ادامه اعتراضات کشاورزان اصفهانی

رادیو فردا:گزارش‌های بازتاب یافته در شبکه‌های اجتماعی حاکی از تجمع کشاورزان معترض اصفهانی در یکی از نقاط اصلی این شهر در حوالی پل خواجوست. این گزارش‌ها همچنین حاکی از تلاش نیروهای انتظامی برای متفرق کردن معترضان است.

در تازه‌ترین تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان که روز شنبه ۱۸ فروردین در حوالی پل خواجو، از نقاط اصلی شهر اصفهان و هم‌جوار با دفتر تلویزیون محلی این استان برگزار شد، کشاورزان معترض بار دیگر شعارهایی چون «آب زاینده‌رود، حق مسلم ماست»، و «ناله این کشاورز، ناله زنده‌رود است» سر داده‌اند.

ویدئوها و تصاویر منتشر شده از این تجمع اعتراضی حاکی از حضور پرشمار کشاورزان اصفهانی در ضلع شمالی پل خواجوست اما همزمان برخی این تصاویر منتشر شده از حضور پرتعداد نیروهای انتظامی در این محل و تلاش آنها برای متفرق کردن معترضان حکایت دارد.

همزمان سایت محلی «اصفهان شرق» که در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی در مورد اعتراض‌های کشاورزان اصفهان منتشر کرده، در گزارشی خبر داد که روز شنبه نشستی با حضور نمایندگان کشاورزان و نمایندگان اصفهان در مجلس برگزار شده و محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، با اشاره به آنچه «مصوبات لازم برای بهبود وضع کشاورزان» خوانده، گفته است که «هیچ دلیلی برای تجمع وجود ندارد».

استاندار اصفهان با اشاره به وضعیت بد بارش در سال گذشته، وضعیت آب شرب را «بسیار نگران‌کننده» خوانده و برداشت‌های غیرمجاز را عامل مشکل در تأمین آب شرب توصیف کرده است.

او اضافه کرد که در جلسه‌ای با حضور وزرای کشور و نیرو و نیز استانداران اصفهان و چهار محال و بختیاری، موضوع «برداشت‌های غیرمجاز بالادستی» بررسی و قرار شده با تصویب تصمیماتی در «کارگروه سازگاری با کم‌آبی» به صورت جدی با برداشت‌های غیرمجاز برخورد شود.

شهر اصفهان از چند هفته پیش از آغاز سال جدید، صحنه دور جدیدی از اعتراض کشاورزان شرق اصفهان در ارتباط با مشکلات آبی و نیز عدم دریافت حق‌آبه بوده است و نقطه اوج این اعتراض‌ها حرکت اعتراضی نمادین کشاورزان در پشت کردن به خطیب جمعه اصفهان در آخرین نمازجمعه سال ۹۶ بود.

کشاورزان معترض در این اقدام نمادین شعار می‌دادند: «پشت به دشمن، رو به میهن».

این اعتراض‌ها از اواسط اسفند سال گذشته آغاز شد، زمانی که شمار قابل توجهی از کشاورزان منطقه ورزنه در شرق استان اصفهان٬ در اعتراض به اختصاص نیافتن حق‌آبه، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند٬ دست به راهپیمایی زدند و با مطالبه حق‌آبه، شعارهایی از جمله علیه حسن روحانی سردادند.

در هفته‌های اخیر مسئولان محلی و مقام‌های دولتی بارها وعده‌هایی را در مورد پرداخت حق‌آبه و خسارت «نکاشت محصول» و نیز رفع دیگر مشکلات کشاورزان اصفهانی بیان کرده‌اند اما اعتراض این کشاورزان همچنان ادامه داشته است.

اعتراض کشاورزان اصفهانی به انتقال آب زاینده‌رود به یزد در سال‌های اخیر نیز در جریان بوده و از جمله در سال ۹۱ گروهی از کشاورزان شرق اصفهان اقدام به شکستن لوله‌های انتقال آب کردند که منجر به درگیری آنها با نیروی انتظامی و مجروح شدن تعدادی از آنها شد.

آنها در آبان سال گذشته نیز تراکتورهای خود را به نشانه اعتراض در ورودی شهر اصفهان مستقر کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، با خشک شدن زاینده‌رود، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران، و انتقال آب آن به دل کویر در یزد و قم برای احیای صنایع آب‌بر، امرار معاش از طریق کشاورزی در این اراضی مانند گذشته‌های نه چندان دور ممکن نیست.

علاوه بر این٬ زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان که کشت غالب آنها گندم، جو و یونجه بوده٬ این روزها نه تنها محصولی برای برداشت ندارند٬ بلکه به محلی به عنوان منشأ ریزگردها تبدیل شده‌اند.

مقام‌های خانه کشاورز استان اصفهان اعلام کرده‌اند که وضعیت زندگی نزدیک به یک میلیون کشاورز ساکن این استان که بیشتر آنها در مناطق شرقی زندگی می‌کنند٬ در سال‌های اخیر به علت فقدان آب٬ دچار بحران شده است.

برگشت چک‌های کشاورزان از سوی بانک‌ها٬ صدور حکم جلب برخی از آنها و در نهایت ترک محل زندگی از جمله مشکلات رخ‌داده برای این افراد است.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …