اسرائیل:۲۰ شهرک لبنان فوراً تخلیه شود؛«کشف» تسلیحات ایرانی از تونل‌های حزب‌الله

سخنگوی ارتش اسرائیل فاش کرد که این کشور از حدود یک سال پیش و آغاز جنگ غزه، ده‌ها عملیات زمینی محدود در جنوب لبنان انجام داده است.

دانیل هگاری ساعاتی بعد از آغاز حمله زمینی اسرائیل به لبنان به خبرنگاران گفت جزئیات این اقدامات نظامی به تازگی از حالت محرمانه خارج شده است.

او خبر داد نیروهای اسرائیلی در ماه‌های اخیر چندین موقعیت نظامی گروه حزب‌الله، تونل‌ها و سلاح‌های این گروه را در این حملات کوچک از بین برده است.

آقای هگاری گفت در این اقدامات نظامی طرح‌های گروه حزب‌الله برای ورود به اسرائیل و اجرای حملاتی مانند آنچه گروه افراطی حماس در ۱۵ مهر سال گذشته انجام داد، کشف شده است.

او توضیح داد: «سربازان ما وارد زیرساخت‌های زیرزمینی حزب‌الله شدند و انبارهای مهمات مخفی این گروه را کشف و تعدادی از آنها را که شامل تسلیحات ساخت ایران بود، ضبط یا نابود کردند.»

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفت که یافته‌ها و مدارک کشف‌شده زیر خانه‌های دهکده‌های جنوب لبنان در جریان حملات زمینی اسرائیل به جامعه جهانی ارائه خواهد شد.

او همچنین ویدئوهایی از دوربین‌های متصل به سربازان اسرائیلی را نشان داد که به گفته او تونل‌های مورد استفاده حزب‌الله در زیر سه دهکده در جنوب لبنان را به تصویر کشیده بودند. این دهکده‌ها در امتداد مرز و در برابر سه شهر اسرائیلی واقع شده‌اند.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه از ساکنان بیش از ۲۰ ناحیه در جنوب لبنان خواسته است تا بلافاصله منطقه را ترک کنند.

منابع ارتش اسرائیل گفته‌اند که این هشدار مربوط به حدود ۳۰ دهکده در این نواحی می‌شود که ارتش اسرائیل خواستار جابه‌جایی فوری ساکنان آنها به پشت رود «الاولی» است تا در تبادل آتش «و استفاده حزب‌الله از ساکنان به عنوان سپر انسانی» آسیب نبینند.

*درگیری‌های شدید در جنوب لبنان

بر اساس گزارش رویترز، ارتش اسرائیل اعلام کرده که طی روز سه‌شنبه، درگیری‌های شدیدی بین چتربازان و تکاوران اسرائیلی با نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان رخ داده است.

این عملیات از شب دوشنبه آغاز شده و شامل نیروهای ویژه‌ای بوده که دو هفته قبل از نوار غزه به جبهه شمالی منتقل شده بودند.

ارتش اسرائیل همچنین گفته که نیروهای زمینی با پشتیبانی نیروی هوایی و توپخانه، عملیات «محدود، محلی و هدفمند» را در روستاهای جنوب لبنان انجام داده‌اند که تهدیدی مستقیم برای جوامع شمالی اسرائیل به حساب می‌آیند.

به گفته دو منبع امنیتی لبنانی، یگان‌های اسرائیلی شبانه برای انجام عملیات شناسایی و تجسسی وارد لبنان شده‌اند. در مقابل، حزب‌الله اعلام کرده که با حملات موشکی و توپخانه‌ای به مواضع نیروهای اسرائیلی در داخل اسرائیل پاسخ داده است.

حملات هوایی اسرائیل به لبنان همچنان ادامه دارد و طبق گفته مقامات لبنانی، تاکنون این حملات باعث کشته شدن «حدود هزار نفر و آواره شدن یک میلیون نفر» شده است.

اینرا هم بخوانید

رسانه‌های اسرائیل: اهداف حمله به ایران تعیین شده است

“کانال ۱۲” اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر) گزارش داد پاسخ تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل …