ارتش ونزوئلا نفتکش های ایرانی را ‘اسکورت’ می‌کند

گزارشها به نقل از مقامات ونزوئلایی حاکیست که ارتش ونزوئلا نفتکش‌های حامل سوخت ایران برای این کشور را اسکورت خواهند کرد. این اقدام برای جلوگیری از هر گونه تلاش آمریکا در توقف نفتکش های ایران صورت می‌گیرد.

پنج کشتی “حامل بنزین” ایران برای ونزوئلا قرار است در روزهای آینده به مقصد برسند.

ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا، گفته که از این کشتی ها در منطقه ویژه اقتصادی این کشور در ٣٧٠ کیلومتری سواحل ونزوئلا استقبال خواهد شد.

بر اساس گزارش ها آمریکا که تحریم هایی را هم بر ایران و هم بر ونزوئلا اعمال کرده، در این خصوص هشدار داده است.

خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا که از حمایت آمریکا برخوردار است، گفته اقدام دولت نیکلاس مادورو برای واردات سوخت از ایران نشانگر سوء‌مدیریت دولت او در صنعت نفت ونزوئلا است.

نزوئلا بزرگترین ذخائر نفت جهان را دارد اما تولید نفتش در دو دهه گذشته بشدت کاهش یافته و این کشور در بحران اقتصادی عمیقی به سر می‌برد.

در هفته های اخیر ونزوئلا با کمبود شدید بنزین روبرو بوده و مردم برای تهیه آن ساعت ها در صف ایستاده بودند..

بر اساس اطلاعات یک موسسه ردیابی حمل‌ونقل دریایی به نام “رفینیتیو ایکون”، پنج نفتکش به نام‌های فورچون، فارست، پتونیا، فاکسون و کلاول که حامل ۱.۵ میلیون بشکه سوخت ارسالی ایران هستند در اوائل این ماه از کانال سوئز عبور کرده‌اند.

وزیر دفاع ونزوئلا روز سه شنبه در تلویزیون دولتی این کشور گفت، وقتی این نفتکش‌ها وارد منطقه ویژه اقتصادی ما شوند ، با کشتی‌ها و هواپیماهای نیروهای مسلح خود از آنها استقبال می‌کنیم و از مردم ایران بخاطر همبستگی و همکاریشان تشکر خواهیم کرد.

ساموئل مونکادا، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل گفته که این “نفتکش ها غیرنظامی و حامل کالاهای ضروری برای مردم ونزوئلا هستند” و از کشوری می آیند که با ما تجارت قانونی دارد.

و همچنین به شورای امنیت سازمان ملل گفت: “در بحبوحه همه‌گیری یک ویروس، جلوگیری از رسیدن این کشتی‌ها به مقصد جرم علیه بشریت محسوب خواهد شد.”

ایران هشدار داده که در صورت اقدام آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی، دست به “اقدام متقابل” خواهد زد.

کشتی هایی از گارد ساحلی و نیروی دریایی آمریکا در حال گشت زنی در دریای کارائیب هستند تا با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر مقابله کنند اما مقامات آمریکا نگفته اند که قصد متوقف کردن نفتکش های ایرانی را دارند.

روز دوشنبه آدمیرال کریگ فالر، رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا گفت که با نگرانی محموله ایران به ونزوئلا را دنبال می کند اما امکان رویارویی را کم دانست.

او گفت در ارتباط با ونزوئلا ما بر روی جمع آوری اطلاعات تمرکز می کنیم و تلاش داریم بدانیم که مادورو چکار می کند.

در اوائل این ماه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اشارات مربوط به این که او حامی تلاش های ناموفق برای سرنگونی نیکلاس مادورو بوده را رد کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

روایت اژه ای از پرونده فسا سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار چای بش با ۴۵ متهم حکومتی!

داژه ای: در پرونده فسا چای بش عدد بزرگی بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ …