ادامه اعتصابات پُر قدرت در صنعت نفت – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۸۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اعتصاب کارگران پروژه‌ای پیمانی نفت وارد بیست و چهارمین روز خود شد. اعتصابی در ۱۲۳ شرکت نفت و گاز که ۲۴ هزار کارگر به آن پیوسته‌اند. اعتصاب هزاران کارگر در یک مرکز کلیدی اقتصادی کشور آنهم  در فضای انقلابی جامعه یک اتفاق سیاسی مهم است.

هفته اول این اعتصابات همزمان  بود با تبلیغات سیرک انتخاباتی  حکومت بود که پست‌های خبری آن در کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت هم‌صدا با کل جامعه  با هشتگ رأی بی رأی همراه شد.  افزایش دستمزدها، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران سه مطالبه فوری این کارگران است. بعلاوه این کارگران پیگیر دیگر مطالبات معیشتی و کاری خود هستند. پیمانکاران چپاولگر با دسیسه‌گری بسیاری سعی می‌کنند صف این اعتصاب را بشکنند. دست به تهدید زدند. با پیشنهاد مزد بالاتر سعی کردند برای پیشبرد پروژه‌هایشان نیروی جدید بگیرند. اما کسی به این پیشنهادها تن نداد و این درجه بالای همبستگی کارگری را نشان می‌دهد و اکنون اعتصاب با قدرت ادامه دارد. مطالبات کارگران پروژه‌ای نفت بویژه خواست حذف پیمانکاران که ساختار اساسی جمهوری اسلامی در مراکز نفتی و دیگر مراکز کارگری را نشانه گرفته است، مطالبه‌ای سراسری است و دامنه‌اش از نفت فراتر می‌رود. بر سر این موضوع کارگران ارکان ثالث نفت تجمعات بسیاری داشته‌اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی نفت (ارکان ثالث) در آخرین بیانیه حمایتی‌اش از اعتصابات همکاران پروژه‌ای خود می‌نویسد: “دویست سال ساختار لایه‌لایه و طبقاتی نفت به‌گونه‌ای است تا میان ما کارگران نفت شکاف ایجاد کند و با تفرقه و اختلاف میان مطالباتمان، ما را به استثمار بکشد… ما در این مبارزه با همه ارکان استخدامی نفت زیر یک چتر قرارداریم و در برابر هرگونه سیاست تبعیض و تفرقه می‌ایستیم. شعار اتحاد، اتحاد علیه فقر و فساد ما را در این مبارزه علیه ریشه دردمان متحد نموده، اتحادمان ریشه ظلم و ستم و استثمار را می‌خشکاند.”

این  خبرها نشانگر سیر سراسری شدن اعتراضات در نفت است که تأثیری مستقیم بر قدرت‌گیری جنبش کارگری و اعتراضات مردمی داشته و توجه کل جامعه  را به خود معطوف کرده است. اتحاد سراسری کارگران نفت در این مبارزت و حمایت وسیع کارگری و مردمی از این اعتصابات و جلب حمایت‌های وسیع جهانی اهمیت زیادی دارد.  با تمام قدرت از اعتصابات کارگران نفت پشتیبانی کنیم.

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …