استقبال اسرائیل از آمادگی سودان برای عادی سازی روابط

اسرائیل از ابراز آمادگی سودان برای عادی سازی روابط استقبال کرد

وزارت خارجه سودان امروز تایید کرد که نسبت به “برقراری صلح و عادی سازی روابط با اسرائیل” علاقمند است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از این تحول استقبال کرده است.

حیدر بداوی صدیق، سخنگوی وزارتخارجه دولت انتقالی سودان در مصاحبه با خبرگزاری اسکای نیوز عرب گفته است که نمی تواند وجود تماس هایی بین سودان و اسرائیل را تکذیب کند و افزوده است که این تماس ها در راستای سیاست شورای حاکمیت سودان “و تصمیم شجاعانه عبدالفتاح البرهان رئیس شورا بوده است.”

به گفته او، دولت سودان از “شهامت دولت امارات متحده عربی” در عادی سازی روابط با اسرائیل با تلاش ایالات متحده خرسند است.

در پی اعلام عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، بحرین و عمان از این اقدام ابراز خرسندی کردند و برخی منابع آمریکایی از احتمال تبعیت این دو کشور از امارات سخن گفتند و برخی دیگر مراکش را که دارای یک جمعیت فعال یهودی است کشور بعدی در این فهرست دانستند. به گفته آنان، کشورهای عرب در انتظار واکنش نسبت به تصمیم امارات و اسرائیل هستند تا بر اساس آن، در مورد برقراری رابطه با اسرائیل تصمیم گیری کنند.

برخی منابع اسرائیلی گفته اند که سیاست خارجی حکومت ایران عامل تفرقه در جهان اسلام و به خصوص نگرانی کشورهای عرب منطقه شده و زمینه را برای نزدیکی به اسرائیل فراهم کرده است.

اسرائیل همواره خواستار ایجاد روابط دوستانه و گسترش همکاری با کشورهای عرب در آفریقا بوده است و در ملاقات رهبر شورای حاکمیت سودان نخست وزیر اسرائیل در اوگاندا در ماه فوریه، ظاهرا گسترش روابط این دو کشور بررسی شد.

سودان تا آوریل سال گذشته تحت حکومت عمرالبشیر، رهبر اسلامگرای این کشور بود که در اثر خیزش مردمی و حمایت ارتش برکنار و زندانی شد. با سرنگونی عمرالبشیر، یک شورای موقت زمام امور را تا آماده شدن زمینه برگزاری انتخابات آزاد و استقرار حکومت دموکراتیک در این کشور در دست گرفته است.

در گذشته، منابع اسرائیلی از ارسال تسلیحات ایرانی برای گروه های تندرو فلسطینی از طریق سودان خبر داده و گفته بودند که ایران این تسلیحات را از سودان به مصر و از آنجا به غزه می فرستاد.وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه ای اظهارات سخنگوی وزارت خارجه سودان را مثبت ارزیابی کرده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل درباره زمان برنامه‌ریزی برای حکومت آینده غزه

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل به برنامه‌ای «دقیق و شفاف» برای آینده نوار غزه نیاز …