اخبار کارگری

٩ مرداد: اعتصاب سراسری کارگران راه آهن ادامه دارد

پیش بسوی اعتصابات سراسری کارگری

 

تعداد ٢٥٠ نفر از کارگران راه آهن تبریز شب گذشته را در ایستگاه تبریز شب را سپری کرده و منتظر هستند بعد از ٢٠ روز اعتصاب ٣ ماه معوقه خود را بگیرند.

کارگران راه آهن تبریز از ١٦ تیر ماه در اعتصاب هستند. کارگران راه آهن زاگرس نزدیک به یک هفته در اعتصاب به سر میبرند.

کارگران راه آهن زنجان ، خراسان ، اسلامشهر، کرج ، شاهرود ، سمنان، دامغان، اصفهان، گرگان، کرج، ورامین، اراک، ارومیه، اندیمشک، زاهدان و تعمیرات جاری دیزل تهران نیر در اعتصاب هستند. این کارگران همگی حداقل دو تا سه ماه مزد و حق بیمه طلب دارند و به قراردادهای موقت کاری اعتراض دارند.

 

دوشنبه ٨ مرداد : اعتصاب کارگران راه آهن زاگرس و لرستان . این کارگران دو هفته است در اعتراض به عدم پاسخگویی به مطالبات در اعتصاب هستند.

دوشنبه ٨ مرداد : کارگران اعتصابی راه آهن زاگرس و لرستان از یکشنبه شب تا صبح دوشنبه هشتم مرداد در ایستگاه مرکزی راه‌آهن تبریز سپری کردند و در ششمین روز اعتراضاتشان از بامداد صبح روز هشتم مرداد در محل کار حاضر نشدند و در ایستگاه راه آهن تجمع کردند. این کارگران سه ماه دستمزد و حق بیمه خود را طلب دارند. در این اعتصاب کارگران حوزه‌های سلماس، تبریز، صوفیان، عجب‌شیر، مرند و شفاخانه شرکت دارند.

 

كارگران شركت امینیار استان كرمان شهرستان فاریاب

یکشنبه ٧ مرداد: كارگران شركت امینیار استان كرمان شهرستان فاریاب در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد و مطالباتشان دست به تجمع زدند.

 

اعتراض یک هفته‌ای کارگران پروژه راهسازی بروجرد به اراک

روز ٦ مرداد اعتصاب کارگران پروژه راهسازی بروجرد به اراک به خاطر تعویق هفت ماه دستمزدشان وارد هفتمین روز خود شد. کارگران این پروژه عمرانی از طریق شرکت پیمانکاری «رامان» در پروژه راهسازی باند دوم تور بروجرد به اراک مشغول کارند.

 

اعتصاب کارگران راه آهن نیشابور و زنجان

روز شنبه ٦مرداد ٩٧ کارگران راه آهن خراسان در ایستگاه نیشابور در اعتراض به دریافت نکردن سه ماه حقوق و مزایا، خط آهن را مسدود کردند. در همین روز کارگران راه آهن زنجان نیز برای چندمین روز متوالی در برابر اداره تجمع کردند و خواهان طلبهایشان شدند.

 

اعتصاب کارگران گسترش آهن راه در تبریز به روز ششم رسید

روز ٦ مرداد اعتصاب کارگران گسترش آهن راه تبریز در اعتراض به تعویق دو ماه مزد وارد ششمین روز شد. این کارگران قراردادی هستند و به علت سختی بالای کار بیمه‌ی آنها از روز اول پرداخت شده‌است. اما مقدار بیمه‌ی پرداخت شده با درجه‌ی سختی کار شان هماهنگ نیست. به این معنا که ضریب سختی کار آنها از ١٠ به ٧ رسیده و این کار روی بیمه‌ی پرداختی شرکت برای کارگران تاثیر مستقیم دارد. اعتصاب کارگران گسترش آهن راه در حالی به روز ششم رسیده است که کارگران واحد شرفخانه روز گذشته از حضور در پروژه‌ی جدید ممانعت کردند و در برابر این اعتراضات مدیر پروژه این شرکت اعلام کرد که کارفرما در حال پیگیری مطالبات کارگران است. گفتنی استکه قبلا وعده داده شده بود که طلب کارگران تا پنجم مرداد پرداخت خواهد شد. ولی این وعده عملی نشد. کارگران میگویند وعده قبول نیست. آنها پرداخت فوری طلبهایشان را میخواهند.

 

تجمع اعتراضی اپراتورهای پستهای فشار قوی برق مقابل وزارت نیرو

صبح روز ٦ مرداد حدود دویست نفر از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برقِ سراسر کشور به تهران آمدند و به نمایندگی از همکارانشان با خواست قراردادهای دائم کاری مقابل وزارت نیرو تجمع کردند. این کارگران قبلا نیز در این رابطه چندین تجمع سراسری در تهران داشته اند و زیر فشار اعتراضات آنها مصوب شده بود که نوع قراردادهایشان دائم خواهد شد، اما وزارت نیرو از اجرای مصوبه وزیر قبلی به بهانه‌ی نبودن «چارت خالی سازمانی» طفره می‌رود. این اعتراضات ادامه دارد.

 

تجمع اعتراضی کارگران سیمان ارومیه

روز ٦ مرداد کارگران سیمان ارومیه بخاطر بیکارشدنشان از کار به خاطر فروش ٦٦ درصد سهام این شرکت که متعلق به تامین اجتماعی به یک چهارم قیمت واقعی به بخش خصوصی که نتیجه آن بیکارسازی بیشتر آنها خواهد بود، دست به تجمع اعتراضی زدند. به حراج گذاشتن سهام کارخانجات و فروش آن به قیمتی ارزان به خودی هایشان و در نتیجه بیکارسازی کارگران بخشی از دزدی ها و به چاپ به چاپ های رایج در حکومت اسلامی است.

 

تجمع کارگران شرکت کندرسمنان

روز ٦ مرداد کارگران شرکت کندر سمنان با تولیدات موادشوینده در اعتراض به افزایش نامتعارف مالیات این شرکت و بیکاری ٤٠٠ نفر از آنان، مقابل اداره کل امورمالیاتی استان سمنان تجمع کردند.

 

اعتصاب کارگران زمزم آذربایجان در تبریز

روز ٦ مرداد کارگران زمزم آذربایجان در تبریز در اعتراض به اخراج کارگران و تاخیر در پرداخت حقوق دست از کار کشیدند.

 

اعتصاب کارگران شهرداری سروآباد

روز ٦ مرداد کارگران شهرداری سروآباد در اعتراض بە پرداخت نکردن ٩ ماە مزد دست به اعتصاب زدند.

 

اعتصاب دامنه دار کارگران شهرداری صلوات آباد در سنندج

روز جمعه ٥ مرداد ٩٧ اعتصاب کارگران شهرداری صلوات آباد در سنندج ر اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد، تهدید به اخراج، عدم پرداخت دو سال اضافه کاری و سه سال عیدی، وارد ششمین روز خود شد.

 

.رانندگان کامیون و کامیونداران در ادامه اعتصاب سراسری خود از مردم خواهان حمایت میشوند. شعار آنان خطاب به مردم جامعه اینست:

آی کارگر،آی معلم،آی زحمتکش

درد ما ،درد شماست

یه دست صدا نداره

 

کارگران با اعتصابات سراسری خود به میدان می آیند

در پی فراخوان بیست و هشتم تیرماه کارگران ریلی راه آهن، صبح روز ٣ مرداد کارگران تراورس اسلامشهر تهران، کرج، لرستان، آذربایجان، زاگرس، شاهرود، دامغان و سمنان همزمان در اعتراض به پرداخت نشدن دست‌کم سه ماه معوقات مزدی در منطقه محل اشتغال خود تجمع کردند.

حدود هفت هزار کارگر شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور با معضل دستمزدهای پرداخت نشده و قراردادهای موقت کاری روبرویند. در رابطه با این موضوع کارگران راه آهن در شهرهای مختلف مرتبا دست به تجمع و اعتراض زده اند و این چندمن بار است که این کارگران در سطحی سراسری دست به اعتصاب میزنند. از جمله در سوم مرداد ماه کارگران «گسترش آهن راه» منطقه آذربایجان دومین هفته اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند . این اعتصابات از حوزه سلماس شروع شده بود و در طول هفته به حوزه‌های تبریز، صوفیان، عجب‌شیر، مرند و شفاخانه کشیده شد. این کارگران به عدم پرداخت حقوق معوقه، کاهش ضریب سختی کار و عدم تسویه مطالباتشان از طرف کارفرمای سابق این شرکت (تراورس) معترض هستند. وسیعا اطلاع رسانی کنیم.

 

٣ مرداد : دومین هفته اعتصاب کارگران «گسترش آهن راه» منطقه آذربایجان

این اعتصابات از حوزه سلماس شروع شده و در طول هفته به حوزه‌های تبریز، صوفیان، عجب‌شیر، مرند و شفاخانه کشیده شده‌ است. این کارگران به عدم پرداخت حقوق معوقه، کاهش ضریب سختی کار و عدم تسویه مطالباتشان از طرف کارفرمای سابق این شرکت (تراورس) معترض هستند. دامنه این اعتراضات محدود به آذربایجان نشده و روز ٣١ تیرماه گروهی از کارگران تراورس در منطقه اسلامشهر تهران در محدوده ایستگاه راه‌آهن تجمع کردند.

کارگران قراردادی شرکت‌ «گسترش آهن راه» در اعتراض به حقوق معوقه خود به ایلنا گفتند: ما کارگران گسترش آهن راه با اینکه در محل کار حاضر شدیم؛ اما حاضر به انجام کار نیستیم. تنها از میان ما، کارگران راهداری که کارشان بسیار مهم‌ است ؛ مشغول به کار هستند.آنها گفتند: ما تا زمانی که حداقل یک ماه حقوق خود را دریافت نکنیم؛ دست از کار خواهیم کشید

زیر فشار این اعتراضات روز دوم مرداد شاپور ارصلانی مدیرکل راه‌آهن این منطقه وعده داد: به زودی مطالبات مزدی عقب افتاده اردیبهشت و خرداد ماه کارگران خطوط ریلی پرداخت می‌شود. به گفته او حدود ٦٠٠ نفر از کارگران شاغل در راه‌آهن منطقه آذربایجان ٢ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند، اظهار داشت: یکی دیگر از مطالبات کارگران خطوط ریلی آذربایجان پرداخت حق سنوات است.

 

تجمع اعتراضی کارگران، مهمانداران و ماموران فنی پشتیبانی شرکت رجا-

از حوالی ساعت ٩ صبح روز ٢٩ تیر ماه حدود ٩٠ نفر از کارگران مهمانداران و ماموران فنی پشتیبانی شرکت رجا در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان و عدم داشتن ایمنی شغلی در مقابل دفتر مدیریت تجمع کرده و خواهان دریافت معوقات مزدی خود شدند. بنا بر خبر دست‌کم دو هزار نفر از مهمانداران و ماموران فنی پشتیبانی شاغل در شرکت راه‌آهن رجا که تحت مسئولیت چندین شرکت پیمانکاری به کارهای خدمات‌دهی به مسافران یا همان شغل مهمانداری مشغول‌اند. این کارگران از اردیبهشت ماه سال جاری مطالبات مزدی‌شان به تاخیر افتاده است. این کارگران که از ٨ تا ١٥ سال دارای سابقه کار هستند، در عین حال از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

 

اعتصاب کارگران راه‌آهن زاگرس

روز سه‌شنبه٢مردادماه٩٧ کارگران راه آهن زاگرس در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق خود اعتصاب کرده و در مقابل اداره کل راه آهن در اندیمشک تجمع کردند.

 

اعتصاب كارمندان وكارگران شركت های پتروشیمی

٣مردادماه- ماهشهر – اعتصاب كارمندان وكارگران شركت های پتروشیمی روبروی شركت بندر امام (ایران و ژاپن سابق) در اعتراض به عدم پرداخت حقوق

 

تجمع اعتراضی صیادان مقابل فرمانداری بوشهر

روز چهار‌شنبه٣مردادماه٩٧ صیادان میگو در اعتراض به عدم مجوز خروج توسط پلیس دریابانی مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند. صیادان کارگران بیکاری هستند که از طریق صدی ماهی به سختی لقمه نانی برای خود بدست می آورند.

 

تجمع کارگران شهرداری مرکزی آبادان

روز چهارشنبه سوم مرداد کارگران شهرداری مرکزی آبادان در اعتراض به نپرداختن حقوق عقب مانده شان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

تجمع اعتراضی جمعی از کارکنان قراردادی شرکت هواپیمایی_کارون(نفت)

سه شنبه٢مرداد٩٧ تجمع اعتراضی جمعی از کارکنان قراردادی شرکت هواپیمایی_کارون(نفت) در اعتراض به تعلیق و اخراج خود در مقابل شرکت هواپیمایی خوزستان-

 

تجمع اعتراضی کارگران بانتا آبیدر

روز ٣ مرداد جمعی از کارگران پروژه ساختمانی مجتمع تجاری بانتا آبیدر در سنندج در اعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه مزدشان تجمع برگزار کردند.به گفته کارگران آنها بارها به این موضوع اعتراض کرده و پاسخ کارفرما این بوده است که اگر نمیخواهید تسویه حساب کنید. از اینرو کارگران در سوم مرداد دوباره دست به تجمع زدند.

 

فراخوان کانون صنفی معلمان خوزستان

٢ مرداد: فراخوان کانون صنفی معلمان خوزستان به تجمع اعتراضی در پشتیبانی از تجمع سراسری معلمان برای سال ده صبح نهم مرداد در محل فلکه ساعت، روبروی اداره آموزش و پرورش

 

اعتصاب کارگران راه‌آهن زاگرس :

روز سه‌شنبه٢مردادماه٩٧ کارگران راه آهن زاگرس در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق خود اعتصاب کرده و در مقابل اداره کل راه آهن در اندیمشک تجمع کردند.

 

وعده پرداخت مطالبات مزدی کارگران راه‌آهن منطقه آذربایجان

به دنبال اعتراضات اخیر کارگران خطوط ریلی آذربایجان، روز دوم مرداد شاپور ارصلانی مدیرکل راه‌آهن این منطقه وعده داد: به زودی مطالبات مزدی عقب افتاده اردیبهشت و خرداد ماه کارگران خطوط ریلی پرداخت می‌شود. به گفته او حدود ٦٠٠ نفر از کارگران شاغل در راه‌آهن منطقه آذربایجان ٢ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند، اظهار داشت: یکی دیگر از مطالبات کارگران خطوط ریلی آذربایجان پرداخت حق سنوات است.

 

تحصن پرسنل بیمارستان خمینی کرج برای دومین بار

روز سه‌شنبه٢مردادماه٩٧ پرسنل بیمارستان خمینی در کرج در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود در مقابل بخش اورژانس این بیمارستان برای دومین بار تحصن کردند.

 

تجمع گروهی از کارگران شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی منطقه اسلامشهر تهران

روز یکم مرداد ماه گروهی از کارگران شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی، منطقه اسلامشهر در محدوده ایستگاه راه‌آهن تجمع کردند. پرداخت مطالبات مزدی آنها دست‌کم سه ماه به تاخیر افتاده و یکی دیگر از مشکلات آن‌ها نداشتن امنیت شغلی به سبب داشتن قراردادهای کوتاه‌مدت است که باعث نگرانی بیشتر کارگران شده است. کارگران خطوط ابنیه اسلامشهر با بیان اینکه ما خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه خود هستیم.

 

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت پتروشیمی

اول مرداد کارگران اخراجی شرکت پتروشیمی بندرماهشهر با خواست بازگشت فوری به سر کار خود مقابل این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

 

اعتصاب کارگران راه آهن اسلامشهر

دوشنبه ١مرداد ٩٧ اسلامشهر کارگران راه آهن اسلامشهر بعلت دریافت نکردن حقوق و مزایا بمدت سه ماه دست به اعتصاب زدند.

 

اعتراض به عدم پرداخت ٥ ماه حقوق

روز دو‌شنبه١مردادماه٩٧ حدود ٢٠٠ نفر از کارگران پیمانکاری آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان، در اعتراض به عدم پرداخت ٥ ماه حقوق خود، مقابل اداره کل آب و فاضلاب استان در اهواز، تجمع کردند.

 

دیروز داراب، امروز برازجان، علیه جهنم بی آبی

روز ٣١ تیر: بستن جاده خروجی برازجان به سمت اهرم (استان بوشهر) توسط عده ای از مردم محلات جنوبی برازجان در اعتراض به مشکلات آب

روز گذشته نیز مردم داراب بیش از یک ماه است که با مشکلات جدی در مورد آب مصرفی شان دارند، با خشم و اعتراض اقدام به بستن خیابان های شهر کردند.

 

تجمع بزرگ و سراسری بازنشستگان مقابل مجلس

٣١ تیر: تجمع بزرگ و سراسری بازنشستگان مقابل مجلس با شعارهای مجلس بی کفایت تعطیل باید گردد، معلم زندانی آزاد باید گردد، معیشت منزلت سلامت. حق مسلم ماست -یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه- فریاد. فریاد. از این همه بی داد- مجلس به این بی غیرتی هرگز ندیده ملتی-دشمن ما همین جاست. دروغ میگن آمریکاست- سوریه را رها کن فکری به حال ما کن- این همه بی عدالتی، هرگز ندیده ملتی- حقوق های نجومی، فلاکت عمومی، مجلس بی کفایت تعطیل باید گردد، معلم زندانی آزاد باید گردد، خط فقر ٥ میلیون، حقوق ما یک میلیون،این فیش حق ما نیست، ما کجا؟ داد کجا؟ مجلس بیداد کجا؟ ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه،

یکصدا علیه تبعیض وفساد اقتصادی، این فیش حق ما نیست، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، ما کجا؟ داد کجا؟ مجلس بیداد کجا؟ ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه، یکصدا علیه تبعیض وفساد اقتصادی، دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست،

 

تجمع بازنشستگان فرهنگی و مردم در مقابل استانداری مشهد

٣١ تیر: تجمع بازنشستگان فرهنگی و مردم در مقابل استانداری مشهد در اعتراض به عدم دریافت مطالبات با شعارهای ؛ما کجا؟ داد کجا؟ مجلس بیداد کجا؟ ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه

 

تجمع آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از سراسر کشور

٣١ تیر: تجمع آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از سراسر کشور از سراسر کشور در مقابل مجلس. با خواست روشن شدن وضع استخدامی آنان. به گفته آنان معلمانی که از سال ٩٢ به بعد مشغول به کار شده‌اند وضع استخدامی شان ناروشن است.

 

تجمع بازنشستگان صنعت فولاد

٣١ تیر: تجمع بازنشستگان صنعت فولاد از شهرهایی چون کرمان، اصفهان، مشهد، مبارکه، زیرآب، طبس، سمنان، شاهرود، سنگرود در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد واقع در خیابان خالد استانبولی با خواستهای اجرای همسان‌سازی براساس تبصره ٥ ماده ١٠٩ آیین‌نامه فولاد، دریافت مطالبات معوقه، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد وتسریع در پرداخت مستمری ماهانه آنان. بازنشستگان فولاد به سطح نازل حقوقها، عدم پرداخت بموقع آن و عدم برخورداری از بیمه های درمان رایگان و نیز تحصیل رایگان به فرزندانشان اعتراض دارند.

 

تجمع کارگران شرکت کندر condor سمنان

٣١ تیر: تجمع کارگران شرکت کندر condor سمنان در اعتراض به اخاذی های رژیم و افزایش نامتعارف مالیات مقابل اداره کل امور مالیاتی استان

 

تجمع  کارگر سد لاستیکی تالش

٣١ تیر: تجمع ٤٠ کارگر سد لاستیکی تالش در اعتراض به تعویق ٤ ماه دستمزد در محوطه کارگاه اسخت این سد. زیر فشار اعتراض کارگران سیدجلال سیدمحمدی معاون فرماندار قول رسیدگی به خواست کارگران را داد.

او قبلا نیز وعده داده بود و گفته بود که با جلسات متعددی که با پیمانکار و مسولان اجرایی این سد داشته اند، قرار شده است که همه یا قسمتی از مطالبات کارگران تا بیستم تیرماه پرداخت شود. اما این وعده عملی نشد و تجمع سی و یکم تیر ماه در اعتراض به این خلف وعده ها برپا شد. معوقات ٤٠ کارگر این سد حدود ٣ میلیارد ریال است. اعتراضات این کارگران یک هفته است که ادامه دارد.

 

تجمع اعتراضی و اعتصاب جوشکاران در مشهد

٣٠ تیر: تجمع اعتراضی و اعتصاب جوشکاران در مشهد بخاطر تعویق پرداخت دستمزدها

 

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کیان تایر در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

بدنبال تجمعات مکرر و عدم پرداخت اقساط سنوات کارگران بازنشسته کیان تایر، آنان صبح دیروز ٣٠ تیر ماه به فاصله سه روز از تجمع قبلی که روز سه شنبه ٢٦ تیر برگزار کرده بودند بار دیگر دست به تجمع اعتراضی در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت زدند و اینبار خواهان پرداخت یکجای سنوات خود شدند.

 

کارگران راه آهن شمالشرق ١ صبح دیروز در اعتصاب بودند

شاهرود دامغان و سمنان بدلیل سه ماه حقوق معوقه و بیمه تکمیلی در تاریخ ٣٠تیر ماه دست به اعتصاب زدند

 

کارگران

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کیان تایر در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

بدنبال تجمعات مکرر و عدم پرداخت اقساط سنوات کارگران بازنشسته کیان تایر، آنان صبح دیروز ٣٠ تیر ماه به فاصله سه روز از تجمع قبلی که روز سه شنبه ٢٦ تیر برگزار کرده بودند بار دیگر دست به تجمع اعتراضی در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت زدند و اینبار خواهان پرداخت یکجای سنوات خود شدند.

این تجمع که با سر دادن شعارهایی از سوی کارگران بازنشسته کیان تایر از ساعت ٩صبح آغاز شده بود ساعت ١٢ ظهر با حضور رئیس سازمان حمایت از صنایع و درخواست وی برای مذاکره، به نمازخانه این وزارتخانه منتقل شد و پس از دو ساعت گفتگو و تاکید کارگران بازنشسته کیان تایر بر دریافت یکجای مطالبات شان و ادامه اعتراضات تا تحقق این مطالبه، پایان گرفت.

کارگران بازنشسته کیان تایر در طول این تجمع بطور مرتب شعارهایی از قبیل: سکوت هر مسئولی خیانت است به کارگر – می ایستیم می ایستیم حقوقمونو میگیریم – کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد – یه اختلاس کم بشه سنوات پرداخت میشه – مرگ بر وزیر بی لیاقت و…، سر میدادند.

همچنین پس از پایان این تجمع در جلسه ای که ما بین نماینده های کارگران از سو و اعضای هیات حمایت از صنایع و هیات اجرائی کارخانه از سوی دیگر در محل سازمان حمایت از صنایع برگزار شد علی اصغر احمدی رئیس جدید سازمان حمایت از صنایع از کارگران بازنشسته کیان تایر یک هفته مهلت خواست تا نتیجه اقدامات خود را برای تحقق مطالبات کارگران به اطلاع آنان برساند. وی قول داد در طول هفته جاری اقدامات مقتضی از جمله ارائه نامه به نوبخت و در صورت لزوم به ریاست جمهوری را برای تحقق مطالبات کارگران بازنشسته کیان تایر به انجام خواهد رساند.

در این جلسه موضوعات زیر مطرح و مقرر گردید اقدامات لازم برای حل و فصل آنها انجام پذیرد:

١- بررسی و ارایه لیست کامل طلب هر فرد، مبلغ دریافتی تاکنونی و باقیمانده آن

٢- ارایه لیست کلی از مجموع مطالبات، باقیمانده آن و بررسی مساله کم کردن طلب برخی نسبت به مبالغ اولیه اعلام شده بازنشستگان از سوی هیات اجرایی

٣- رسیدگی به اندوخته های مالی پرسنل در صندوقهای کارخانه که بطور غیر قانونی توسط شرکت مصادره شده و در پایان کار به سنوات خدمت ضمیمه، اما عملا پرداخت نمیشود

٤- رسیدگی به تحریک همکاران شاغل برای مقابله با بازنشستگان و عدم امکان ورود به شرکت و برخوردهای توهین آمیز و… با بازنشستگان

٥- عمل نکردن هیات اجرایی به تعهدات مورد توافق و عدم شفافیت در میزان پرداختیها از اسفند ماه سال گذشته تا کنون

٦- ملزم کردن هیات اجرایی در صورت محقق نشدن تخصیص منابع مالی برای تسویه کامل مطالبات به اجرای همزمان و به موازات پیگیری منابع مالی در پرداخت طبق تعهدات پذیرفته شده توسط هیات اجرایی

٧- رد ادعای میرزایی مدیر کارخانه در پذیرش و امضای توافق نامه در دریافت مبلغ پانصد هزارتومان و خلاف قانون بودن این اقدام کارخانه و ناگزیر کردن کارگران و مشروط کردن بازنشستگی به امضای آن

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٣١ تیر ماه ١٣٩٧

 

گزارش

قدرت خرید کارگران، ٧٢ درصد کم شد. سبد معیشت به ٥ میلیون تومان رسید

ایلنا،حسین رجائیان (رئیس انجمن صنفی کارگراان پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملو:قدرت خرید کارگران، ٧٢ درصد کم شد/نرخِ سبد معیشت به ٥ میلیون تومان رسید. در شرایطی که دستمزد کارگران از سبد معاش حداقلی، حداقل دو میلیون و هشتصد هزار تومان کمتر است، ضرورت بازنگری در میزان مزد و مزایای مزدی بیشتر از همیشه احساس می‌شود؛ ولی آیا دولت و کارفرمایان به این ضرورت تمکین خواهند کرد؟!

از ٤٠ درصد گران شدن لوازم خانگی «ایرانی» گرفته تا بیش از ٨٠ درصد افزایش قیمت گوشت قرمز؛ همه این خبرها برای طبقه‌ی مزدبگیر، رگبار مصیبت است. مصیبت بی‌امانِ فقر و استیصال؛ آنهم در دولتی که وعده داده بود از معیشت مردم صیانت می‌کند.

سقوط ارزش ریال و به دنبال آن سقوط قدرت خرید دستمزد، هنگامی کلید خورد که قیمت ارز بی‌محابا افزایش یافت. در این معادله‌ی نابرابر، مزدبگیران و فرودستان بیش از دیگران متضرر شدند. آنها نه دلار و طلا داشتند که قیمتش بالا برود و نه صاحب ملک و املاک و مغازه بودند که بتوانند نرخ اجاره بها را بالا ببرند؛ فقط یک دستمزد ثابت داشتند که  قدرت خریدِ آن روز به روز آب رفت و آنچه اتفاق افتاد، این بود که سفره‌های خالی روز به روز خالی‌تر شدند. در روزهای گذشته، علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) از کاهش ٤٨.٢ درصدی قرت خرید دستمزد خبر داد و گفت: کارفرمایان و دولتی‌ها این واقعیت را پذیرفته‌اند اما برای حل این مشکل، هیچ راهکاری در چنته ندارند! او از برگزاری جلسات کمیته دستمزد اطلاع داد و اظهار کرد که باید برای مساله معیشت کارگران مجدداً تصمیم‌گیری شود.

 

بی‌تردید ضرورت این تصمیم‌گیریِ مجدد بر هیچ کس پوشیده نیست. ناکافی بودنِ دستمزدی که با پیش‌بینی تورم انتظاریِ تک‌رقمی، ١٩.٥ درصد افزایش یافته بود و در زمان خود به نوعی یک گامِ رو به جلو محسوب می‌شد، پس از گذشت یک فصل از سال جدید، دیگر اظهر من‌ الشمس است. نمی‌شود کتمان کرد که خانواده‌های کم‌درآمد بیش از هر زمان دیگر، ناتوانی معیشتی را احساس می‌کنند. این همان واقعیتِ تلخی‌ست که حسین رجائیان (رئیس انجمن صنفی کارگراان پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملو) آن را تایید می‌کند. او معتقد است: کارگرانی که در یکی از موفق‌ترین و پررونق‌ترین واحدهای معدنی کشور کار می‌کنند، توان پرداخت هزینه‌های زندگی خود را ندارند؛ چه برسد به دیگرانی که حداقل‌بگیر هستند و از همه مزایای رفاهی و خدماتی محروم!

با صد هزار تومان، یک پلاستیکِ پُر میوه نمی‌دهند!

رجائیان در رابطه با شرایط خود و همکارانش می‌گوید: کارگران پیمانکاری چادرملو دو گروه هستند؛ یک عده در فضای سبز کار می‌کنند و عده دیگر مامور به خدمت هستند در خود مجتمع؛ با توجه به پیگیری‌های تشکیلاتی که انجام دادیم و توانستیم مزایای مزدیِ معوق را زنده کردیم، دستمزد پیمانکاری‌های حاتمی در مقایسه با دیگر کارگران پیمانکاری کشور، چندان بد نیست؛ اینجا کارگران بین دو میلیون تا سه میلیون و دویست هزار تومان مزد ماهانه می‌گیرند؛ با این وجود اوضاع معیشتمان اصلاً خوب نیست.

وی در ارتباط با کاهش ٥٠ درصدی قدرت خریدِ دستمزد می‌گوید: من به عنوان یک کارگر پیمانکاری که چهار سر عائله دارم، این کاهش را خیلی بیشتر از اینها احساس می‌کنم. نمونه ساده‌اش این است که وقتی صد هزار تومان دستم می‌گیرم و برای خریدِ میوه و سبزی می‌روم بازار، یک پلاستیکِ پُر میوه دستم نمی‌دهند. افزایش عجیب و غریبِ نرخ دلار شاید نزدیک به صد درصد، قدرت خریدِ ما کارگران را نسبت به سال قبل کم کرده‌است.

چه عناصری را  کارگران از زندگی روزمره خود حذف کرده‌اند؛ از مواد خوراکی گرفته تا مسکن و آموزش و بهداشت و البته تفریحات؛ رجائیان در این‌باره می‌گوید: خیلی از اقلام از زندگی ما حذف شده؛ جالب است بدانید تفریح خانواده‌های کارگران چادرملو این است که بتوانند مجوز بگیرند و خانواده‌هایشان را برای دو، سه روز  بیاورند محوطه معدن که فضای سبز و درخت دارد؛ این را به پای مسافرت سالیانه‌شان می‌گذارند! چه کنند؟! چاره دیگری ندارند! در زمینه بهداشت و درمان هم مشکلات بسیار است؛ از یک طرف قیمت خدمات درمانی بالا رفته، از طرف دیگر وقتی تغذیه فرزندان خانواده‌های کارگری خوب نباشد، انواع و اقسام بیماری‌ها پیش می‌آید؛ به هرحال اوضاع به حدی رو به خرابی‌ست که دیگر قابل وصف نیست……

گویی هیچ وظیفه‌ای در قبال زندگیِ روبه افولِ مردم ندارند!

در این اوضاعِ خراب، گروه کارگری شورای عالی کار با مشاهده‌ی تخریبِ قدرت خرید دستمزد و بی اثر شدن افزایش بیست درصدی آن، درخواست جلسه‌ی سه جانبه کردند؛ در این جلسه مقرر شده که بار دیگر کمیته دستمزد شروع به کار کند و راهکارهایی برای ارتقاء قدرت خرید کارگران ارائه بدهد. بدون تردید در شرایط فعلی، حفظ معیشت کارگران یک مطالبه ی بسیار جدی‌ست؛ ولی تا چه حد دولت به عنوان اصلی‌ترین متولیِ زندگی و معاش مردم و بعد از آن کارفرمایان، ضرورت این موضوع را احساس می‌کنند و حاضرند به قانون تمکین کنند؟

براساس ماده ٤١ قانون کار، مزد کارگران باید متناسب با نرخ تورم و مکفی برای هزینه‌های یک خانوار متوسط باشد؛  بگذریم از مواد لازم الاجرا اما فراموش‌شده‌ی قانون اساسی؛ از اصول ٢٩، ٣٠، ٤٣ و ….. ؛ الزاماتی که تهیه مسکن، اشتغال، بهداشت و رفاه را از وظیفه دولت می‌داند؛  هیچ کدام از این قوانینی که به حقوق مدنی و اجتماعی مردم مربوط است، اجرا نمی‌شود؛ گویی هیچ وظیفه ای در قبال زندگیِ روبه افولِ مردم ندارند!

ماده ٤١ نگفته «فقط سالی یک بار

 

در این شرایط آیا هیچ جای امیدواری هست؟ فرامرز توفیقی (رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها) در این زمینه ابتدا به وخامت اوضاع اشاره می‌کند: بقای طبقه‌ی کارگر در خطر است؛ اوضاع از «نامساعد» و حتی «وخیم» هم رد شده، برای توصیفش هیچ واژه‌ای پیدا نمی‌کنم. حال فارغ از ضوابط و قواعد ماده ٤١ قانون کار، باید فکری اساسی به حال این شرایط کرد؛ بگذریم از این که قانون‌گزار در ماده ٤١ نگفته « فقط سالی یک بار» فقط تاکید کرده بر این که «هر ساله» مزد باید با یک سری خصوصیات افزایش پیدا کند؛ پس این تعبیر که فقط سالی یک بار می‌تواند مزد زیاد شود، اصلاً صحت ندارد.  مصادیق بسیار هم برای این موضوع وجود دارد؛ سال ٩٢ وزیر کار هنگام رای اعتماد در مجلس به صورت علنی گفت که با تورم ٤٢ درصدی چرا باید فقط شش درصد افزایش مزد داشته باشیم و باید با موافقت رئیس جمهور این مابه‌التفاوت را به کارگران بپردازیم! این وعده هیچگاه عملی نشد ولی همین اعلامِ موضوع نشان می‌دهد که افزایش دوباره‌ی مزد شدنی‌ست؛ باز هم از این اتفاقات داریم؛ از جمله سالی که در میانه آن حق مسکن افزایش یافت و یا سطوح مزدی تغییر کرد.

وی تاکید می‌کند: وقتی مشکل معاش، کیان خانواده را تهدید می‌کند، باید کاری کرد؛ هر روز شاهد سخت تر شدن تنگناها هستیم؛  حیات طبقه‌ی کارگر در شرایط کنونی امکانپذیر نیست؛ برای حفظ کارگران باید دستمزد را دوباره مورد بررسی قرار داد؛ ضرورتِ این را باید دولتی‌ها و کارفرمایان دریابند.

توفیقی مسئولیت اصلی را متوجه دولت می‌داند: چه کارفرمایان این ضرورت را  بپذیرند و چه نپذیرند، دولت مسئول اصلی‌ست و باید مطابق قانون اساسی و برنامه های پنجم و ششم توسعه، به وظایف اصلی خود در زمینه استیفای حقوق شهروندی و اجتماعیِ طبقه‌ی دستمزدبگیرعمل کند؛ متاسفانه تا کنون، نه دولت‌های اصلاح‌طلب و نه دولت‌های اصول‌گرا، حقوق اجتماعی کارگران را رعایت نکرده‌اند.

دولت آنقدر که دغدغه کارفرمایی دارد، دغدغه کارگری ندارد

در این روزها دولتی‌ها نگران مشکلات کارفرمایان هستند؛ ولی کارگران را به دست فراموشی سپرده‌اند؛ توفیقی قصد دولت برای حمایت از کارفرمایان را مثبت توصیف می‌کند ولی معتقد است حمایت از کارفرمایان به تنهایی نمی‌تواند جامعه را از فروپاشی اقتصادی و به تبع آن فروپاشی و انهدام اخلاقی، فرهنگی و سیاسی نجات دهد: در خبرها خواندیم که کارفرمایان پیشنهاد داده‌اند که برای مدت دوسال، بدهی‌های کارفرمایان فریز شود؛ این دست اقدامات و قصد دولت برای حمایت از بخش خصوصی، خیلی خوب است؛ دولت باید نگران کارفرمایان باشد اما جای تعجب است که چرا به هیچ وجه نگران کارگران و دستمزدبگیران نیست؟ الان اوضاع به گونه‌ای است که مشکلات معیشتی، تبدیل به یک معضلِ جمعی شده؛ کارگر، بازنشسته، کارمند، معلم، پرستار، فرقی نمی‌کند، همه درگیر این ناگواری‌ها هستند. حتی در جامعه پزشکی هم داریم کسانی را که اوضاع معاش نامناسبی دارند؛ من پزشکی عمومی می‌شناسم که شب‌ها در همین تهران، مسیر میدان امام حسین تا رسالت را مسافرکشی می‌کند.

قدرت خرید کارگران، ٧٢ درصد کم شده

وی به افزایش رسمی قیمت‌ها اشاره می‌کند: اعلام می‌کنند ٣٢ درصد لبنیات گران شده؛ ٨٥ درصد افزایش قیمت گوشت قرمز داشته‌ایم؛ بیش از ٥٠ درصد افزایش قیمتِ گوشت مرغ؛ بیش از صد درصد افزایش نرخِ گوشت سفیدِ ماهی؛ بیش از ٣٠ درصد افزایش قیمتِ میوه؛ در بخش مسکن بیش از ١٤٠ درصد افزایش هزینه داشته‌ایم؛ در ارتباطات ٥٣ درصد افزایش  داشته‌ایم؛ شما  سر این طناب را بگیرید و همینطور جلو بروید….  وی ادامه می‌دهد: ٤٨.٢ درصدی که برای کاهش قدرت خرید دستمزد اعلام شده، بدون تغییر مولفه‌های تاثیرگذار در سبد معیشت، محاسبه شده ولی اگر تاثیر مولفه‌های تاثیرگذار در سبد ازجمله مسکن، ارتباطات، حمل‌ونقل را در نظر بگیریم، ٧٢ درصد افزایش نرخ سبد معیشت یا به طریقه‌ی اولی، کاهش قدرت خرید داشته‌ایم. به عبارت دیگر سبد معیشتی که حدود ٢ میلیون و هفتصد هزار تومان محاسبه شده بود، حالا بعد چهار ماه و اندی به ٤ میلیون و ٦٥٠ هزار تومان رسیده! این تفاوتِ کمی نیست؛ یعنی همان سبد معیشتی که شب عید با هزار مکافات دو میلیون و هفتصد هزار تومان مصوب کردیم و در نهایت نتوانستیم دستمزد را به همان رقم حداقلی برسانیم، حالا نزدیک ٥ میلیون تومان است.

فاصله دستمزد با سبد معیشت، دو میلیون و هشتصد هزار تومان است!

 

توفیقی معتقد است حتی تقلیل این ارقام هم تغییری در اصل ماجرا نمی‌دهد: حتی اگر همان ٤٨ درصد کاهش قدرت خرید را بدون تاثیر تغییرات مولفه‌ها در نظر بگیریم، بازهم سبد معیشت سه میلیون و ٩٩٦ هزار تومان است؛ چهار هزار تومان از چهار میلیون کمتر؛ شما فاصله همین چهار میلیون تومان با دستمزد یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان را محاسبه کنید؛ می‌شود دو میلیون و هشتصد هزار تومان! این یعنی مصیبت؛ یعنی فروپاشی معیشتیِ کارگر! از آن طرف به خاطرِ نابسامانی اوضاع اقتصاد، در خیلی از واحدها، اضافه‌کار، مزایای نقدی و خدمات و تسهیلاتِ رفاهی قطع شده؛ این هم یعنی مصیبت به توان دو.

منِ کارگر حقم را از دولت مطالبه‌گرایانه می‌خواهم..

این خلاءهای اقتصادی را چه کسی باید پُر کند؟ بدون تردید در مرحله‌ی اول وظیفه‌ی دولت است که عمق بحران را درک کند و آستین بالا بزند؛ اکنون دیگر وقت دست روی دست گذاشتن نیست؛ شرایطی نیست که با یک «نگران نباشید» خیال مردم راحت شود؛ زمان، زمانِ عمل است و اگر غفلت شود….

اما در ععمل چه کارهایی می‌شود کرد؛ کارگران از دولت چه انتظاراتی دارند؛ توفیقی در این رابطه می‌گوید: یکی از خواسته‌ها افزایش دستمزد است که یک خواسته‌ی صد درصد جدی است ولی کارهای دیگری هم می‌شود انجام داد؛ دولت می‌تواند از قِبَلِ افزایش درآمدهای خود (افزایش نرخ ارز و مسکوکات و بالا رفتنِ ارزش ریالیِ صادرات نفت) به کارگران بُن و سبدِ غیرنقدی بپردازد؛ منِ کارگر حقم که همان پُر شدنِ شکافِ دستمزد و سبد معیشت است را مطالبه‌گرایانه از دولت می‌خواهم و از این مطالبه‌گری عقب نمی‌نشینم؛ این دولت و کارفرمایان هستند که باید در جلسات سه‌جانبه راهکارهایی برای احقاق این حق ارائه دهند. آن وقت نمایندگان کارگران می‌توانند با این راهکارها موافقت کنند یا نکنند؛ دولت و کارفرمایان با یک جامعه‌ی هدف بزرگِ ٦٠ میلیونی طرف هستند؛ این جمعیت انبوه در مرز گرسنگی مطلق هستند؛ بازهم تاکید می‌کنم این حقیقتِ تلخ، شوخی نیست؛ باید جدی گرفته شود.

