از خوزستان چه خبر؟اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

از خوزستان چه خبر؟اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۲  تا   ۹ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۹ شهریور

– اول تیر ماه سال جاری دو نفر از کارگران ارکان ثالث به اسامی محسن علیزاده  در واحد حراست و عادی حمیدی شاغل در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر که هر یک 20 تا 21 سال سابقه کاری دارند، به دلیل پیگیری مطالبات خود توسط کارفرما اخرج  شدند. کارفرما با عنوان اینکه، این دو کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند، آنها را اخراج و از ورودشان به محل کار خود ممانعت کرده است.  کارگران ارکان ثالث به این سرکوبگری ها اعتراض معترضند و پیگیر مطالبات خود هستند و امروز یک مطالبه فوری آنان بازگشت به کار همکاران اخراجی شان است. کارگران ارکان ثالث مدتی است که در اعتراض به بدتر شدن هر روزه وضع معیشتی خود و  مشکلات کاری شان در اعتراضند. حذف پیمانکاران مطالبه اول آنهاست. این کارگران همچنین به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، که میتواند بهبودی در دریافتی آنها ایجاد کند و به مسکوت ماندن برخی مزایا و حذف برخی از آیتم های مزدی خود اعتراض دارند. برای پیگیری این مطالبات اعتراضات کارگران ارکان ثالث ادامه دارد و  این کارگران  در پالایشگاههای مختلفی ازجمله پارس جنوبی، سه شنبه های اعتراضی را اعلام کرده اند. سه شنبه این هفته چهارمین هفته اعتراضی این کارگران در این مجتمع نفتی بود. از اعتراضات کارگران نفت وسیعا حمایت کنیم.

پنجشنبه ۸ شهریور

مشکل بی آبی و قطع دائمی آن، و همچنین نبود آب نوشیدنی سالم وکلا عدم آب کافی برای کشت مزارع و باغات، یک معضل بزرگ در استانهای مختلف کشور و بطور ویژه در خوزستان است. معضلی که به کار و معیشت و سلامت مردم صدمات جدی وارد کرده است. این مشکل در کنار قطع دائمی برق، زندگی و کار را در گرمای سوزان تابستان خصوصا در استانهای جنوبی و مشخصا در خوزستان به جهنمی بی سابقه تبدیل کرده است. در هفته های اخیر، خبر جانباختن یک کارگر را بخاطر گرمای سوزان تابستانی و عدم برخوردای ازهرگونه تسهیلات سرمایشی در جنگ با این جهنم را داشتیم. اعتراضات بر سر بی آبی و قطعی برق آنهم در دمای درجه حرارت بالای 50 گسترده است. از جمله بازنشستگان با شعار “نه گرما، نه سرما، نیست جلودار ما” مطالبه گرند و حق و حقوقشان را طلب میکنند.

چهارشنبه ۷ شهریور

– ایمان صالحی، نوکیش مسیحی دوران محکومیت خود را در زندان شیبان اهواز می گذراند. ایمان در تاریخ سوم دی ماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی دستگیر و در اواخر خرداد سال جاری، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز، بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت صهیونیستی” به پنج سال حبس و پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم گردید. او قبلا نیز توسط دادگان انقلاب به پنج سال حبس و پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود. ایمان صالحی و تمامی زندانیان سیاسی- عقیدتی باید فورا و بدون قید و شرط  آزاد شوند.

 سه شنبه ۶ شهریور

– فقر غذایی و بی تامینی در سطح جامعه بیداد میکند.  محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه “شورای عالی سلامت و امنیت غذایی” در هفته گذشته طی گزارشی از وضع هشدار دهنده هشت استان کشور به لحاظ غذایی، خبر میدهد که خوزستان یکی از این استانهاست.  خوزستان یک کانون داغ اعتراض بر سر معیشت است و تجمعات هفتگی بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهایی چون شوش و اهواز، اعتراضات کشاورزان بخاطر بدی وضع معیشتی و کمبود آب، اعتراضات پرستاران طی یکماه اخیر همراه با اعتراضات و اعتصابات سراسری پرستاران، اعتراضات کارگران در مراکز نفتی همراه با اعتراضات بخش های مختلف نفت در مراکز نفتی، نمونه های برجسته ای از این اعتراضات است. بازنشستگان با شعار اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد بلندگوی رسای اعتراضات  مردم در سطح جامعه هستند.

 دوشنبه ۵ شهریور  

بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش که از شهرهای کرخه، شوش و هفته تپه گرد آمده بودند، با تجمع در مقابل  درب دفتر نماینده مجلس اسلامی صدای اعتراض خود را علیه فقر و بی تامینی و بی پاسخ ماندن مطالباتشان بلند کردند. این بازنشستگان همچنین در تجمع اعتراضی خود از مبارزات پرستاران، کارگران نفت و گاز اعلام حمایت کرده و بر آزادی شریفه محمدی فعال کارگری محکوم به اعدام تاکید کردند.

–  سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، گروه اتحاد بازنشستگان و کارگران بازنشسته خوزستان بیانیه مشترکی در حمایت از پرستاران منتشر کردند.

یکشنبه 4 شهریور

– کوکب بداغی‌پگاه، از معلمان معترس درشهر ایذه در خوزستان با رای هیات تخلفات به ۴ ماه انفصال از خدمت محکوم شد. پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، بسته شدن پرونده های امنیتی و آزادی فوری معلمان زندانی خواست فوری معلمان است.

شنبه ۳ شهریور   

‌حدود یک هفته پیش محمد طهماسبی ساکن ایذه، در شهر ارومیه بازداشت و سپس به زندان شیبان اهواز منقل شد. بنا بر گزارشات منتشر شده و به نقل از یکی از نزدیکانش این انتقال،  با خوراندن داروی خواب آور قوی محلول در آب، از سوی مقامات زندان به وی صورت گرفته است. به طوری که وقتی به قرنطینه زندان شیبان وارد شد، نمی‌توانست حتی بنشیند. بنا به گفته این منبع خبری، با آنکه نامه آزادی محمد طهماسبی  صادر شده بود، اما او را  به ناگهان از قرنطینه خارج کرده و به مکانی نامعلوم (احتمالا اداره اطلاعات استان خوزستان) برده اند. محمد طهماسبی در سال ۹۸ در  اعتراضات  ایذه از روبرو هدف گلوله جنگی قرار گرفته و مجروح شده بود. او بار دیگر در اعتراضات سال ۱۴۰۱ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و اینبار گلوله‌ی تک تیرانداز، از پهلو وارد شده و از طرف دیگر شکم وی خارج شده بود که باعث آسیب‌دیدگی شدید روده در او شده بود. اکنون بعد از طی مراحل درمانی اولیه، محمد طهماسبی هر از چند وقت یک بار دچار خونریزی یا چسبندگی روده می‌شود. محمد طهماسبی باید فورا آزاد شود.

جمعه ۲ شهریور

– کارگران آب و فاضلاب اندیمشک در اعتراض به تعویق پرداخت چهار ماه دستمزد خود برای سومین روز تجمع کردند.

-واگذاری قطعی شرکت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، با گذشت سه سال و علیرغم مصوبه سران قوا، که یک سر چپاولگریها در این شرکت بوده و هستند هنوز محقق نشده و مدیریت جدید نیز همچنان در تداوم همان بساط فساد و چپاول کار میکند.  کارگران نیشکر هفت تپه پیگیر مطالبات شغلی  و معیشتی خود هستند و یک خواست مهم آنان بازگشت به کار اسماعیل بخشی از فعالین محبوب این شرکت، به سر کارش است.

-برای سومین ماه متوالی کارخانه طبیعت سلولز کاغذ سازی پارس هفت تپه تعطیل است. و به جز حراست و اتش نشانی، تمام پرسنل آن با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تورم افسار گسیخته، از کار بیکارند. این کارگران در این رابطه تجمعات اعتراضی مختلفی داشته اند. بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش در تجمع اعتراضی خود از این کارگران اعلام حمایت کردند.

واحد خوزستان – کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

 ۹ شهریور ۱۴۰۳، ۲۳ اوت  ۲۰۲۴.

اینرا هم بخوانید

فراخوان به مردم آزاده کردستان- ۲۵ شهریور اعتصاب عمومی در سراسر کردستان

مردم آزاده و مبارز کردستان به دومین سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی نزدیک می‌شویم. انقلابی …