از تراکم جمعیت تا گرسنگی؛ گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در بند چهار زندان اوین

زندانیان محبوس در بند چهار زندان اوین با مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف روبرو هستند. بند چهار زندان اوین دارای چهار سالن است. در سالن های سه و چهار که نهایتا گنجایش ۱۲۰ نفر را دارد، اکنون با ازدحام جمعیت بالای ۳۰۰ نفر مواجه شده است. در گزارش پیش رو به گوشه ای از مشکلات این بند از جمله کف خوابی، کیفیت پایین غذا، شرایط نامناسب بهداشتی و شیوع حشرات موزی همچون ساس پرداخته شده است. رفع این مشکلات علیرغم درخواست های متعدد زندانیان تاکنون با بی توجهی مسئولان زندان مواجه بوده است.

هرانا:زندانیان محبوس در بند چهار زندان اوین با مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف روبرو هستند.

این بند داراری چهار سالن است. در سالن یک زندانیانی که با اتهام جاسوسی و مالی رو به رو هستند نگهداری میشوند. سالن دو این بند پیشتر در دوران شیوع بیماری کرونا بند قرنظینه محسوب میشد که هم اکنون به دلیل ازدحام جمعیت به سالن عمومی تبدیل شده است. سالن های سه و چهار که اکثرا زندانیان سیاسی در آنجا ساکن هستند هر کدام دارای ۱۲ اتاق در دو طبقه است.

ازدحام جمعیت و عدم بهداشت

در اتاق های طبقه بالای بند ۴ سالن سه و چهار، زندانیانی با اتهامات مالی و تعداد معدودی از زندانیان سیاسی نگهداری میشوند. اما در اتاق های طبقه پایین این سالن ها اتاقهای معمولی و با حداقل امکانات وجود دارد که اکثر زندانیان در این سالنها ساکن هستند. در سالن های سه و چهار این طبقه بیش از ۳۰۰ زندانی نگهداری میشود، در صورتی که ظرفیت استاندار این سالنها حداکثر ۱۲۰ نفر است.

در سالن های سه و چهار هر کدام ۶ اتاق در طبقه پایین وجود دارد. اتاق های یک و سه هر کدام دارای ۶ تخت هستند و برخی از زندانیان در آنجا نگهداری میشود. اما در اتاق های دو، چهار، پنج و شش این سالن ۱۸ تخت وجود دارد که هم اکنون بیش از ۳۰ زندانی در این اتاق ها ساکن هستند که به موجب آن اکثر زندانیان کف خواب هستند. این تراکم جمعیت منجر به افزایش شیوع ساس و بیماری بین زندانیان ساکن  این اتاق ها شده است.

شهروندی که به تازگی ملاقاتی با یکی از اعضای دربند خانواده خود داشته به هرانا گفت: “یکی از اصلی ترین منابع انتقال ساس و شپش در این بند ورود زندانیانی است که از بازداشتگاه های آگاهی به این سالن منتقل میشوند.”

از سوی دیگر زندانیان معترض هستند و معتقدند، مکانی که برای هواخوری زندانیان در نظر گرفته شده بسیار کوچک است و جوابگوی جمعیت حاضر در این بند نیست.

فروشگاه زندان و تغذیه زندانیان

به دلیل غذاهای بی کیفیت زندان برخی از زندانیان را با مشکلات جسمانی اعم از کاهش وزن، درد مفاصل و گردن، عدم تمرکز ذهنی و سوزش در ناحیه شکم موجه کرده است. از سوی دیگر هزینه های گزاف فروشگاه زندان باعث شده که بعضی از زندانیان امکان خرید برای مایحتاج ابتدای خود را نداشته باشند.

تعدادی از خانواده های زندانیان در تماس با هرانا اظهار داشتند که جیره خوراک روزانه زندانیان از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی با افتی چشمگیر مواجه شده است. اکثر زندانیان به همین دلیل از خوردن جیره دولتی صرف نظر کرده و بیشتر آن را به سطل های زباله می ریزند و با خرید اقلام از بوفه با قیمت های گزاف که فشار مالی سنگینی به خانواده های زندانیان وارد می آورد، غذای با بودجه شخصی می خورند. در ماههای اخیر بارها با روش های گوناگون، زندانیان این بند اعتراض خود را به زندان ابلاغ کرده و مسئولان مربوطه را برای حل معضل فراخوانده اند. اما تاکنون مسئولین برای بهبود این وضعیت اقدامی انجام نداده اند.

مصرف مواد مخدر در زندان

از سوی دیگر با وجود بازرسی های بدنی زندانیان و ملاقات کنندگان، همچون اکثر زندانهای کشور، دسترسی به انواع مواد مخدر در این محل به سهولت انجام می شود.

یک زندانی که اخیرا از زندان اوین آزاد شده است، درخصوص وجود مواد مخدر در این بند به هرانا گفت: “در این بند به غیر از مواد مخدر معمول، شربت تریاک و قرص B2 به وفور یافت میشود. زندانیان به راحتی به این موادها دسترسی دارند و استعمال میکنند.”

اینرا هم بخوانید

گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید در ایران «شواهدی از نسل‌کشی در دهه ۶۰» وجود دارد

جاوید رحمان، گزاشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران می‌گوید شواهدی از «نسل‌کشی» …