اعداد و ارقام به شدت وهم‌ناک است؛ فاصله‌ی عمیقی که در ماه‌های اخیر عمیق‌تر هم شده‌است؛ این چاه عمیقِ بی‌انتها به غایت ترسناک است اما برای درک وخامت اوضاع لازم نیست حتما این اعداد و ارقام را بدانیم؛ کافی‌ست از خانه بیرون بیاییم؛ قصد خرید کنیم و به اولین فروشگاه مواد غذایی محل سکونت‌مان برویم؛ حتی اگر همه دستمزد ماهانه‌مان را یک‌جا خرج کنیم، با همه‌ی این پول، به اندازه‌ی نیاز یک هفته، مواد غذایی با کیفیت نصیب‌مان نمی‌شود. این واقعیت از همه اعداد و ارقام وهم‌ناک‌تر است…..

 

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان:

افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی ناعادلانه است/نمی‌شود به کارگر گفت اگر امروز به نان شب محتاجی اشکالی ندارد.

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان از اقداماتی که نافی کاهش حق بیمه و موافق افزایش سهم پرداختی کارگر است، انتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته‌های گذشته نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان به تهران آمدند و در ارتباط با مشکلِ افزایش حق بیمه با نمایندگان مجلس مذاکره کردند.

این مذاکرات هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌است اما میکائیل صدیقی(رئیس انجمن صنفی کارکران ساختمانی مریوان و سروآباد) که یکی از پیگیران این قضیه است، در ارتباط با به نتیجه نرسیدن این مطالبه و همچنین مطرح شدن افزایش حق بیمه تحت عنوان درجه‌بندی می‌گوید: برخی فعالان کارگری خودشان موافق افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی هستند او این دست اقدامات را نوعی عداوت با کارگر می‌داند و می‌گوید: ابتدا منافع کارگر مطرح است بعد منافع هر شخص و سازمانی به گفته‌ی صدیقی، افزایش سهم بیمه پرداختی کارگر ساختمانی تحت لوای هر اسم و عنوانی در شرایط فعلی نادرست و به ضرر قطعی کارگران است.

در همین رابطه انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان بیانیه مشترک صادر کرده و در آن به افزایش حق بیمه معترض شده‌اند. در این بیانیه، از غفلت «برخی» انتقاد شده‌است:

بعضی مواقع می‌بینیم که تعدادی از دوستان به اصطلاح فعال کارگری به حدی با مسایل کارگری بیگانه‌اند که ما از ته دل نگران هرگونه اقدام آنان هستیم؛ چرا که از قدیم ایام گفته‌اند اگر نادان سنگی به چاه اندازد هزار عاقل….

بزرگواران ما باید تفکیک کنیم از همدیگر، جبهه دارا و ندار را و تعیین تکلیف کنیم برای خود که متعلق به کدامین کارزار هستیم. از کدام جنسیم و حامی منافع چه کسانی هستیم؟

نیازهای فوری و امروزی و ضروری و مطرح جامعه کارگری باید دراولویت قرار گیرد؛ تعدادی از دوستان آگاهانه یا ناآگاهانه به نام دفاع از کارگر ساختمانی در فکر افزایش بیمه کارگران به نام درجه یک و درجه دو و درجه سه هستند؛ وارد جزییات این طرح دوستان نمی‌شوم که چه اندازه در اینده کارگران مفید است یا نیست؛ در این راستا ضروری است که به این سوال مهم پاسخ داده شود که تحلیل مشخص از اوضاع مشخص یعنی چه؟ آیا معنی‌اش این است که به کارگر بگوییم اگر امروز به نان شب محتاجی، اشکالی ندارد پول بیمه بیشتری پرداخت کن که در  ٣٠سال آینده حقوق خوبی بگیری؟ یا به کارگر بگوییم اگر بچه ات به خاطر فقر وگرسنگی ترک تحصیل می‌کند و وارد بازار بیکاری می‌شود، یا اینکه خانوادات ارزان‌ترین سبزیها ومیوه‌ها را می‌خرند لباسهای دست دوم و ارزان و کم بها تهیه می‌کنند یا اینکه اگر نتوانی برای دخترت جهیزیه بخری یا بچه‌ات در کوچه ها دوان دوان دنبال دوچرخه سواری هم سن و سالانش بدود و تو نتوانی برایش دوچرخه بخری و افسرده و ناامید شود اشکالی ندارد؛ امروز انچه مهم است بیمه‌پردازی است! بله بیمه مهم است اما به چه هزینه‌ای؟ نظر به اینکه همگان مستحضرید سفر مسولین انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان به تهران جهت ملاقات با نمایندگان مجلس به منظور اعتراض شدید به افزایش دو مرحله‌ای بیمه‌پردازی کارگران در همین راستا صورت گرفته ولی متاسفانه هنوز عرق خستگی راه از جبینمان خشک نشده که دوباره می‌خواهند بنام درجه‌بندی زمینه معضل دیگری را برای ما کارگران فراهم کنند.

در شرایطی که به خاطر برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسی دولتمردان، صنایع مادر در کشور در حال جان دادن است و نیروی متخصص آماده به کار دانشگاهی وارد صنایع ساختمانی شده و در شرایطی کارگران بچه‌هایشان را به مهد کودک و کلاس زبان و سونا و شهر بازی و غیره ببرند مهم نیست؟ بلکه مهم ٣٠سال آینده است؟! ما امضاکنندگان به عنوان عضو کوچکی از جامعه کارگری معتقدم که اینگونه برنامه‌ریزی‌ها و تفکرات در خدمت منافع کارگر نیست و سود این نا آگاهی‌ها وارد جیب کسان دیگری می‌شود. چرا نباید به جای این مسائل برای کارگران کلاسهای آموزشی و آگاهی بخشی برگزار شود ؟ چرا به دستگاههای اجرایی فشار نمی‌آوریم که امنیت محل کار کارگر ساختمانی را جدی بگیرند ؟چرا کارگر ساختمانی امنیت شغلی ندارد؟ چرا کارگران را با قانون کار آشنا نمی‌کنید که متوجه بشوند که قانون کار ما هیچ از قانون کار فرانسه کمتر ندارد؟چرا برای کارگران کلاس آموزش برگزار نمی‌کنید که متوجه بشوند که ما خالق تمام نعمات عالم هستیم و هرچه هست مدیون رنج بازوان ماست ولی خود از آن محرومیم؟

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان می‌گویند: بازهم به نامه‌نگاری و رایزنی با نمایندگان مجلس ادامه داده و با همه توان از حق کارگران محروم ساختمانی دفاع می کنیم.  ندای کارگر

 

١٠٠ مدرسه کهگیلویه و بویراحمد فاقد سرویس بهداشتی است / توالت همسایه‌ها ، پاسخگوی نیاز دانش آموزان و معلمان استان

 

مدیرکل اداره نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد از نبود سرویس بهداشتی در ١٠٠ مدرسه روستایی این استان خبر داد و گفت: متاسفانه ١٠٠ مدرسه روستایی این استان فاقد سرویس بهداشتی بوده و دانش آموزان و معلمان با مشکلات جدی در حوزه بهداشت روبرو هستند.

 

بین المللی

بخش بین المللی داوود رفاهی

١ــ بریتانیا – مارک “بربری” ٢٨ میلیون پوند از محصولاتش را آتش زد

مارک بریتانیایی “بربری” با سوزاندن اجناس اضافه اش به ارزش بالای ٢٨ میلیون پوند خبرساز شده است.

هدف از این کار، جلوگیری از راه یافتن محصولات “بربری” به بازار سیاه و یا حراج آنها به قیمت پایین است؛ امری که می تواند اعتبار این برند را خدشه دار کند.

بر اساس گزارش روزنامه “تایمز” ، “بربری” در پنج سال گذشته محصولاتی به ارزش بالای ٩٠ میلیون پوند را از بین برده است.

سنت سوزاندن اجناسی که فروخته نمی شوند، مختص “بربری” نیست ولی بسیاری از برندها این موضوع را مسکوت می گذارند.

در ماه مه سال ٢٠١٨، شرکت “ریشمون” که صاحب برندهای معتبری چون “مون بلان” و “کارتیه” است با از بین بردن مدل های قدیمی ساعتهایش به ارزش ٤٣٧ میلیون پوند خبرساز شد.

 

٢ــ آلمان – هزاران نفر بر علیه سیاست‌های ضد پناهجویی و نژاد پرستانه دست به تظاهرات زدند

‌ده‌ها هزار نفر در شهر مونیخ آلمان گرد هم آمده و علیه “سیاست ترس” دست به تظاهرات زدند. محور اصلی این تظاهرات مخالفت با راست‌گرایی روزافزون در آلمان و سیاست ضد پناهجویی حزب سوسیال ‌‌مسیحی آلمان بود.

هزاران نفر در آلمان در شهر مونیخ به خیابان‌ها آمده و علیه گرایش به راست در جامعه و سیاست در آلمان دست به تظاهرات زدند. بیش از ١٥٠ سازمان مردم را دعوت کرده بودند تا دوشادوش یکدیگر علیه “سیاست ترس” تظاهرات کنند. پلیس تعداد شرکت‌کنندگان را حدود ٢٥هزار نفر اعلام کرده است.

در فراخوان این تظاهرات آمده بود که احزاب و به‌ویژه حزب سوسیال‌مسیحی آلمان (CSU) خط مشی “غیر دموکراتیک و مخالف با حقوق بشر” و موافق با “پوپولیست‌ها” را پی گرفته است.

تظاهرات مونیخ کمی بعد از ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی علی‌رغم باران شدید آغاز شد. بیش از دوهزار نفر در میدان گوته راهپیمایی را آغاز کرده و مسیر مرکز شهر را پیش گرفتند.

آن‌ها مخالفت خود را با سیاست‌های خارجی‌ستیزانه آشکار کرده و از تنوع و چند گونگی در جامعه آلمان و مونیخ حمایت کردند. در شعارهای آن‌ها از تکثرگرایی پشتیبانی به عمل آمد و نفرت تقبیح شد.

یک تظاهرکننده به شبکه “بی‌‌آر٢٤” آلمان گفت: «مهم‌ترین انگیزه من برای شرکت در این تظاهرات این است که می‌خواهم حقیقتا به ارزش‌ها و ارزش‌گذاری بشردوستانه برگردم. من این‌ها را به‌شدت در خطر می‌بینم.»

یک تظاهرکننده دیگر هشدار داد: «ما باید در مقابل نفرت در کلام که طبیعتا به نفرت در عمل می‌انجامد به صورتی آشکار بایستیم.»

سخنگوی پلیس بعد از پایان تظاهرات گفت، راهپیمایی به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد. سازمان‌های برگزارکننده نیز اعلام کردند که با وجود باران، راهپیمایی در “فضایی بسیار رضایت‌بخش” برگزار شد.

حزب سوسیال‌مسیحی آلمان که به سیاست‌های ضد پناهجویی‌اش معروف است نسبت به این تظاهرات واکنشی فوری نشان داد. این حزب در صفحه فیس‌بوک خود علیه این راهپیمایی موضع گرفت و اعلام کرد، بایرن تحت تأثیراین حرکت‌ها قرار نخواهد گرفت.

در پلاکاردهایی که این حزب در مرکز شهر آویخته نیز شعارهایی در همین زمینه دیده می‌شود.

هورست زهوفر، دبیرکل حزب سوسیال‌مسیحی، به اعمال سیاست‌های ضد پناهجویی مشهور است. او یک ماه پیش اعلام کرد، اگر دیگر کشورهای اروپایی در مورد پذیرش و اسکان پناهجویان همکاری بیشتر از خود به خرج ندهند، مرزهای جنوبی آلمان را به روی پناهجویان خواهد بست.

 

٣ــ سوئد – اقدام انسانی یک جوان سوئدی برای ممانعت از اخراج یک پناهجو

از اقدام یک فعال سوئدی که جلو اخراج یک پناهجوی افغان را گرفت، به صورت گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی استقبال شده است.

الین ارسون که دانشجو است بلیط همان پروازی را رزرو کرده بود که یک پناهجوی افغان قرار بود روز دوشنبه  ٢٣ ژوئیه با آن به افغانستان بازگردانده شود.

الین در هواپیما به اخراج مرد افغان اعتراض کرد و این اعتراض را به صورت زنده در فیسبوک پخش کرد.

او در این جریان با تعدادی از مسافران و خدمه پرواز صحبت می‌کند و می‌گوید اگر این مرد به افغانستان بازگردانده شود، کشته خواهد شد و می‌گوید:”برای نجات یک نفر هر چه از دست من برآید انجام می‌دهم…اگر حتی یک نفر ایستاده باشد، خلبان نمی‌تواند پرواز کند.”

او همچنین می‌گوید اگر خلبان بخواهد، این مرد را ماموران از داخل هواپیما بیرون می‌برند.

ویدئوی او از جریان اعتراضش تا کنون حدود دو و نیم میلیون بار دیده شده‌ و به صورت گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده است.

خانم ارسون به مسافران دیگر هواپیما و بینندگان فیسبوک توضیح می‌دهد که قانون کشورش در مورد اخراج پناهجویان را قبول ندارد.

سوئد آن عده از پناهجویان افغان را که درخواست پناهندگی شان رد می‌شود، به افغانستان بازمی‌گرداند.

در نهایت این اقدام او باعث می‌شود، مرد ٥٢ ساله افغان از هواپیما بیرون برده شود و از اخراجش توسط این هواپیما جلوگیری شود.

کارگر کمونیست شماره 533

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …