اصلی‌ترین عامل ادامه فیلترینگ – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزیر ارتباطات روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، رفع فیلترینگ را به “آینده نزدیک” موکول کرد بدون آن که زمان مشخصی برای آن بدهد. اما روزنامه کیهان طرفداران رفع فیلترینگ را “غرب‌گرا” خواند که می‌خواهند “راه برای گسترش فساد باز شود.”

با هر برآمد انقلابی، هر شورش اجتماعی و هر حرکت میدانی وسیع و سراسری در ایران فوراً اینترنت قطع می‌شود و رژیم ارتباط مردم با همدیگر و رسانه‌های بین‌المللی را شدیداً محدود می‌کند تا جریان اطلاع‌رسانی صورت نگیرد. اینترنت و رسانه‌های اجتماعی محصول دنیای ارتباطات دیجیتال است که دوطرفه عمل می‌کند. هم اطلاع می‌دهد و هم اطلاعات دریافت می‌کند. از این منظر می‌شود رسانه‌های اجتماعی را رسانه‌های در خدمت انقلاب هم ‌نام نهاد.

با انقلاب زن زندگی آزادی ما شاهد این بودیم که مردمِ در میدان از هر حرکت اعتراضی و تجمعات خود فیلم می‌گرفتند و فوراً در اختیار رسانه‌ها می‌گذاشتند و در مدیای اجتماعی وسیعاً پخش می‌کردند. فیلترینگ گسترده از اینجا شروع شده و هنوز ادامه دارد. اما چرا حتی با فروکش‌کردن نبرد خیابانی مردم علیه رژیم فیلترینگ پایان نمی‌یابد و جامعه سیر عادی خود را طی نمی‌کند؟

دلیل عدم رفع فیلترینگ ساده است. جنبش عمیقاً اجتماعی و سراسری زن زندگی آزادی با همه قدرت ادامه دارد. رژیم نمی‌تواند جامعه را به حالت سکون و سکوت بکشاند و جامعه منظماً و لحظه‌ای در نبرد با جمهوری اسلامی است. به حجم اعتراضات و اعتصابات نگاه کنید. به بی‌حجابی گسترده که عظیم‌ترین جنبش سیاسی در ایران است نگاه کنید. به ‌نقد مذهب و اسلام و حضور گسترده مردم در رسانه‌های اجتماعی نگاه کنید. در حال حاضر مردم از طریق فیلترشکن به جنگ فیلترینگ می‌روند و از این طریق نبرد بی‌امان خود علیه حکومت را دنبال می‌کنند. رژیم نمی‌تواند فیلترینگ را رفع کند چون خطر انقلاب را زیر بیخ گوش خود حس می‌کند و نمی‌تواند به شرایط پیشا انقلاب زن زندگی آزادی برگردد. فقط می‌تواند به عصر حجر و دوران دایناسورها رجعت کند. اگر هم روزی در برابر فیلترینگ کوتاه بیاید باز هم باید قدرت مردم را در عقب راندن رژیم دید. این قدرت را می‌شود از همین امروز بکار گرفت.

اینرا هم بخوانید

انتظاری نفسگیر از غیبت اسماعیل قاآنی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …