اطلاعیه خبری:‌ ٢٢ دی: اعتراض کارگران پیمانی پتروشیمی ایلام به اخراجها، جانباختن کارگری در نیشکر هفت تپه و یک خبر دیگر


-روز یکشنبه ٢١ دی کارگران پیمانکاری واحد شیرین سازی پتروشیمی ایلام در اعتراض به اخراج از کار در مقابل استانداری تجمع کردند. بنا بر خبرها ٦٠ کارگر پیمانکاری واحد شیرین سازی پتروشیمی ایلام از ٢٦ آذر با خاتمه کار از سوی پیمانکار بیکار شده اند. این کارگران از سال ۹۴ تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری که برای انجام یک پروژه خاص (شیرین‌سازی میعانات گازی) به پتروشیمی آمده بود، مشغول به کار بودند و هر یک ٥ تا ٦ سال سابقه کار دارند و اکنون با متوقف شدن ناگهانی کار شرکت در این پروژه از کار بیکار شده اند. اعتراضات در بخش های مختلف نفتی علیه بیکارسازیها، دیرکرد پرداخت دستمزدها، قراردادهای برده وار پیمانی و موقت کار و سطح نازل حقوق و استاندارد بسیار پایین شرایط زیستی و کاری در این مراکز و عدم اجرای پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیرش از گسترش بیماری مرگبار کرونا گسترده است. اینها همه موضوعات اعتراض این کارگران در اعتصاب بزرگ مرداد ماه بود و امروز کارگران به خلف وعده های داده شده اعتراض دارند.از جمله روز ١٣ دی تعداد ۲۵ نفر از پرسنل شرکت فریمکو شاغل در پالایشگاه اول در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مربوط به قرارداد قبلی در ساختمان اداری تجمع کردند. زیر فشار این اعتراض وعده هایی به کارگران داده شد. کارگران میگویند اگر وعده ها عملی نشود دوباره دست به تجمع خواهند زد.

  • بنا بر اخبار دریافتی روز ١٣ دی حدود ۴۰ نفر از پرسنل خدمات فضای سبز آبادراهان لیان پیمانکار سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس به دلیل عدم پرداخت عیدی و سنوات و پاداش بهره وری سال گذشته اقدام به تحصن در جلوی ساختمان همایش ها کرده و خواستار پرداخت فوری معوقات خود شدند.
    -روز ٢٠ دی یکی از کارگران نی بر در نیشکر هفت تپه به نام حمزه رش که بخاطر فقر خانواده و سطح نازل دستمزدها ناگزیر به دو شیفت کار بود در حال روشن کردن پمپ آب برای آبیاری مزرعه استجاری دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. او جوانی از شهر حر بود که برای امرار معاش صبح ها تا ساعت دو عصر کار میکرد و بعداز نی بری و اتمام کار در هفت تپه راهی خانه میشد تا بعد از استراحتی کوتاه سرکار دوم در مزارع اجاره ای برود. او بعلت خستگی زیاد ودرحال روشن کردن پمپ آب برای آبیاری مزرعه استجاری بود که دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. خستگی کار و فشار سختی معیشت عامل اصلی مرگ این کارگر جوان گردید . یاد او گرامی باد. این اتفاق دردناک فضایی از خشم و نفرت در میان کارگران هفت تپه ایجاد کرده است.
    پیش بسوی اعتصابات سراسری
    پیش بسوی ایجاد شوراها
    حزب کمونیست کارگری ایران
    ٢٢ دی ۱۳۹۹، ١١ ژآنویه ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش در سانحه سقوط هلی‌کوپتر کشته شدند

رسانه‌های حکومتی اعلام کردند ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، سید محمد آل هاشم، مالک رحمتی و …