اطلاعیه خبری،تجمعات بزرگ و سراسری بازنشستگان.مرگ بر رئیسی

روز شانزدهم خرداد ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به مصوبه  هیات وزیران مبنی بر محدود کردن افزایش حقوقهایشان به ۱۰ درصد و طبق فراخوان قبلی دست به تجمع سراسری زدند. این مصوبه بطور ناگهانی در پانزدهم خرداد تصویب شد و آتشی بر خشم و اعتراض بازنشستگان زد.

ماجرا از این قرار است که بنا بر مصوبه هیأت وزیران حقوق بازنشستگان فقط ده درصد افزایش می یابد و  مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها که خود نیز باز هم دستمزدی چند بار زیر خط فقر را برای کارگران رقم زده است، شامل حال بخش بزرگی از بازنشستگان نمیشود. بنا بر مصوبه هیات وزیران تنها بازنشستگان حداقل بگیری که سی سال کار کرده باشند مشمول افزایش ۵۷ درصدی حقوق خواهند بود که بخش کوچکی را تشکیل میدهند. بعلاو بنا بر این مصوبه بازنشستگانی که حداقل بگیر باشند و بیش از ده سال کار کرده باشند، ده درصد بعلاوه ۶۵۰ هزار تومان  افزایش حقوق خواهند داشت. و بالاخره تاکید شده است که هیچ کس نباید زیر ۵ میلیون دریافت کند. این درحالیست که چند ماه قبل کارگران خط فقر را ۱۶ میلیون اعلام کردند و اکنون با سونامی گرانی، اوضاع وخامت بیشتری پیدا کرده است.

 در اعتراض به این وضعیت است که در روز شانزدهم خرداد در شهرهای مختلف بازنشستگان به خیابان آمدند و علیه دولت و رئیسی و اختلاسها و دزدیها  شعار سر دادند و با فریاد “فقط کف خیابون بدست میاد حقمون”، بر پیگیری حق و حقوقشان تاکید کرد.

 به گفته بازنشستگان این مصوبه کودتایی علیه معیشت آنها و رها شدنشان در کام سونامی گرانی است.  در تجمعات این روز  جمعیت های بزرگی در شهرهای مختلف شرکت داشتند و حضور زنان چشمگیر بود. در برخی شهرها از جمله در تبریز، شوش و اهواز بازنشستگان دست به راهپیمایی زدند و شعار های اعتراضی شان بر فضای شهر طنین انداخته بود.  بنا بر گزارشات تا کنونی تجمعات در این شهرها در مقابل تامین اجتماعی برگزار شده است: تهران، کرمانشاه، قزوین، اصفهان، اراک، کرج، شوشتر، اهواز، مشهد، کرمان، رشت، شیراز، دزفول، تبریز، زنجان، بندر ماهشهر، بجنورد، خرم آباد و بندرعباس.

-در اراک جمعیت بزرگی از بازنشستگان تجمع داشتند و با خواندن  سرود تاریخی “زیر بار ستم نمیکنیم زندگی،  جان فدا میکنیم در ره آزادگی” اعتراض خود را به کل سیستم حاکم اعلام داشتند. سرودی که قبلا  در همین شهر توسط کارگران هپکو خوانده شده بود.

در تبریز  بازنشستگان دست به راهپیمایی زده و جمعیت آنان فاصله بین میدان ساعت و چهار راه آبرسان را پر کرده بود. بنا بر خبر در بعضی جاها مردم نیز به نشانه حمایت وارد صف آنها شده و شعار میدادند. لباس شخصی های بسیاری در محل و فضای امنیتی بودند. اما جمعیت بزرگ بازنشستگان در خیابان در حرکت بود و فریاد مرگ بر رئیسی بر فضای شهر طنین انداخته بود.  در این راهپیمایی بازنشستگان شعار میدادند: “دروغ میگن آمریکاست، دشمن ما همین جاست”.

– در تهران در حالیکه بازنشستگان برای تجمع گرد می آمدند با سد نیروهای امنیتی روبرو شدند. بنابر اخبار منتشر شده تعداد زیادی از بازنشستگان در تهران توسط مأموران امنیتی مرد و زن دستگیر و با چند ون به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. خبرهای تکمیل بعدا گزارش میشود.

– در کرمانشاه بازنشستگان در برابر اداره کل تامین اجتماعی تجمع کردند و با شعار های “ننگ ما ننگ ما وزیر الدنگ ما”، ” مرگ بر رئیسی”  فریاد اعتراضشان را بلند کردند و در خاتمه بر ادامه تجمعات اعتراضی خود در روزهای آینده تاکید نمودند.

– در شوشتر بازنشستگان تأمین اجتماعی با شعارهای “رئیسی حیا کن مملکتو رها کن”، “بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن” در سطح شهر دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

در قزوین جمعیت بزرگی از بازنشستگان گرد آمده بودند و شعار میدادند:”ننک ما، ننگ ما ، وزیر الدنگ ما” ، ” وزیر بی لیاقت! ننگت باد, ننگت باد”، “فقط کف خیابون, بدست میاد حقمون”، دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند”، “تورم %۱۰۰، افزایش ۱۰%”

در اصفهان بازنشستگان شعار میدادند:”ننگ ما ، ننگ ما، وزیر الدنگ ما” بی شرف دروغگو حاصل وعده هات کو

-در اهواز جمعیت بازنشستگان معترض میدان و بلوار کارگر و همچنین محوطه تامین اجتماعی را پر کرده بود و دست به راهپیمایی زدند و فریاد وزیر بی لیاقت استعفا، استعفا،  و شعارهای اعتراضی کارگران در شهر طنین انداخته بود. و این شعاری بود که در دیگر شهرها و در ماهشهر نیز از سوی کارگران سر داده شد.

– در دزفول بازنشستگان با شعار تورم ۱۰۰درصد، افزایش ده درصد و در رشت با شعار “دولت انقلابی، وعده های پوشالی” اعتراض خود را به سطح ناچیز حقوقها ، سونامی گرانی و وعده های پوشالی دولت اعلام داشتند. در بندرعباس نیز جمعیت چشمگیری مقابل تامین اجتماعی جمع شده و شعار میدادند. در شیراز جمعیت برای بیان اعتراضشان به فقر بصورت نمادین سفره خالی ای را تشییع جنازه کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی مدتهاست با خواست افزایش حقوقهایشان به میزان نرخ واقعی سبد معیشت و دیگر مطالبات خود در اعتراض و مبارزه هستند. درمان رایگان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن برای همه، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی اسماعیل گرامی، پایان دادن به اختلاسها و دزدیها و پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگان از جمله دیگر مطالبات اعلام شده بازنشستگان است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۶ ژوئن ۲۰۲۲

کلیپ هایی از تجمعات امروز از اینجا

https://t.me/wpi_hkki

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …