ادامه اعتراض‌های عراق؛ ۱۳ کشته و ۱۵۰ زخمی طی یک روز

در ادامه اعتراض‌های عراق، درگیری روز یک‌شنبه نیروهای امنیتی و مردم معترض در سه استان منجر به کشته شدن ۱۳ نفر شد. در این درگیری‌ها دست‌کم ۱۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدس پرس، چهار نفر در استان ناصریه، دو نفر در نجف و دیوانیه کشته شده‌اند. هفت نفر هم در نزدیکی بندر ام قصر کشته‌ شده‌اند.

از ماه اکتبر که اعتراضات اخیر در بغداد و جنوب عراق آغاز شد تاکنون حداقل ۳۲۹ نفر کشته و ۱۶ هزار نفر زخمی شده‌اند. این گسترده‌ترین اعتراضات از زمان سقوط حکومت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ است.

دولت عراق اما روز دوشنبه ۴ آذر با رد آمار گروه‌های حقوق بشری اعلام کرد که از زمان اعتراض‌ها تاکنون ۱۱۱ نفر کشته شده‌اند.

عمده درگیری‌ها روزهای اخیر در نزدیکی بندر ام قصر در نزدیکی بصره صورت گرفته است. تظاهرکنندگان با آتش‌زدن لاستیک، جاده‌های اصلی منتهی به این بندر مهم را مسدود کردند که با واکنش شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند.

این بندر محل ورود بخش اعظم مواد غذایی، از جمله آرد، غلات، روغن و شکر است و در کشوری که برای تامین مواد غذایی به واردات متکی است، اهمیت فراوانی دارد.

این نخستین بار نیست که مسیرهای منتهی به این بندر مسدود می‌شود. معترضان عراقی روز ۲۹ اکتبر تا ۹ نوامبر نیز جاده‌های منتهی به این بندر را مسدود کردند.

یک مقام دولتی آن زمان با اشاره به اهمیت این بندر برای اقتصاد عراق، گفته بود فقط هفته اول تعطیلی این بندر بیش از ۶ میلیارد دلار برای عراق هزینه داشته است.

یکی از مقام‌های امنیتی شهر بصره با اشاره به کشته شدن ۱۳ نفر و زخمی‌شدن ۱۵۰ نفر گفته است اعتراض‌های روزهای اخیر بندر ام‌قصر یکی از بدترین روزها را در جریان اعتراض‌های مردم عراق رقم زده است.

معترضان خواهان برکناری طبقه سیاسی حاکم بر کشور هستند که از نظر معترضان فاسد و حافظ منافع قدرت‌های خارجی است. این در شرایطی است که بسیاری از مردم کشور به دلیل بیکاری گسترده و فقدان خدمات عمومی مثل بهداشت و آموزش در وضعیت بسیار بدی زندگی می‌کنند.

آیت‌الله علی سیستانی مهمترین مرجع شیعیان عراق روز جمعه از سیاستمداران خواست به سرعت قوانین انتخاباتی کشور را اصلاح کنند، چون به اعتقاد او این تنها راه پایان دادن به ناآرامی‌های هفته‌های اخیر است.

با این حال، در روزهای اخیر بسیاری از معترضان که به وعده‌های دولت برای اصلاحات باور ندارند، به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …