نیروها درگیر و به سمت منازل هجوم آوردند و باعث فرار آنها و مسئولین کوی ایلام شدند.

طبق گزارشات منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران، در حرکت این روز که کارگران قصد رفتن به سه راه خونساری را داشتند اما بعد از این درگیری و تصادف دو ماشین از کارگران در این مسیر که منجر به زخمی شدن آنان و انتقالشان به بیمارستان گردید به شرکت نیشکر هفت تپه بازگشتند وبه اعتصاب خود ادامه دادند

طبق همین گزارش در شب گذشته نیز در شیفت بعد از ظهر و شبکار ،مدیریت با همکاری نیروی انتظامی سعی در بارگیری شکر موجود در انبار شرکت را نمود که با تجمع بموقع کارگران در مقابل درب انبار شکر و درگیرشدنشان با نیروهای اعزام شده از بارگیری کیسه های شکر ممانعت بعمل آوردند

 

در روز قبل از آن نیز کارگران تمام بخش های کشاوری نیشکر در اعتصاب بودند و با شعار “کارگر هفت تپه ،گرسنه ایم گرسنه بطرف بازار هفت تپه راهپیمایی کردند. کارگران نیشکر هفت تپه در آخرین روزهای سال ٩٦بابت عدم تحقق وعده های داده شده اعتراضاتی داشتند که در نتیجه آن مقرر شد تمامی شکرهای تولید شده در انبار دپو شود و پول فروش آن جهت پرداخت مطالبات کارگران هزینه شود. متعاقب این تصمیم کارگران در این مدت از بارگیری شکر جلوگیری کردند و نگذاشتند شکر از شرکت خارج شود . در این مدت فقط قسمتی از کارگران حقوق بهمن ماه را دریافتنموده است و اکثرکارگران حقوق بهمن را دریافت نکرده ند و دستمزد اسفند و عیدی آخر سال خود را نیز طلب دارند. خواست فوری این کارگران، عدم حضور محصولگرا و باز شدن سهمیه آب جهت آبیاری و پرداخت حقوق ها و مطالباتشان است.

 

 

اعتراضات قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه در آغاز سال جاری

روزشماری از این اعتراضات

دور جدید اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و خلف وعده های کارفرما و به دنبال اعلام تعطیلی کارخانه توسط مدیران شرکت از روز ٧فروردین‌ماه آغاز شده است. اعتصابات اخیر کارگران و کارکنان نیشکر هفت‌تپه از اواسط دی‌١٣٩٦ آغاز شد. اینکارگران هنوز دستمزد بهمن و اسفند و نیز عیدی و پاداش سال ٩٦ را دریافت نکرده‌اند. همچنین واگذاری بخشی از اراضی شرکت به یکی از پیمانکاران به نام «محصول‌گرا» و نیز انتشار این خبر که تمامی کارگران پیمانی و روزمزد کشاورزی تحت پوشش پیمانکار قبلی اردیبهشت سال جاری اخراج خواهند شد، به اعتراضات کارگران در هفت تپه شدت داده است.

– روز ٧ فروردین تمام بخش های کشاوری نیشکر در اعتصاب بودند و با شعار “کارگر هفت تپه ،گرسنه ایم گرسنه بطرف بازار هفت تپه راهپیمایی کردند. در این روز کارگران برای چندمین بار در ماه‌های اخیر کوره بخار و آسیاب کارخانه از سوی کارگران خاموش و روند تولید متوقف شد.

– شب ٧ فروردین در شیفت بعد از ظهر و شبکار، مدیریت با همکاری نیروی انتظامی سعی در بارگیری شکر موجود در انبار شرکت را نمود که کارگران با تجمع به موقع خود در مقابل درب انبار شکر و درگیرشدنشان با نیروهای اعزام شده مانع از بارگیری کیسه های شکر شدند.

– روز ٨فروردین‌ اعتصاب کارگران بخش کشاورزی شرکت نیشکر در دومین روز اعتصاب قدرتمند خود در محوطه کارخانه تجمع کردند سپس کارگران قسمتهای مختلف شرکت نیشکر هفت تپه به آنان پیوستند. سپس کارگران برای پاسخگویی مقامات شرکت – روز هشتم فروردین کارگران نیشکر هفت تپه در محوطه شرکت تجمع کردند و با بنری که بر روی آن نوشته بود: «سال٩٧ سفره خالی کارگران هفت‌تپه»؛ و با شعار کارگر هفت‌‌تپه، گرسنه‌ایم گرسنه؛ همگی به سمت کوی ایلام در هفت تپه ی بالا (محله مسکونی مهندسین شرکت) حرکت کردند. در بدو ورود کارگران با حراست شهرک درگیر شدند و پس از عبور از حراست به سمت منازل مسکونی رستمی و اسد بیگی و دیگر مهندسین شرکت حرکت کردند. در این بین نیروهای بادیگارد رستمی و اسدبیگی و مهندسین با کارگران درگیر شدند و یکی از آنان که قابل شناسایی توسط کارگران بود ، شروع به تیراندازی کرد . اما کارگران عقب ننشستند و خشمگین تر از پیش با این نیروها درگیر و به سمت منازل هجوم آوردند و باعث فرار آنها و مسئولین کوی ایلام شدند.

-در پی دو روز‎اعتصاب‎کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و اعتراضشان به واگذاری زمینهای کشاورزی به شرکتهای پیمانکاری و عدم پرداخت حقوق و عیدی آنها، شب ٨ فروردین اسد بیگی مدیر عامل شرکت نیشکر هفت‌تپه تحت عنوان جلوگیری از صدمات احتمالی غیر قابل جبران و ایجاد امنیتو تعیین تکلیف کارخانه کلیه واحد های تولید را تعطیل اعلام کرد.

 

— روز پنج‌شنبه ٩ فروردین٩٧ کارگران شرکت نیشکر سومین روز اعتصاب خود را به رغم اعلام تعطیلی شرکت از سوی حکومت با تجمع در مقابل کارخانه آغاز کردند و با شعار طعنه امیز “مرگ بر کارگر،درود بر ستمگر” اعتراض خود را به کل بساط ستم و سرکوب و بربریت حاکم اعلام کردند. سپس کارگران از دروازه شاوور به سمت فرمانداری شوش حرکت کرده و در آنجا جمع شده و شعارهای اعتراضی خود را سر دادند. در این تجمع کارگران با نه رستمی نه بیگی باید بشه دولتی در واقع اعتراض به شکل عریانتر استثمار در محیط های کار تحت عنوان خصوصی سازی و بد تر از آن سپردن کار به پیمانکاران این زالوها و واسطه های کاری که بخش بزرگی از دستمزد کارگر را می بلعند، است. کارگران به کل این بساط سرمایه داری داری و دزدسالار حاکم اعتراض دارند.

در تجمع کارگران مقابل فرمانداری، به کارگران اعلام شد که طلبهای آنها بعد از دو ماه پرداخت خواهد شد. کارگران اعلام کردند، وعده بس است و باید تمام طلب هایشان فورا پرداخت شود. از سوی دیگر اسد بیگی با برگزیدن درخشانی به سمت سرپرستی شرکت سعی بر آرام کردن فضای اعتراض کارگران کرده است. کارگران با اعلام ما پول میخوایمیالا، اعلام کردند که حتی اگر مهندس درخشانی بیاید قبول نمیکنیم.

 

علاوه بر اینها در طول سال گذشته بیش از یکصد نفر از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه احضار و مورد دستگیری واقع شده اند و یکی از کارگران بخش کشاورزی در اعتراض به عدم پرداخت مزد با انداختن خود به کانال آبیاری مزرعه نیشکر خودکشی کرد.

روز٩ فروردین ٦ نفر از کارگران به اسامی حسن نعامی، حمید کثیر، کریم دبات، مجید چعب، احمد چنانی، کریم زبیدحبیب که همراه دیگر کارگران هفت تپه در راه آمدن به شوش برای شرکت در تجمع کارگران جلوی فرمانداری بودند، توسط نیرو انتظامی بازداشت و با حکم قاضی کشیک دادگستری شهرستان شوش به زندان دزفول منتقل شدند. این کارگران همچنان در بازداشت بسر میبرند.

همچنین برای٢٠نفر دیگر از کارگران این شرکت نیز احضاریه کتبی آمده که تا روز شنبه ١١فروردین؛ خود را به دادستانی در شوش معرفی کنند. اسامی تعدازی از انان به شرح زیر است: سید حسن فاضلی، فواد الکثیر، ساجد الکثیر، حسن الکثیر، محمد خنیفر، سعید منصوری، مهدی ثاعمی،چاسب حمدانی

در برابر این دستگیری و احضار کارگران معترض، کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که ساکت نخواهند نشست و همکارانشان را از بازداشت آزاد خواهند کرد.

 

– روز جمعه ١٠ فروردین کارگران نیشکر هفت تپه در محل ورودی شرکت در ادامه اعتراضاتشان مقابل درب ورودی شرکت تجمع کرده و با شعار کارگر هفت تپه ایم، گرسنه ایم، گرسنه ایم اعتراض خود را فریاد میزدند.

–روز ١١ فروردین کارگران نیشکر هفت تپه بخاطر تعویق پرداخت دستمزدها و اعلام تعطیلی کارخانه در مقابل درب ورودی شرکت تجمع کردند.

 

صبح روز این روز کارگرانی که به دادستانی احضار شده بودند، به صورت جداگانه مراجعه کردند و مسئولین به آنان گفتند که تعطیل رسمی است و دادستانی تعطیل است. اما بعد در ساعت یک بعد از ظهر نیروی انتظامی بهمراه نیروهای امنیتی به شرکت نیشکر هفت تپه وارد شده و اعلام کردند که حکم جلب این کارگران را بدلیل عدم حضور در دادستانی و وجود شاکی خصوصی (رستمی ) دارند و بعد از دستگیری تعدادی از کارگران در شرکت، جهت دستگیری مابقی لیست، به آدرسهای مسکونی آنان مراجعه کردند. طبق خبرهای منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران سعیدمنصوری وحبیب چنانی جزو دستگیر شدگان هستند و برادر فواد حجازی را به جای وی دستگیر کرده اند. کارگران در برابر این سرکوبگریها ایستاده و اند و اعتراضات ادامه دارد.

 

نیشکر هفت تپه یکی از کانون های داغ اعتراضات کارگری است. پیگیری متحدانه خواستها و مطالبات، برگزاری اعتصابات بزرگ و متحدانه و طولانی مدت، راهپیمایی و کشیده شدن اعتراضات این کارگران به خیابان و مارش بزرگ اعتراضی شان، شرکت خانواده ها در مبارزات، وارد عمل مستقیم شدن کارگران و گرفتن جلوی خروج شکر تولیدی از کارخانه، ایستادن در مقابل دستگیری ها و احضار ها همه و همه جنبه های درخشانی از مبارزات قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه است که درسهای آن آموختنی است. کارگران نیشکر هفت تپه شایسته بیشترین حمایتهاست. کارگران بازداشتی هفت تپه، از جمله سعید منصوری و حبیب چنانی و برادر وادمجازی باید فورا آزاد شود. تهدید و فشار بر روی کارگران معترض هفت تپه و احضار این کارگران باید متوقف شود. از خواستها و مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه وسیعا حمایت کنیم. زنده باد کارگران نیشکر هفت تپه.

(منبع کارگران در فیس بوک)

تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ٩ تهران

روز ٢٨ اسفند جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ٩تهران دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل ساختمان این شهرداری زدند. زیر فشار این اعتراضات قائم مقام شهرداری منطقه ٩ خبر از پرداخت عیدی آنها تا عصر امروز را داد.

 

اعتراضات کارگران شرکت ریسندگی خاور

روز٢٧ اسفند ١٣٩٦، حدود ٦٠ نفر از کارگران شرکت ریسندگی خاور امروز با تجمع اعتراضی پرداخت حقوق و مطالبات خود را خواستار شدند. پرداخت نشدن حقوق ماه های بهمن و اسفند و همچنین پاداش و عیدی، واریز نشدن حق بیمه تامین اجتماعی ، متعهد نبودن شرکت بیمه طرف قرارداد به پرداخت هزینه های درمانی به رغم کسر حق بیمه تکمیلی از حقوق کارگران، مجبور کردن کارگران به امضای قرار داد سفید و وعده های پوچ مدیران شرکت از جمله موضوعات اعتراض کارگران شرکت ریسندگی خاور است. کارگران اعلام کرده اند که تا پرداخت شدن حق و حقوقشان اعتراض آنان ادامه خواهد داشت”.

در شرکت رسیدگی خاور ١٩٦کارگر مرد و ٢٩ کارگر زن به کار اشتغال دارند.

 

کارگران

هشدار به کارگران، تشکلها و سازمانهای کارگری پیرامون جریان حکومتی با نام “اتحادیه کارگران ایران

 

طی ماههای گذشته بخشی از عوامل نهادهای حکومتی کارگری با مشاهده بالندگی و خیزهای رو به پیش جنبش کارگری و عجز و ناتوانی شان در مهار اعتصابات و اعتراضات کارگری، در صدد بر آمده اند تا از طریق موازی سازی با تشکلهای مستقل و اصیل کارگری و بر این بستر ایجاد سر درگمی در جنبش کارگری ایران، سدی در برابر پیشروی این جنبش و تقویت تشکلها و نهادهای مستقل کارگری ایجاد کنند.

البته که بکار گیری این سیاست از سوی تشکلها و نهادهای دست ساز و حکومتی کارگری موضوع تازه ای نیست. اما از آنجا که هم سیاست سرکوب و نابودی تشکلهای مستقل کارگری و هم سیاست اتحادیه سازی و چهره سازیهای آنان در مراکز تولیدی و صنعتی از قبیل پتروشیمی ها و دیگر مراکز کارگری در طول سالهای گذشته با هوشیاری کارگران به شکست کشانیده شده است اینک در صدد بر آمده اند تا با جعل زیرکارانه نام اتحادیه آزاد کارگران ایران، هم دست به جاسوسی از روابط اتحادیه ما در مراکز کارگری بزنند و هم با ایجاد سر در گمی در میان کارگران و افکار عمومی، اهداف ضد کارگری خود را به پیش برند.

این جریان که از چند ماه پیش فعالیت خود را با یک کانال تلگرامی تحت عنوان”اتحادیه کارگران ایران” آغاز کرده است با حذف کلمه “آزاد” از نام اتحادیه ما که کمتر کسی در نگاه اول متوجه آن میشود تور خود را در میان کارگران و حتی برخی تشکلها و نهادهای مستقل کارگری پهن کرده و تلاش دارد با توسل به چنین شیوه رذیلانه ای، اعتبار اتحادیه آزاد کارگران ایران را در میان کارگران سراسر کشور در راستای اهداف ضد کارگری خود بکار گیرد.

ما همانگونه که در بیانیه١٦ آبانماه خود پیرامون کانال تلگرامی این جریان جاسوسی و ضد کارگری اعلام کردیم بر این باوریم سرمایه داری حاکم بر ایران، توام با سرکوب تشکلهای مستقل کارگری و خانه نشین کردن فعالین این تشکلها، در صدد است تا با موازی سازی با تشکلهای مستقل کارگری و براه انداختن جریانات رنگارنگ و متعدد در جنبش کارگری ایران، مرز تشکلها و نهادهای مستقل و اصیل کارگری را با جریانات کارگری حکومتی، کم رنگ و مخدوش کرده و با جا انداختن آنها در درون جنبش

کارگری ایران، دست به لوث کردن امر تشکل یابی کارگری و تضعیف تشکلها و نهادهای مستقل کارگری موجود بزند.

ما با جلب توجه تشکلها و سازمانهای مستقل کارگری به این مهم، بر ضرورت افشای جریان سازیهای ضد کارگری حکومتی تاکید و بدینوسیله از همه کارگران عضو و مرتبط با اتحادیه در سراسر کشور میخواهیم با افشاگری در مورد کانال تلگرامی با نام مخدوش “اتحادیه کارگران ایران” و یا فراخوانهایی با این نام، در ارتباطات خود با اتحادیه ما و یا توجه به فراخوانها به آرم و گزینه “آزاد” در نام اتحادیه توجه نمایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران –دهم فروردین ماه ١٣٩٧

بین المللی

 

ایتالیااعتصاب و تظاهرات معلمان در سراسر ایتالیا

معلمان و پرسنل اداری مدارس در سراسر ایتالیا روز جمعه٢٣مارس، همزمان با نخستین نشست رسمی پارلمان جدید این کشور، دست به اعتصاب زده و در مقابل وزارت آموزش و پرورش تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا)، اعتصاب و تظاهرات اروز جمعه  معلمان و پرسنل اداری مدارس در پی فراخوان اتحادیه های کارگری ‘Anief ‘ ،’Saese ‘ و ‘Cobas’ برگزار شد. به عقیده اتحادیه های کارگری، یک میلیون و ٢٠٠ هزار معلم و کارکنان بخش اداری مدارس در ایتالیا فریب قراردادهای کاری موقت را خورده اند.
اتحادیه های کاری ابتدا قصد برگزاری این تظاهرات در مقابل پارلمان داشتند تا بتوانند صدای اعتراضی پرسنل مدارس را به وضوع به نمایندگان جدید برسانند، تا حق تدریس و امنیت کاری ده ها هزار معلم و آموزگار که در طی سال ها کار بدست آوردند، حفظ شود. اما وزارت کشور مجوز برگزاری آن را در مقابل پارلمان ممنوع کرد و در نهایت در مقابل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
اعتصاب شامل تمام بخش های آموزشی و اداری مدارس در ایتالیا می شود. اتحادیه های کارگری دلیل برگزاری این اعتصاب را علیه قراردادهای موقت کاری و برای بهبود شرایط شغلی و اقتصادی خوانده و خواستار حفظ نقش معلمان و پرسنلی که قراردادهای موقتی دارند از پارلمان و دولت جدید شد.

اروپاافت ٢٠ درصدی دستمزد کارگران در ٩ کشور اروپایی

تحقیقاتی که در موضوع ارزیابی وضعیت دستمزد کارگران در اتحادیه اروپا انجام شد، نشان داد که در ٩ کشور اروپایی دستمزد کارگران طی سالهای ٢٠١٠ تا ٢٠١٧ میلادی ٢٠ درصد کاهش یافته و در شش کشور ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، بلژیک، یونان و فنلاند دستمزدی که کارگران در سال ٢٠١٧ میلادی دریافت کرده‌اند کمتر از دستمزد دریافتی آنها در سال ٢٠١٦ بوده است.

گزارش این تحقیق، این هفته توسط کنفدراسیون سندیکاها در اتحادیه اروپا (EUTI) منتشر شد.

بر اساس این تحقیق، یونانی‌ها از سال ٢٠١٠ میلادی به این سو بیشترین میزان افت دستمزد و فنلاندی‌ها با ١ درصد کاهش، کمترین میزان افت دستمزد را داشته‌اند؛ افت دستمزدها در اروپای شرقی نیز بسیار بیش‌تر از غرب اروپا بوده است.

علاوه بر بحران اقتصادی بویژه در سال‌های ٢٠٠٨ و ٢٠٠٨ میلادی که منجر به کاهش سطح سرمایه گذاری‌ها، محدودیت بیشتر در بازارها و اعمال سیاستهای ریاضت‌ اقتصادی شد، اصلاحاتی که در قوانین کار کشورهای مختلف بوجود آمد نیز در تضعیف حقوق اتحادیه‌های کارگری و حقوق کارکنان نقش مهمی داشت و مجموع این عوامل درنهایت منجر به کاهش سطح دستمزدها شد.

رکود جهانی که موجب ایجاد حباب مسکن و بحران وام مسکن در ایالات متحده آمریکا شد، کشورهای اروپایی را نیز مجبور کرد تا در تلاش برای دوری از تبعات این بحران، به سیاستهای انقباضی روی آورند.

تولید کارخانه‌ها و صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای اروپایی در معرض خطر است و افزایش بدهی‌های عمومی و تلاش شرکتها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرفی نیز باعث شده است که از میزان نیروی مشغول به کار به میزان قابل توجهی کاسته شود.

بر این اساس استر لینج، دبیر کنفدراسیون سندیکاها در اتحادیه اروپا اعلام کرد: با وجود تمام سخنانی که دربارۀ بهبود وضعیت اقتصادی زده می‌شود، مردم همچنان در بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی از وضعیت اقتصادی بدتری نسبت به دوران پیش از بحران در رنجند و هنوز متضرر هستند

آمریکاتظاهرات صدها هزار نفری علیه قوانین مالکیت سلاح

شش هفته پس از حمله مسلحانه به دبیرستانی در پارکلند با ١٧ کشته صدای اعتراض مخالفان قوانین سلاح در آمریکا بلندتر شده است. به دعوت دانش‌آموزان صدها هزار نفر در سراسر جهان دردفاع از لزوم تغییر این قوانین دست به تظاهرات زدند.

چند روزی است که دانش‌آموزان دبیرستان مارجری استونمن داگلاس آمریکا در خیابان‌های واشنگتن مقدمات برگزاری راهپیمایی بزرگی را تدارک دیدند. آنها با نمایندگان مدارس و قربانیان خشونت‌های مسلح دیدار کرده‌اند.

با فراخوان دانش‌آموزان این دبیرستان یک راه‌پیمایی‌ صدها هزار نفری روز شنبه ٢٤ مارس در واشنگتن و صدها شهر دیگر آمریکا و دنیا برگزار شد. هدف راه‌پیمایی تأکید بر لزوم کنترل مالکیت سلاح و تغییر در قوانین مربوطه در آمریکاست.

 

 

اسرائیلتظاهرات علیه سیاست دولت در قبال پناهجویان در تل‌آویو

 

دولت اسرائیل درصدد بیرون کردن هزاران مهاجر و پناهجوی آفریقایی از کشور خود است. دولت نتانیاهو تهدید کرده که اگر این مهاجران خاک اسرائیل را ترک نکنند، بازداشت خواهند شد.

در روز شنبه ٢٤ مارس بیش از ٢٥ هزار نفر در تل‌آویو علیه سیاست‌های دولت اسرائیل در قبال پناهجویان و مهاجران  دست به تظاهرات زدند. مقاومت مهاجران و پناهجویان آفریقایی علیه سیاست‌های دولت نتانیاهو از هفته‌ها پیش آغاز شده است.

تظاهرکنندگان در تل‌آویو فریاد می‌زدند که “انسان، انسان است و فرقی میان خون ‌آنها نیست.”

شمار پناهجویان آفریقایی که هم اکنون در اسرائیل به سر می‌برند و قوانین جدید شامل حال آنان می‌شود حدود ٤٠ هزار نفر است. اغلب این مهاجران و پناهجویان از کشورهای اریتره و سودان هستند.

دولت اسرائیل به پناهجویان تا پایان ماه مارس ٢٠١٨ فرصت داده که داوطلبانه خاک این کشور را ترک کنند، پس از اتمام این مهلت، اقدامات شدیدتری از جمله حبس در انتظار این پناهجویان خواهد بود. حتی دولت اسرائیل اعلام کرده به هر پناهجویی که داوطلبانه اسرائیل را ترک کند حدود ٢٨٠٠ یورو پرداخت خواهد کرد.

دولت اسرائیل نخست مردان پناهجویان بدون خانواده را مشمول این سیاست دانسته است. پناهجویانی که درخواست پناهندگی آنان رد شده یا هم‌اکنون بهطور غیرقانونی در اسرائیل به سر می‌برند، گروه‌های بعدی هستند.

یک پناهجوی سودانی در تظاهرات تل‌آویو گفت: ما فکر می‌کردیم که دولت اسرائیل بهتر از هر کشور دیگری شرایط  ما را درک می‌کند. اما دولت اسرائیل مایل نیست که ما در این کشور زندگی کنیم.

این پناهجو که یکی از سخنرانان تظاهرات روز شنبه بود افزود: از ١٢ سالگی در سودان مورد آزار و اذیت قرار گرفتم، چرا که متعلق به قبیله‌ای دیگر بودم

این پناهجو گفت که اغلب بستگانش در سودان قتل عام شده‌اند. با وجود مستندات درباره پیشینه اغلب پناهجویان آفریقایی، دولت اسرائیل آنها را “مهاجران غیرقانونی” قلمداد می‌کند. تنها در موارد بسیار نادری تقاضای پناهندگی این افراد پذیرفته می‌شود.

 

فرانسهدانشجویان راه ورود به دانشگاه را بستند

دانشجویان فرانسوی در پاریس و چند شهر دیگر راه ورود به دانشگاه را بستند.

به گزارش رسانه‌های فرانسوی صبح روز پنج‌شنبه ٩ فروردین اعتراض و آشوب بر سر اصلاح نظام آموزش عالی فرانسه ادامه یافت و دانشجویان در ده دانشگاه این کشور ضمن تجمع اعتراضی مانع دسترسی به درون ساختمان شدند.

دانشجویان دانشگاه مونپلیه در جنوب فرانسه همچنان به وقایع روز جمعه هفته پیش در این دانشگاه اعتراض دارند و تظاهرات روز چهارشنبه دانشجویان دانشگاه لیل در شمال این کشور به درگیری با پلیس انجامید.

دانشجویان دانشگاه «پاریس یک» (سوربون) نیز در روزهای گذشته برای اعلام همبستگی با دانشجوبان مونپلیه تظاهرات کرده بودند.

قانون جدید آموزش عالی فرانسه به دانشگاه‌های این کشور اجازه می‌دهد دست به گزینش از میان متقاضیان تحصیل بزنند. مخالفان قانون جدید بر این باورند که مقررات جدید موجب نابرابری در زمینه دسترسی به تحصیلات عالی خواهد شد.

قانون جدید آموزش عالی فرانسه روز ١٥ فوریه (٢٦ بهمن) به تصویب مجلس ملی این کشور رسید. به دنبال تصویب این لایحه بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه طی هفته‌های اخیر صحنه اعتراض و اعتصاب دانشجویان بود. از زمان وقوع رویداد دانشگاه مونپلیه، اعتراض به نحوه ورود افراد و تقاضای منع خشونت در دانشگاه‌ها به خواسته‌های دانشجویان معترض اضافه شده است.

دامنه اعتراضات دانشجویان فرانسه به حدی است که احتمال ورود دانشگاه‌ها به یک دوره از اعتصاب عمومی آن هم در ماه‌های پایانی سال تحصیلی وجود دارد.

اینرا هم بخوانید

دومین سالگرد مهسا ژینا امینی به نام زن، به نام زندگی، دریده شد لباس بردگی- خاطره محرم نژاداصل

دو سال گذشت از کشتن مهسا امینی در گشت ارشاد به دست قاتلین جمهوری اسلامی …