اسرائیل عملیات نظامی تازه‌ای را در مرکز غزه آغاز کرد. بمباران‌های شدید در دیرالبلاح

در حالی که میانجیگران بین‌المللی برای گفتگو در دوحه با هدف پیشبرد آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها آماده می‌شوند، اسرائیل عملیات نظامی جدیدی را در مرکز غزه آغاز کرده است.

گزارش‌هایی از بمباران‌های شدید در دیرالبلاح وجود دارد، جایی که اسرائیل می‌گوید «اهداف حماس» را هدف قرار داده است.

تانک‌های اسرائیلی همچنین به اردوگاه آوارگان‌ البریج در منطقه‌ای که نیروهای زمینی اسرائیل قبلاً از آن عقب‌نشینی کرده بودند، بازگشته‌اند.

پزشکان محلی می‌گویند حداقل چهل و چهار فلسطینی در حملات تازه اسرائیل کشته شده‌اند و سازمان پزشکان بدون مرز هم اعلام کرده که از روز سه شنبه حداقل ۷۰ فلسطینی کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند که اکثر آنها زن و کودک هستند و به بیمارستانی در دیرالبلاح منتقل شده‌اند.

اسرائیل در حالی حملات تازه به غزه را آغاز کرده است که میانجیگران آمریکا، مصر و قطر در دوحه و قاهره برای مذاکره درباره چگونگی نهایی کردن آتش‌بس جدید و توافقنامه آزادی گروگان‌ها ملاقات می‌کنند.

یالات متحده روز سه شنبه گفت که هنوز منتظر پاسخ حماس به طرحی است که به عنوان پیشنهاد اسرائیل توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در هفته گذشته مطرح شد.

قطر گفت که این طرح را به نمایندگان حماس تحویل داده است و افزود که همچنان منتظر موضع شفاف دولت اسرائیل در باره آن است.

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس روز چهارشنبه گفت که این گروه با پیشنهادهای مربوط به پایان جنگ و خروج کامل اسرائیل از غزه «به طور جدی و مثبت» برخورد خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده است که با آتش بس دائم قبل از شکست حماس و آزادی گروگان‌ها موافقت نخواهد کرد و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه گفت که «تمام مذاکرات با حماس زیر آتش انجام خواهد شد».

تهدید نتانیاهو به حملات شدید علیه حزب‌الله لبنان

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تهدید به حملات شدید علیه حزب‌الله لبنان کرده است.

او در یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز با لبنان و پس از آن صحبت می‌کرد که حزب‌الله لبنان با راکت‌هایش شمال اسرائیل را هدف قرار داد. گزارش شده که این حملات باعث آتش‌سوزی‌های گسترده در این منطقه شده است.

بنیامین نتانیاهو که امروز به مرزهای شمالی اسرائیل رفته است، گفت: «اگر کسانی فکر کنند می‌توانند به ما آسیب بزنند و ما واکنشی نشان نخواهیم داد در اشتباه‌ هستند.»

«ما برای اقدامی مقتدرانه در شمال آماده‌ایم. هر طور شده امنیت را به شمال بازمی‌گردانیم.»

اما حزب‌‌الله لبنان می‌گوید اسرائیل آتش‌سوزی را بهانه جنگ‌افروزی کرده است.

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، ساکنان بخش بزرگی از شمال اسرائیل به مناطق دیگر منتقل شدند و آتش‌سوزی دو روز گذشته سبب شد بار دیگر شمار کمی از ساکنان باقی‌مانده که در خطر حریق بودند از منطقه خارج شوند، از جمله از شهر کریات شمونا که تصاویر حریق در اطراف آن به طور گسترده‌ای منتشر شد.

حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز درگیر یک جنگ یک ماهه با اسرائیل شد که تعداد زیادی کشته به جای گذاشت و ده‌ها هزار نفر در دو سوی مرز خانه‌هایشان را ترک کردند. بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دادستانی هلند از بازداشت دو مظنون سوءقصد به جان فعال ایرانی خبر داد

RadioFarda دادستانی هلند می‌گوید دو مرد مسلح که به‌تازگی در این کشور بازداشت شده‌اند، مظنون …