از خوزستان چه خبر؟اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

از خوزستان چه خبر؟اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۱۳ تا ۱۸ خرداد ۱۴۰۳

جمعه ۱۸ خرداد

عباس دریس، کارگر زندانی در خیزش آبان ۹۸ و از شاهدین کشتار حکومت در نیزارهای ماهشهر  با اتهام  “محاربه” بر پایه اعترافات اجباری به اعدام محکوم شده و این حکم در دیوان عالی جمهوری اسلامی نیز تایید شده است.  هرچند او شاکی خصوصی ندارد. قبلا امکان قصاص برای پرونده وی وجود داشت اما با رضایت خانواده مامور حکومتی کشته‌شده، این احتمال کنار رفت. عباس به‌همراه برادرش محسن دریس بازداشت شده بود که بعدا از اتهام “معاونت در قتل” تبرئه و به اتهام “نگهداری اسلحه” به او دو سال حکم زندان داده شده بود که بعد هم آزاد شد. گفتنی است که همسر عباس دریس و مادر سه فرزند او به دلیل فشارهای ناشی از بازداشت همسرش و صدور حکم اعدام برای او، متاسفانه دچار سکته مغزی شد و جانباخت. بدین ترتیب پرونده عباس دریس نمونه ای از یک فاجعه تکاندهنده انسانی و جنایت حکومت در حق مردم این کشور است. عباس دریس باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

پنجشنبه ۱۷ خرداد

– مجاهد کورکور  زندانی سیاسی محکوم به اعدام، پس از گذراندن ۴۵ روز شکنجه های جسمی و روانی در سلول انفرادی زندان  شیبان اهواز ، به قرنطینه بازگردانده شده است. اما خطر عدام همچنان بالای سر او قرار دارد. مجاهد کورکور به دلیل فشارهای روانی وارده، دچار مشکلات جدی مغزی و ادراکی شده است. با این حال از سوی مسئولان زندان و مقامات امنیتی از دریافت هرگونه خدمات پزشکی محروم مانده است. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ، مجاهد کورکور را به تیراندازی ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ایذه و کشتن هفت شهروند، از جمله «کیان پیرفلک» متهم کرده است.

 این زندانی سیاسی اتهامات مطروحه برضد خود را رد کرده و مادر کیان پیرفلک نیز در مراسم خاکسپاری فرزندش تاکید کرد که مأموران حکومتی خودروی آن‌ها را به رگبار بستند.

– امان  جلالی نژاد معلم  زندانی اهل زاهدان و ساکن  اهواز از بیستم فروردین بصورت بلاتکلیف در زندان است. امان جلالی فر و همه معلمان زندانی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.  

– مریم زلکی از بازنشستگان دستگیر شده در یازدهم اردیبهشت ماه در اهواز، همچنان در زندان بسر میبرد. دستگیری بازنشستگان معترض از جانب حکومت خشم وسیع مردم را بر انگیخته است.

چهارشنبه ۱۶ خرداد

– كشاورزان در اهواز در اعتراض به عدم دریافت پول گندمهای فروخته شده به دولت  مقابل ساختمان استانداری در شهر اهوازتجمع کردند. این تجمع با هجوم نیروهای سرکوب حکومت روبرو شد. اما  کشاورزان به اعتراض خود ادامه داده و میگفتند: حكومت گندم ما را غارت كرده  و پول ما را تحويل نمى دهد.

  طبق گزارشات امسال کشاورزان حدود ۱۲ میلیون تن گندم تحویل دولت دادند ومطالبات آنان بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان است.طبق بخشنامه ابلاغی دولت پول گندم باید ۲۴ ساعت پس از تحویل به مراکز خرید بحساب کشاورزان واریز شود. اما طی سال اخیر گندمکاران برای دریافت مطالبات خود با مشکلات جدی روبرو هستند. و اکنون علیرغم گذشت دو ماه به گفته یکی از نمانیدگان مجلس ۲۴هزار میلیارد اعتبار تخصیص یافته تا بخشی از پول گندم کشاورزان پرداخت شود. اما کشاورزان تمام طلبهایشان را می خواهند و کوچکترین باوری هم به وعده هایی که داده میشود ندارند.  بعلاوه دولت هر کیلو گندم را به ازای هجده هزار تومان از کشاورز خریداری میکند. قیمت گندم در بازار آزاد کیلویی ۳۴ هزار تومان است.

-به دنبال واژگونی یک دستگاه وانت‌بارحامل کارگران زن کشاورزی در جاده منتهی به چهار راه آوج شهرستان دزفول در استان خوزستان، ۷نفر زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. بنا بر خبرها هر روز شمار بسیاری از این کارگران در پشت وانت سوار شده و در جاده های نا امن و با کوله باری از خستگی به خانه هایشان میروند و در این راه بارها دچار سانحه شده اند. از جمله در دیماه سال گذشته بر اثر واژگونی یک دستگاه وانت‌بارحامل کارگران زن کشاورزی در محور دزفول در استان خوزستان، ۹ کارگر زخمی شدند.  جاده های نا امن و ماشین های ایاب و ذهاب کارگران از موضوعات مهمی است که همواره قربانی میگیرد.

سه شنبه ۱۵ خرداد

دختر دیالیزی ۱۴ ساله در شوش در زیر دستگاه دیالیز دچار تشنج گردید و با آمبولانس  بدون کولر (کولر خراب) اورژانس‌ به بیمارستان ابوذر اهواز اعزام می‌شود . مادر این دختر در صحبت هایش از وضع نابسامان بیمارستانها و خرابی سی تی اسکن بیمارستان نظام مافی در شوش و نبود اکو در آنجا  خبرد داد. یک اعتراضی بازنشستگان و همه مردم به نداشتن بیمارستان و امکانات درمانی مناسب است.

– امان جلالی‌نژاد ، معلم زندانی بعد از چند روز حبس در قرنطینه به بند امنیتی زندان شیبان اهواز منتقل گردید. بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، علیرغم ثبت قرارداد وکالت، بعد از گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان بازداشت همچنان در بلاتکلیفی بسر میبرد. امان جلالی نژاد ، معلمان زندانی، کارگران دربند و همه زندانیان سیاسی باید فورا  و بدون قید و شرط  آزاد شوند.

دوشنبه ۱۴ خرداد

پارک ملی کرخه در استان خوزستان طعمه آتش‌سوزی گسترده شد. در این آتش سوزی بخش وسیعی از درختان این منطقه حفاظت شده از بین رفتند. بعدا با کمک مردم آتش سوزی مهار گردید. هر سال اخباری از آتش‌سوزی در پارک ملی کرخه منتشر می‌شود. و این خود موجب خسارات زیادی به مردم میشود.

یکشنبه ۱۳ خرداد

گروهی از کارگران ارکان ثالث شاغل  شرکت ملی حفاری ایران با خواست حذف پیمانکاران و برای پیگیری مطالبات مزدی خود  مقابل ساختمان این شرکت در اهواز تجمع کردند. جمعیت آنها به سیصد نفر میرسید. اهم مطالبات صنفی کارگران، حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، اجرای کامل فاز دوم طرح طبقه بندی مشاغل، تخصیص بدون تبعیض بن کارت و مزایا و بهره مندی از تسهیلات بانکی همانند سایر ارکان نفت و… می‌باشد.

– جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همانند یکشنبه های هرهفته  در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و برای پیگیری  خواسته‌هایشان در اهواز و شوش نیز  تجمع داشتند. بازنشستگان در شوش شعار میدادند:”حجاب حجاب شعارشون، دروغ و دزدی کارشان”، “معیشت، منزلت، حق مسلم ماست”، “روسری را رها کن، فکری به حال ما کن” ، “گرونی تورم ، بلای جان مردم”، کشور پردر آمد چه بر سر تو آمد”، “ننگ ما ننگ ما مخبر الدنگ ما”، “دولت ورشکسته دشمن بازنشسته”، “تورم اسفبار حاکم شده بر بازار” ، “کشور شده چند پاره بخور بخور تو کاره”، تامین شده چند پاره بخور بخور تو کاره”، “فقط کف خیابان بدست میاد حقمون”. بازنشستگان در شوش از شهرهای کرخه، هفت تپه و شوش گرد آمده بودند.

بازنشستگان در اهواز با فریاد “اجرای همسان سازی بدون حقه بازی” پیگیر مطالباتشان شدند. بنرهای این تجمع بازتابی از اعتراض بازنشستگان به فقر و سطح نازل حقوقها  بود.  یک مطالبه مهم بازنشستگان اجرای همسان سازی و افزایش حقوقها به سطح نرخ سبد معیشتی بالای سی میلیونی است.

بازنشستگان صنایع فولاد خوزستان در اهواز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و برای پیگیری مطالباتشان  مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد دست به تجمع زدند. اعتراض به فقر، بی تامینی، سطح نازل حقوقها، اعتراض به دزدی ها و اختلاس ها و امنیتی کردن مبارزات موضوعات مشترک اعتراضات همه بازنشستگان است. بازنشستگان شعار میدادند: “تا حق خود نگیریم، یکشنبه ها همینه”، “مجلس سرسپرده گراونی را آورده”، “کشور پر درآمد چه بر سر تو آمد” .

– کارگران  ارکان ثالث شاغل در دستگاه حفاری «۹۱ فتح» در پای کار، در اعتراض به دستمزد اندک ، عدم اجرای طبقه بندی شغلی و دیگر  مطالبات شغلی خود دست به تجمع زدند.

۱۸ خرداد  ۱۴۰۳، ۷ ژوئن  ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

آزادی و استرداد حمید نوری محکوم است!

آزادی حمید نوری بوسیله دولت سوئد در برابر آزادی دو شهروند سوئدی  تسلیم شدن این …