استقبال ترامپ از همکاری روسیه و چین در تصویب تحریم‌های تازه علیه کره شمالی

دونالد ترامپ در واکنش به تحریم‌های تصویب‌شده تازه در شورای امنیت سازمان ملل، علیه کره شمالی، به رای روسیه و چین به قطعنامه اشاره کرده است. سخنگوی کاخ سفید نیز می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا از همکاری این دو کشور استقبال می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل، ۱۴ مرداد ماه، به اتفاق آرا و بدون «وتو»، تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی تصویب کرد که قرار است صادرات این کشور را به یک میلیارد دلار محدود کند.

ساعتی پس از تصویب این قطعنامه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در حساب کاربری خود در توئیتر به رای چین و روسیه همراه آمریکا، به تحریم‌ها اشاره کرد و در پستی دیگر گفت «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، گسترده‌ترین تحریم‌های یک‌جایی‌ست که تا کنون علیه کره شمالی تصویب شده‌است».

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، نیز در بیانیه‌ای که خبرگزاری‌ها متن آن را منتشر کرده‌اند، گفته ترامپ از همکاری چین و روسیه «تقدیر» می‌کند.

در این بیانیه آمده که رئیس‌جمهوری آمریکا از تصویب قطعنامه برای افزایش تحریم‌ها در واکنش به آزمایش‌های موشکی اخیر توسط پیونگ‌یانگ ستایش کرده و همکاری روسیه و چین در دستیابی به آن را مورد تقدیر قرار داده‌است.

خانم سندرز به نقل از آقای ترامپ می‌گوید او به همکاری با متحدان واشینگتن در جهت افزایش فشارهای دیپلماتیک و فشارهای اقتصادی بر کره شمالی برای جلوگیری از آن‌چه «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و تهدیدآمیز» کره شمالی توصیف شده، ادامه خواهد داد.

تحریم‌های تازه در شورای امنیت پس از آن تصویب شده که میان ایالات متحده از یک سو و چین و روسیه از سوی دیگر، انتقادهایی در مورد روند برخورد با کره شمالی و یا «تلقی» واشینگتن از عمق نفوذ مسکو و پکن بر پیونگ‌یانگ مطرح شده‌بود.

پیش از این رئیس‌جمهوری ایالات متحده و شماری دیگر از رهبران غرب -به‌طور مشخص- از پکن خواسته‌ بودند تلاش بیشتری برای جلوگیری از اقدامات نظامی و اتمی پیونگ‌یانگ، انجام دهد. سازمان ملل متحد، آزمایش موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های اتمی با هدف نظامی از سوی کره شمالی را منع کرده‌است.

پکن در عین حال از «درخواست‌های مکرر» آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی، انتقاد کرده و از واشینگتن خواسته بود تا به آنچه «فرضیه مسئولیت چین در قبال کره شمالی» توصیف کرده، خاتمه دهد.

این اظهارات پس از آزمایش تازه کره شمالی نیز ادامه پیدا کردند. خود آقای ترامپ که زمانی گفته بود او می‌داند «چین تمام تلاش خود را انجام داده است» هفته پیش گفتپکن «هیچ‌ کاری برای آمریکا نکرده‌است».

پس از آن حتی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت تشکیل جلسه شورای امنیت در مورد کره شمالی و آزمایش‌های بالیستیک اخیر آن کشور «بی‌فایده است» و یک قطعنامه ضعیف، «بدتر» از آن است که هیچ قطعنامه‌ای صادر نشود.

این سخنان نیز باز با واکنش مسکو و پکن روبه‌رو شد که گفته بودند آن‌ها منشا مشکلات ناشی از کره شمالی نیستند و خواستار بازگشت طرف‌ها به میز مذاکره هستند.

در نهایت قطعنامه اخیر در روز شنبه تصویب شد. در صورت اجرای کامل این تحریم‌ها کره‌ شمالی دو میلیارد دلار از درآمد سه میلیارد دلاری خود از دست خواهد داد. با این حال توقف صادرات نفت به آن کشور که در پیش‌نویس آمریکا پیشنهاد شده بود، در متن قطعنامه حذف شده است.

سازمان ملل متحد در فرودین ماه گذشته گزارشی منتشر کرده بود که نشان می‌داد دست‌کم ۴۰ درصد مردم کره شمالی دچار سوءتغذیه هستند و ۷۰ درصد شهروندان نیز به کمک‌های غذایی نیاز دارند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …