« گزارشی از ادامه معضل بی آبی در خوزستان »

تنش کم آبی و بی آبی در استان خوزستان همچنان ادامه دارد و به عنوان یک معضل دیرین و لاینحل مردم را چه در بخش کشاورزی و روستایی و چه در بخش شهری دچار مشکلات فراوانی کرده است.  عمق این معضل باعث شد که در تیرماه سال جاری مردم شهرها و روستاهای خوزستان دست به اعتراضات وسیع خیابانی بزنند که در این بین تعدادی بدست نیروهای حکومت کشته و زخمی شدند و هزاران نفر از معترضان بازداشت و روانه زندان گردیدند.

بیکاری، فقر و محرومیت، کرونا، بی‌برقی های مکرر در فصل گرما و بی‌آبی مصیبتهایی عمومی برای مردم در سطح جامعه است. اما این مشکلات در خوزستان ابعاد حادتر و فجیعتری بخود گرفته است.  حکومت اسلامی بانی و مسبب اصلی این مشکلات و معضلات برای مردم است. این وضعیت یک نتیجه مستقیم بساط چپاول و دزدی سرمایه داری مافیایی حاکم است و در عین حال جمهوری اسلامی در چنان بن بست اقتصادی ای قرار دارد که نه توان پاسخگویی به این مشکلات را دارد و نه  میخواهد که جواب دهد. این چنین است که حکومت تلاش دارد با وعده و ویعد و یا با اقداماتی نمایشی و بی اثر و فریبکارانه برای خود وقت بخرد و  صدای اعتراضات آنها را دست کم برای مدتی خاموش سازد.

یکی از عوامل بحران آب در خوزستان، ایجاد و ساخت بی رویه چندین سد کوچک و بزرگ بر روی رودخانه های کارون و کرخه است. کارشناسان آب نیز این موضوع را تایید می‌کنند و تاثیر سدسازی‌های غیر علمی و غیر کارشناسی در مکان های نامناسب روی رودخانه‌های استان را از عوامل بروز خشکسالی در این استان می‌دانند.  مثلا بخش نیسان با ۲۵ روستا، حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و رودخانه‌های کرخه و نیسان در منتها‌الیه مصب هورالعظیم از این بخش می‌گذرند. شمال خوزستان نیز در محاصره سدهای بزرگ است، بخش دهدز در شهرستان ایذه با ۱۰۰ روستا در فاصله پنج کیلومتری در میان سدهای کارون ۳ و کارون ۴ قرار دارد؛ این بخش که همیشه با مشکل آب مواجه بوده اکنون در شرایط دشوارتری قرار دارد.

تنها نتیجه این سد سازی ها که عمدتا توسط سپاه صورت گرفته، سرازیر شدن هزاران میلیارد تومان پول به جیب سرداران فاسد و جنایتکار آن است که برای تولید برق و فروش آن به کشورهای دیگر این سدها را احداث کرده اند. اجرای طرح‌های انتقال آب که موجب کم شدن آب کارون و نرسیدن آن به پایین دست و هورالعظیم می‌شود نیز از دلایل دیگر بحران موجود است. هم اکنون طرح کوهرنگ ۳ در حال اجراست. علاوه بر آن تونل یک و ۲ بهشت آباد نیز سال‌هاست که در حال انتقال آب به اصفهان، یزد و کرمان است که نه برای رفع نیاز آب آشامیدنی مردم این استانها بلکه صرفا برای استفاده در ۲۵ شرکت فولادی مستقر در فلات مرکزی و مناطق کویری است که متعلق به عوامل حکومت و نهادهای سپاه هستند. خشک کردن سریع تالاب هورالعظیم برای اکتشاف و بهره برداری از میادین نفتی هم از دیگر دلایل این بحران است که قبل تر در گزارشی به آن پرداختیم.

از این انتقالات و تغییر مسیرهای آب و ایجاد کم آبی و بی آبی، جریانات قومگرا نیز تلاش دارند استفاده کنند و خشم مردم علیه بی آبی  موجود را به اعتراض علیه مردم اصفهان و تفرقه افکنی قومی بین مردم سمت و سو دهند. این کار عملا نوک تیز خشم مردم علیه حکومت اسلامی که بانی و مسبب این مصایب است را کند میکند. اما خوشبختانه انگشت نشانه مردم مستقیما به سوی حکومت است و این را در خیزش مردمی در شهرهای خوزستان و با شعار حکومت اسلامی سرنگون، سرنگون آشکارا شاهد بودیم.

اکنون از خوزستان خبر می رسد که میزان شوری آب آشامیدنی در آبادان، خرمشهر و روستاهای منطقه به بالاترین میزان خود رسیده است و مخلوطی از آب شور و فاضلاب است. لفته احمد نژاد نماینده خرمشهر در مجلس اسلامی اعتراف کرده است آبی که در شهر آبادان و خرمشهر مردم از آن استفاده می کنند آب نیست  و میگوید ما آب فاضلاب را به خورد مردم می دهیم و مردم با انواع بیماری ها و آلودگی‌های پوستی مواجه هستند. او همچنین گفته در ۳۲ سال گذشته هیچ طرحی برای حل مشکلات مردم در این دو شهر وجود نداشته است.

مردم شادگان هم که معیشت شان اغلب از راه پرورش دام و کشاورزی و نخیلات و صید ماهی تامین میشود و به سبب بی آبی های اخیر زندگی شان نابود شده است اکنون برای تامین آب آشامیدنی خود مجبورند ساعت ها در صف خرید آب از ایستگاه های سیار بایستند. فرمانده سپاه و بسیج این شهر که در سرکوب اعتراضات مردم در تیرماه امسال نقش اساسی داشت اکنون با فریبکاری می گوید موضوع تامین آب شرب مردم منطقه دغدغه اصلی ماست و برای این کار با تلاشی شبانه روزی و در یک اقدام جهادی دو تانکر برای تامین آب آشامیدنی مردم اختصاص داده ایم! کمیته امداد هم با داشتن سرمایه های هنگفت تنها ۱۵۰ تانکر ۱۰۰ لیتری ذخیره آب به مردم داده است.

در شهر ویس که جمعیت آن بالغ بر ۲۵ هزار نفر است و در شمال شهر اهواز واقع شده است؛ سرریز پساب صنعتی نیروگاه رامین اهواز به بستر رودخانه کارون که در فاصله چند صد متری تاسیسات تصفیه خانه شهر ویس صورت می گیرد عملا آب شرب اهالی را غیر قابل استفاده کرده و مردم ناچار هستند آب آشامیدنی خود را با قیمت های گزاف خریداری کنند. اهالی شهر ماهشهر و شهرک های جراحی، مدنی و کوره ها و تمامی روستاهای این مناطق هم ساعت های طولانی با قطعی آب مواجه بوده و زندگی برایشان سخت و دشوار شده است.

در چنین شرایطی مدیر سازمان آب و برق خوزستان می گوید حجم آب پشت سدهای خوزستان کاهش چشمگیری داشته به طوری که در حال حاضر ۷ درصد از مخازن سدهای استان آبدار است و در سد دز حدود ۵% آب داریم که بدترین وضعیت را در میان سدها دارد و با توجه به برآوردهای انجام شده، در شرایط پیش بینی شده برای پاییز با کمبود حدود ۲ میلیارد و  ۶۰۰ میلیون متر مکعبی آب مواجه هستیم.

این اظهارات به خوبی نشان میدهد که کمبود آب در خوزستان در ماه های آینده فشارها و بحران های بیشتری را برای مردم در پی خواهد داشت.

در این شرایط بنگاههای اقتصادی و مالی نظام که فرصت طلبانه در پی آن هستند تا از شرایط بغرنج و رنج مردم برای موسسات ریز و درشت خود سود و منفعت کسب نمایند در حال سرازیر شدن به منطقه هستند تا به اسم پروژه های عمرانی و آب رسانی به مردم منطقه، بودجه های کلان و میلیاردی را تصاحب نمایند. بسیج به اصطلاح سازندگی استان، بنیاد برکت؛ قرارگاه خاتم، ستاد عتبات، ستاد اجرایی فرمان خمینی و دهها موسسه وابسته به سپاه و خامنه ای به بهانه رفع مشکل آب در خوزستان با اجرای پروژه هایی که هرگز تکمیل و اجرا نخواهند شد، اکنون در صف غارت منابع پولی قرار گرفته اند تا برای اقلیتی مفتخور انباشت سرمایه نمایند. یک نمونه آن پروژه آبرسانی غدیر است که سالهاست ناتمام مانده و اکنون وزیر نیروی دولت رئیسی می گوید تکمیل آن شاید تا ده سال دیگر بطول بیانجامد.

در این شرایط امام جمعه اهواز و نماینده خامنه ای از مردم میخواهد که بحران بی آبی را تحمل کرده و زمینه سوءاستفاده به دشمنان نظام را ندهند! او به این هم اکتفا نکرده و می گوید با تمام قوا مقابل کسانی که بخواهند با امنیتی‌کردن فضا مطالبات مردم را به انحراف بکشند می ایستیم. این وضعیت بویژه بدنبال خیزش مردمی در خوزستان، فضایی از خشم و اعتراض در میان مردم را دامن است. هم اکنون خوزستان یک کانون داغ اعتراضات کارگری و عرصه های مختلف مبارزات اجتماعی است. محرومیت مردم در این استان از اولیه ترین امکانات زیستی چون آب در کنار قطعی دائمی برق و هوای ناسالم به موجی از خشم و نفرت در میان مردم دامن زده است. با توجه به همه اینها خوزستان آبستن اعتراضاتی گسترده است.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

12 مهر 1400

اینرا هم بخوانید

تجمع بزرگ معلمان و فرهنگیان بازنشسته در تهران و  تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در چند شهر

روز ۳۰ اردیبهشت جمعیت بزرگی از بازنشستگان فرهنگی کل کشور مقابل سازمان برنامه و بودجه در …