ارتش عراق در پنج کیلومتری فرودگاه موصل

رتش عراق می‌گوید ۱۵ روستا در مناطق غربی موصل را از شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» پس‌گرفته‌است. نیروهای نظامی عراق از اول اسفند ماه مرحله تازه عملیات برای بازپس‌گیری کامل موصل را آغاز کرده‌اند.

بامداد اول اسفند نخست‌وزیر عراق در جریان یک سخنرانی تلویزیونی، از آغاز عملیات در غرب موصل خبر داد. این منطقه همچنان در تصرف نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی‌ست.

ارتش عراق، شبه‌نظامیان متحد و پیش‌مرگه‌های کـُرد آن کشور، در حالی‌که ائتلافی به رهبری آمریکا حمایت هوایی از عملیات را بر عهده دارد، در پایان مهر‌ماه آزادسازی موصل را آغاز کردند.

یکی از سخنگویان نیروهای واکنش سریع ارتش عراق به خبرنگاران گفته بود نیروهای نظامی آن کشور در حال پیشروی به سوی فرودگاه در جنوب شهر هستند.

خبرگزاری روبترز گزارش داده‌است که ارتش عراق، در ساعات پایانی روز یک‌شنبه، مناطقی در پنج کیلومتری فرودگاه را بازپس‌گرفته‌است.

افسران ارتش عراق از کنترل یک نیروگاه برق و کشته‌شدن شماری از نفرات داعش، از جمله تک‌تیراندازان آن خبر داده‌اند. ساعاتی بعد سپهبد حامد مالکی، فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق، اعلام کرد در عملیات روز یکشنبه، بیش از ۹۳ تن از اعضای گروه داعش کشته شدند.

گفته شده غرب موصل، سخت‌ترین منطقه عملیاتی در جریات بازپس‌گیری شهر است. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به نقل از پاتریک اسکینر، تحلیل‌گر گروه مشاوره امنیتی «سوفان» می‌گوید نبردها در این بخش از موصل «خانه‌به‌خانه، گسترده‌تر و احتمالا خون‌بارتر» از مناطق دیگر شهر خواهد بود.

تراکم جمعیت در غرب موصل، بیشتر از عمده‌ دیگر مناطق آن است.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز گذشته گفت نیروهای آمریکایی همان نقشی که در بازپس‌گیری بخش شرقی موصل ایفا کردند را در جریان عملیات در غرب موصل ایفا خواهند کرد. به گفته آقای متیس، ائتلاف به رهبری آمریکا همچنان به حمایت از عملیات ادامه خواهد داد.

گروه داعش در جریان پیش‌روی‌های عمده خود در سال ۲۰۱۴ این شهر مهم عراق و برخی دیگر نقاط آن کشور را به کنترل خود درآورده بود. در موصل بود که ابوبکر بغداد، رهبر داعش، اعلام «خلافت» کرد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

سخنگوی ستاد انتخابات رژیم مدعی شد۹۷ هزار و ۹۶۷ رای از ایرانیان خارج از کشور اخذ شده است

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات حکومت آراء اخذ شده از ایرانیان مقیم خارج از کشور …