اختلال جهانی در مایکروسافت؛ هواپیماها زمین‌گیر شدند، بانک‌ها و صنایع دست از کار کشیدند

بروز مشکل گسترده در مایکروسافت باعث اختلال در سیستم‌های کامپیوتری در بیشتر کشورهای جهان در روز جمعه شد؛ به طوری که شماری از خطوط هوایی در آمریکا و اروپا پروازها را متوقف کردند و فعالیت برخی از شبکه‌های تلویزیونی از جمله اسکای‌نیوز دستکم برای ساعاتی مختل شد.

مقامات تاکید کرده‌اند که حمله سایبری در کار نیست و بروز مشکلات ناشی از مسائیل فنی و تکنیکی است.

بر اساس گزارش‌ها، سرویس‌های کلاود و مایکروسافت از دسترس اغلب کاربران در جهان خارج و اختلالی گسترده در شماری از کشورها ایجاد شده است.

تشدید اختلالات حتی ساعاتی پس از اینکه مایکروسافت اعلام کرد به تدریج مشکلی را که دسترسی به برنامه‌ها و سرویس‌های مایکروسافت ۳۶۵ را تحت تأثیر قرار می‌دهد برطرف می‌کند، ادامه یافت.

فعالیت‌های عمده تجاری و صنعتی از بانک‌ها در هند و مالزی گرفته تا سیستم‌های بهداشتی در اسرائیل هم دچار اختلال و متوقف شد‌ه‌اند. در آمریکا، در حالی که برخی سرویس‌های اورژانس بیمارستانی و ملی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، مایکروسافت گزارش کرده که در حال بررسی مشکلات مربوط به سرویس‌های خود است که بر خدمات آن در این کشور تأثیر گذاشته است.

برخی خطوط هوایی در ایالات متحده، از جمله امریکن‌ایرلاینز و دلتا، و در کشورهای اروپایی از جمله در آلمان و اسپانیا تهم حت تأثیر این اختلال جهانی قرار گرفتند. در بریتانیا نیز خطوط مسافربری راه‌آهن به مسافران در مورد اختلال در حرکت قطارها هشدار دادند.

کمیته المپیک پاریس هم تنها یک هفته به شروع بازی‌های المپیک مانده اعلام کرد فعالیت رایانه‌ای این کمیته و سیستم فناوری اطلاعات مختل شد است.

در استرالیا، دفتر هماهنگ کننده امنیت سایبری ملی اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد اختلال فعلی یک حادثه امنیت سایبری است.مایکروسافت هم حمله سایبری را رد کرده است. رادیو آمریکا

*****************

گزارش دویچه وله:مشکل فنی مایکروسافت فعالیت مؤسسات عمومی در جهان را مختل کرد

ه دنبال بروز مشکل فنی و اختلال در “مایکروسافت ۳۶۵”، فعالیت بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات از جمله فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بانک‌ها در برخی کشورها از جمله آلمان، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و هند دچار اختلال جدی شد. همچنین سوپرمارکت‌های زنجیر‌ای، راه آهن‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی تحت تاثیر این اختلال قرار گرفتند.

روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) ترافیک هوایی در فرودگاه برلین دچار اختلال شد. بنا به اعلام رسانه‌های آلمانی، یک سرور در این فرودگاه از کار افتاد و هنوز مشخص نیست که آیا این مشکل با اختلال در خدمات‌دهی مایکروسافت مرتبط بوده یا خیر.سخنگوی این فرودگاه اعلام کرد که انتظار نمی‌رود هیچ هواپیمایی تا ساعت ۱۰ صبح پرواز کند یا فرود بیاید.

کمی قبل از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه نیز فرودگاه هامبورگ از وقوع یک اختلال خبر داد، اختلالی که به دنبال آن ۴ شرکت هواپیمایی این فرودگاه از جمله “رایان ایر” و “ترکیش ایرلاینز” (شرکت هواپیمایی ترکیه) تحت تاثیر قرار گرفتند. گفته می‌شود که این شرکت‌ها اقدام به صدور دستی بلیط‌ها کرده‌اند.

در ایالات متحده خطوط هوایی “امریکن ایرلاینز”، “یونایتد” و “دلتا” از اداره هوانوردی آمریکا درخواست “توقف جهانی تمام پروازها ” را کردند. همچنین در ژاپن، حدود ۳۰ درصد از شعبه‌های مک دونالد به دلیل مشکلات فنی مجبور به تعطیلی زودهنگام شدند.

گفته می‌شود در استرالیا تمام مانیتورهای ایستگاه تلویزیونی ABC News برای مدتی قطع شدند. همچنین مشکل مشابهی در فرودگاه‌های سیدنی و ملبورن گزارش شد. چندین بانک استرالیایی نیز گزارش دادند که سیستم‌های پرداخت آنها تحت تأثیر این اختلال قرار گرفته است و در حال حاضر هیچ تراکنشی نمی‌تواند انجام شود.

بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان با نرم‌افزارهای شرکت مایکروسافت کار می‌کنند. مایکروسافت با انتشار پیامی در شبکه اکس (توئيتر سابق) اعلام کرد: «ما در حال بررسی این اختلال  که بر توانایی کاربران برای دسترسی به برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف مایکروسافت ۳۶۵ تاثیر می‌گذارد هستیم و بابت آن عذرخواهی می‌کنیم.»

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …