از کاهش خرید میوه تا کاهش زندگی- منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

گزارش‌ها از ایران حاکی از آن است که امسال فصل نوبرانه‌های میوه با قیمت‌های نجومی همراه شده و در کل، میزان خرید میوه در ایران یک‌سوم کاهش‌یافته است. گزارش می‌شود که تورم در بخش میوه و تره‌بار به‌اندازه‌ای بالا است که اقشار متوسط و ضعیف، هیچ چاره‌ای جز حذف‌کردن آن ندارند. رئیس اتحادیه فروشندگان می‌گوید قیمت هر کیلو گیلاس وقتی به مغازه‌ها می‌رسد حدود سیصد هزار تومان می‌شود.

قحطی ای در کار نیست. سیلی نیامده است و خشکسالی “نسل میوه‌ها” را برنچیده است. میوه‌ها در هر رنگ و هر نوع آن در مغازه‌ها زیباترین تابلوهای نقاشی را به نمایش می گذارند و ما را به تماشا وامی‌دارند. تماشایی توأم با حسرت. میوه‌ها با طمع‌های وسوسه‌کننده جلوی چشم ما، اما فرسنگ‌ها از ما دور هستند. اینجا دیگر منطق پول حکم می‌راند. اینجا نیاز و میل و اشتیاق تسلیم یک واقعیت خشن بیرونی است. واقعیتی زشت و آزاردهنده به نام حکومت اسلامی.

ما و کودکانمان از کنار این انواع میوه‌های آبدار و زیبا و مفید نباید گذر کنیم. یک تابلوی ایست نانوشته ما را از نزدیک‌شدن به این “میوه ممنوعه” برحذر می‌دارد. انگار “خدا” “آدم و حوا” را از خوردن سیب یا انگور منع کرده باشد و این خاطیان آفرینش الهی با سرپیچی از امر الهی به زمین پُر از رنج و محنت تبعید شده باشند.

اینجا فقط میوه‌ها دور از دسترس نیستند. نان هم از سفره‌ها رخت بربسته  و آزادی هم در اسارت است. هر چه هست ستم است و زندان و دستگیری. تا چشم کار می‌کند و گوش توان شنیدن دارد ما درد می‌بینیم و غم می‌شنویم. حکومت نماینده “خدای یکتا و توانا” به نمایندگی از خالق خود ما را از خوردن و آشامیدن و بهداشت و تفریح و آسایش و خوشبختی منع کرده است.

اما انسان شورشگر است. این راز دوم انسان است. این انسان در برابر ظلم و نابرابری به‌پاخاسته است. ما این جهنم را به زیباترین مکان ممکن برای زندگی تبدیل می‌کنیم. ما این حکومت پاسدار فقر و فلاکت را در هم می‌کوبیم و زندگی را به زیبایی، همگانی می‌کنیم. این رسالت انقلاب زن زندگی آزادی است.

اینرا هم بخوانید

نمایش تصاویر دانش آموزان متقلب در برابر پنهان کردن نام دزدان حکومتی- مهران محبی

کارگر کمونیست ۸۴۳مهران محبیدر بازار داغ و پر رونق دزدی های هزاران میلیارد تومانی حکومتیان …