ادامه شورش در زندان‌های اسرائيل و تعقیب زندانیان فراری

پنج روز پس از فرار شش تن از مهم‌ترین زندانیان امنیتی فلسطینی از یکی از زندان‌های حساس اسرائیلی، گزارش‌هایی درباره شورش در دیگر زندان‌ها منتشر شده و زندانیان فلسطینی روز پنج‌شنبه شماری از سلول‌ها در زندان‌های دیگر، از جمله زندان رامون، را به آتش کشیدند.

همچنین به درخواست جنبش حماس، هزاران فلسطینی روز جمعه ۱۹ شهریور، تظاهرات و تجمع‌هایی را به عنوان «روز خشم» و «حمایت از قهرمانان» در کرانه باختری آغاز کرده‌اند. طی درگیری‌های دو شب گذشته در کرانه باختری، بیش از یکصد فلسطینی زخمی شدند.

زکریا زبیدی، فرمانده ارشد نیروهای شاخه جوانان جنبش فتح، همراه با ۴ زندانی ارشد عضو سازمان جهاد اسلامی فلسطین و یک زندانی فعال در فتح، یک‌شنبه شب گذشته از راه تونلی که از زندان گیلبواع در شمال اسرائیل حفر کرده بودند، گریختند.

برخی از مقامات پیشین و رسانه‌های اسرائیل از گریز زندانیان با عنوان «ضربه سنگین اطلاعاتی» سخن گفته و از سهل‌انگاری‌های متعدد در زندان گیلبواع خبر دادند. از جمله معلوم شده است که نقشه سازه زندان در اینترنت در دسترس همگان بوده و نیروهای دیده‌بانی نیز در شب فرار زندنیان در برج دیده‌بانی زندان مستقر نبوده‌اند.

سازمان زندان‌های اسرائیل مشکوک شده است که شماری از زندانبانان به نحوی با زندانیان فراری «همکاری» کرده باشند و به همین دلیل برخی زندانبان‌های زندان گیلبواع برای تحقیق به پلیس اسرائیل فراخوانده شده‌اند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه گفت «سرنخ‌های اطلاعاتی خوبی» در دست است و دست اسرائیل «یقینا» به فراری‌ها «خواهد رسید».

سازمان زندان‌های اسرائیل نیز برای مجازات زندانیان شورشی، هر نوع ملاقات حضوری و تماس تلفنی آن‌ها را با خانواده‌ها، دست‌کم تا پایان ماه سپتامبر، یعنی حدود سه هفته دیگر، منع کرده است.

علاوه بر این، ۴۰۰ زندانی زندان گیلبواع نیز به زندان‌های دیگر منتقل شده‌اند و تدابیر امنیتی در درون زندان‌ها بیشتر شده است.رادیوفردا

اینرا هم بخوانید

دادستان کل رژیم: ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با بی‌بندوباری و بی حجابی ، ضروری است

حجت‌الاسلام محمد موحدی دادستان کل رژیم گفته است:”ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با …