استعفای وزرای گوران از دولت و یوسف محمد از ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق

العربیه:خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در حزب تغییر (گوران) از احزاب اپوزیسیون در اقلیم کردستان عراق گزارش داد که روز چهارشنبه 20 دسامبر گزارش داد که این حزب، وزرای خود را از دولت اقلیم خارج کرده و یوسف محمد عضو این حزب نیز از سمت رئیس پارلمان اقلیم، استعفا داد.

این اقدام حزب گوران پس از آن صورت گرفت که روز سه‌شنبه 19 دسامبر در دومین روز تظاهرات علیه «وضعیت بد معیشتی»، «سیاست صرفه‌جویانه طولانی مدت» و «پرداخت نکردن حقوق کارکنان موسسه‌های دولتی»، دسدر شماری از شهرهای اقلیم از جمله سلیمانیه، دستکم 3 تن کشته و بیش از 80 تن دیگر زخمی شدند.

فشارها بر اقلیم کردستان از 25 سپتامبر گذشته پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم از عراق با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر شد.

در واکنش همه‌پرسی، نیروهای عراقی دوشنبه 16 اکتبر در پیشروی سریعی، استان نفت خیز کرکوک را که بخش بزرگی از آن از سال 2016 در کنتترل کردها قرار داشت را کنترل کردند.

این اقدام در چارچوب عملیات سریعی است که با دستور حید العبادی نخست‌وزیر عراق انجام شد. هدف از این عملیات، باز پس‌گیری تمام مناطق مورد مناقشه تحت سیطره نیروهای پیشمرگه است.

نیروهای پیشمرگه کُرد سه‌شنبه از خانقین، سنجار و بعشیقه هم عقب نشینی کردند.

دولت عراق علاوه بر وضع تحریم‌هایی علیه اقلیم کردستان، پروازهای خارجی به فرودگاه‌های بین‌المللی اقلیم را متوقف کرد.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …