ارتش آمریکا: حدود ۳۵۰ غیرنظامی در حملات هوایی عراق و سوریه کشته شده‌اند

ارتش آمریکا تعداد غیرنظامیانی را که در حملات هوایی به رهبری این کشور علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه کشته شده‌اند ، دست کم ۳۵۲ نفر اعلام کرده است.

این تعداد بر اساس بیانیه ارتش آمریکا، شامل کسانی است که از آغاز عملیات ائتلاف علیه گروه موسوم به دولت اسلامی در سال ۲۰۱۴ میلادی تا به امروز جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارش ماهانه کارگروه مشترک ارتش آمریکا که دیروز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت (۳۰ آوریل) منتشر شده آمده که ۴۲ گزارش مربوط به کشته شدن غیرنظامی در دست بررسی است.

پنتاگون تعداد غیرنظامیانی که از نوامبر ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ جان خود را در این حملات از دست داده اند ۴۵ نفر اعلام کرده است.

گزارش رسمی ارتش آمریکا در حالی منتشر شده که سازمان‌های دیگر تعداد کشته‌شدگان حملات ائتلاف را بسیار بیشتر اعلام کرده‌اند.

گروه نظارتی ایروارز (Airwars) که متشکل از خبرنگاران است، تعداد غیرنظامیان کشته شده در سوریه و عراق و لیبی از زمان آغاز عملیات به رهبری آمریکا علیه داعش را حدود ۳۱۶۰ تخمین زده و تعداد بمب‌ها و موشک‌های ریخته شده در همین مدت را ۷۶۶۰۰ اعلام کرده است.

پس از آن که در تابستان سه سال پیش (۲۰۱۴) داعش چند شهر عراق را تصرف و ایجاد “دولت اسلامی” در مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوریه را اعلام کرد، ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا تشکیل شد.

هدف از تشکیل این ائتلاف حمله هوایی به نیروهای دولت اسلامی در عراق و سوریه بود.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای هدف قرار گرفتن غیرنظامیان را “غیرعمدی” اعلام کرده و گفته: ” با خانواده کشته‌شدگان و کسانی که از این حملات متاثر شده‌اند ابراز همدردی عمیق می‌کنیم.”

بیش از یک ماه پیش (مارس) گزارش‌هایی منتشر شده بود که در آن از کشته شدن حداقل ۲۰۰ نفر فقط در یک حمله هوایی در موصل خبر می‌داد. آمریکا گفت درباره این حمله تحقیق می‌کند.

عملیات موصل برای پس گرفتن موصل از داعش حدود هفت ماه پیش شروع شد و حتی پیش از آغاز این عملیات سازمان ملل و نهادهای فعال در امور انسان‌دوستانه نسبت به تلفات انسانی و موج بی‌خانمانی شهروندان آن خبر داده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل ماه گذشته گفته بود ائتلاف به رهبری آمریکا در برداشتن گام های احتیاطی لازم برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان در موصل “ظاهرا” خوب عمل نکرده است.

این گروه به شواهدی دست یافته بود که به “روندی نگران کننده” از حملات هوایی در شهر موصل عراق اشاره داشت.

بر اساس اسنادی که عفو بین‌الملل به آن اشاره کرده حملات ائتلاف ضد داعش خانه‌هایی را که اعضای کامل خانواده‌ها در آن بودند را ویران کرده است.

ائتلاف بین‌المللی ضدداعش که در عملیات آزادسازی موصل به دولت عراق کمک می‌کند قبلا گفته بود که همه گام‌های ممکن را در جریان حملات هوایی برای کاهش تلفات غیرنظامیان برمی‌دارد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …