اطلاعیه پایانی پلنوم ۵۳ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری

پلنوم ۵۳ کمیته مرکزی حزب در روزهای ۲۱ تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ (۱۱ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱)با حضوراکثریت اعضا ومشاورین کمیته مرکزی، تعدادی از کادرهای حزب، فعالینی از سازمان جوانان کمونیست و چند مهمان بصورت آنلاین- ویدیویی برگزار شد. پلنوم با پخش سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم و به یاد منصورحکمت و همینطور نازنین برومند و فریده آرمان عزیز، که متاسفانه در فاصله دو پلنوم آنها را از دست دادیم، شروع شد و بعد از سه روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری های لازم به کار خود پایان داد.

حمید تقوایی لیدر حزب در سخنرانی افتتاحیه خود با یادآوری سخنرانی در پلنوم قبل گفت اتفاقات ششماهه اخیر بر یگانه و بی همتا بودن جامعه ایران از نظر مضمون پیشرو و انسانی آمال و خواستها، و سطح مبارزات و اعتراضات مردم کاملا صحه گذاشته است. او با اشاره به پیشرویهای جنبش کارگری مانند پیروزی کارگران هفت تپه و اعتصاب سراسری کارگران نفت، مبارزات پیگیر معلمان و بازنشستگان که شکل منظم و سازمانیافته و متوالی یکشنبه های اعتراض را به خود گرفته است، و همچنین گسترش و پیشروی جنبش دادخواهی و بمیدان آمدن مادران آبان و دستاوردهای جنبش خانواده های قربانیان شلیک به هواپیما، گفت این مبارزات میرود تا طومار حکومت را درهم بپیچد. او همچنین تعرض وسیع جامعه به مضحکه انتخاباتی با شعار رای ما سرنگونی است را نمونه ای از گسترش و عمق بچالش کشیدن کل نظام حاکم بوسیله توده مردم و بویژه اشاعه تبیین و روایت عمیق و رادیکال حزب از سرنگونی جمهوری اسلامی و هر نوع دولت مافوق مردم دانست. او گفت این مبارزات خیابانی چنان گسترده و قدرتمند بوده است که انعکاس آنرا حتی در صفوف نیروهای اپوزیسیون راست و ملی اسلامی بوضوح میبینیم. او در خاتمه اظهار داشت این شرایط وظایف ویٰژه ای را در دستور کارحزب ما قرار میدهد که در اسناد پیشنهادی به پلنوم مطرح شده است.

بدنبال تصویب آیین نامه و دستور جلسات پلنوم، در مبحث گزارشات ابتدا اصغر کریمی رئیس هیئت اجرایی حزب گزارش فشرده ای از فعالیت های گسترده حزب در عرصه ها و زمینه های مختلف در داخل و خارج کشور ارائه داد. اصغر کریمی ضمن اشاره به ۷۵ صفحه گزارش ارگان ها و کارزارها و گزارش ۱۲ صفحه ای هیئت اجرایی که کتبا برای کمیته مرکزی و مشاورین ارسال شده بود گفت حزب در این دوره نیز همچنان فعالیت های متنوع و پر دامنه ای را در زمینه سیاسی، تبلیغی و میدانی در داخل و خارج کشور به پیش برده و دستاوردهای ارزشمندی داشته است. جنبش کارگری همچنان نقش پیشتاز داشته و حزب در مراکز مهم اعتصابات و اعتراضات کارگری از جمله نفت و معلمان و بازنشستگان و همینطور در میان فعالین دانشجویی و فعالین دانش آموز، جنبش دادخواهی و پناهندگان ایرانی در خارج نفوذ خود را گسترش داده و نقش قابل توجهی ایفا کرده است. او به حدود بیست مورد از فعالیت های موفق و موثر حزب از جمله رفتن کانال جدید به روی ماهواره دوم، کمپین موفق ۵۸ هزار دلاری برای تامین هزینه های آن، گسترش و تحکیم رابطه با فعالین جنبش های اعتراضی و حضور بیش از ۳۰۰ نفر از فعالین جنبش های اعتراضی از جمله مادران و خانواده های دادخواه و زندانیان سیاسی و یا اکتیویست های جوان در ایران در کانال جدیددر فاصله بین دو پلنوم که نشاندهنده بسط رابطه با فعالین میباشد، آکسیون های سراسری در خارج و حضور گسترده تر کادرهای حزب و فعالیت های حزب در خارج کشور در رسانه های مختلف اشاره کرد و تاکید کرد که فعالیت های درخشان حزب و پیشروی و تاثیرگذاری آن و نقشی که در تقویت گرایش رادیکال در عرصه های مختلف مبارزه داشته است، ناشی از فضای سیاسی و تعرضی و چپ در جامعه و از طرف دیگر متدولوژی و تبیین ها و تحلیل های حزب بوده است. این مجموعه توان تاثیرگذاری سیاسی و میدانی حزب در تحولات سیاسی را بالا برده است.

مصطفی صابر در بخش گزارش رئیس دفتر سیاسی با اتکاء به گزارش کتبی که به پلنوم ارائه داده بود گفت: حتی نگاهی گذرا به مضامین و مشغله های دوازده جلسه ای که دفتر سیاسی در فاصله دو پلنوم داشته، نشان میدهد که تا چه درجه حزب ما درگیر یک پراتیک گسترده و پرشور برای تغییر اوضاع در ایران است. وی اشاره کرد که رهبری حزب کمونیست کارگری در بالاترین سطح توسط دو ارگان منتخب پلنوم یعنی لیدر و هیات اجرایی و دفتر سیاسی هدایت میشود و در این دوره نیز هماهنگی و همسویی کامل بین دفتر سیاسی و لیدر حزب برقرار بوده است. علاوه بر وظایفی که دفتر سیاسی در نظارت بر کار هیات اجرایی بر عهده دارد یا نقشی که در آماده کردن اسناد ارائه شده به پلنوم ایفا میکند، در این دوره دفتر سیاسی عمدتا ظرفی برای ارائه بحث، ایجاد همنظری و پخته کردن ایده ها، تبیین سیاست های اصلی، بسیج و ایجاد آمادگی در کمیته مرکزی و مشاورین اش جهت پیشبرد اقدامات و کمپین های مهم حزب در فاصله دو پلنوم بوده است. از بحث در باره موقعیت حزب تا سیاست بایکوت جمهوری اسلامی تا توضیح و تشریح برخی از کمپین های حزب و بحث اوضاع افغانستان و سیاست حزب و غیره همه و همه جزو دستورات و مباحث دفتر سیاسی بوده است. هرچه حزب بیشتر به حزبی درگیر پراتیکی وسیع و همه جانبه تبدیل شده است، دفتر سیاسی هم بیش از پیش به این مسائل معطوف شده است. دفتر سیاسی در این دوره سعی کرده است بیشتر روبه جامعه ظاهر شود. از جمله در مورد بایکوت جمهوری اسلامی فراخوانی به نیروهای اپوزیسیون داد و طی قراری از بیانیه آزادی حمایت کرد. این جهتی است که قطعا باید با تاکید بیشتری دنبال شود.

کیان آذر دبیر سازمان جوانان کمونیست گفت که مبنای فعالیتهای سازمان جوانان بر اساس محورهای زیر در راستای هر چه بیشتر اجتماعی شدن حزب و افق سوسیالیستی بوده است یعنی تقویت و پیشبرد هر چه بیشتر جنبش سرنگونی در میان زنان، دانشجویان، رنگین کمانیها، ضد دینها، جوانان، بیکاران و جویندگان کار، تامین حضور سیاسی هر چه بیشتر در مبارزات جاری و رهبری سیاسی، بسط ارتباط با فعالین جنبش های اعتراضی، تمرکز ویژه بر فعالیت متشکل و متحزب و نقش ویژه این نوع از مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی، تشکیل و تقویت جمعهای مبارزاتی در محلات و آمادگی برای اعتراضات موجود، عضوگیری و جذب نیرو، بردن هر چه بیشتر حزب بعنوان آلترناتیو سیاسی و سوسیالیستی در جامعه و در بین فعالین و جنبش های اعتراضی، آموزش مبانی و مواضع کمونیسم کارگری به اعضا و فعالین جنبش های اعتراضی در حین پراتیک در امور مختلف سیاسی، تشکیلاتی و تکنیکی و برنامه های تلویزیونی سازمان جوانان و پخش همزمان آنها در اپلیکیشن های مختلف مدیای اجتماعی و کلاب هاوس. سازمان جوانان موفقیت های قابل توجهی در این زمینه ها در داخل و خارج کشور داشته و توانایی و ابعاد سازمانی خود را تقویت کرده و نفوذ و اعتبار سیاسی خود را در جامعه گسترش داده است.

بدنبال این گزارشات، ابتدا سمیر نوری عضو کمیته مرکزی حزب و دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری چپ عراق و سپس مسئولین کمیته های سازمانده، کردستان، آذربایجان، خارج کشور، مدیر تلویزیون کانال جدید، مسئول کمیته مالی حزب و همینطورپانزده نفر از مسئولین سایر ارگانها و عرصه ها و کارزارها گزارش کوتاهی از حوزه فعالیت خود ارائه دادند و اعضای کمیته مرکزی و همینطور کادرهاو مهمانان شرکت کننده در پلنوم فعالانه به بحث حولگزارش و فعالیت های مختلف حزب پرداختند.

فعالیتهای حزب در ٦ ماه گذشته نیز چنان پربار و گسترده بود که علیرغم اینکه نیمی از وقت سه روزه پلنوم به گزارشات اختصاص یافت، بسیاری از مسئولین وقت کافی برای معرفی فعالیتهای خود نداشتند. گزارشات ارائه شده به پلنوم تصویر یک حزب گسترده، دخالتگر و بسیار فعال و خوشبین درعرصه های مختلف اعتراضات و مبارزات در داخل و خارج کشور را به نمایش میگذاشت.

در این پلنوم سه قطعنامه تحت عنوان:”شکل گیری هژمونی سوسیالیستی در جامعه”،”پیشروی های جنبش کارگری و عروج طبقه کارگر”و “وضعیت سیاسی حاضر و ملزومات عروج حزب بعنوان سخنگو و رهبر جنبش سرنگونی”و دو قرار”تعین بخشی به گفتمان و نقد سوسیالیستی” و قراری در مورد “تقویت جنبش برای آزادی زندانیان سیاسی” به تصویب رسید. پلنوم همچنین تصویب کرد که کنگره دوازدهم حزب در ماههای پایانی سال جاری میلادی برگزار بشود. دو قرار بدلیل ضیق وقت به دفتر سیاسی ارجاع شد. پیام هایی نیز خطاب به مردم ایران، خطاب به کارگران هفت تپه و پیامی نیز در مورد کارگران نفت قرائت شد که با کف زدن حاضرین مورد استقبال قرار گرفت. پلنوم همچنین ضمن تائید قرار مصوب دفتر سیاسی مورخ ۷ فوریه ۲۰۲۱ مبنی بر تعلیق رفیق علی جوادی، حکم تعلیق وی را باتوجه به رعایت موازینی که در حکم تعلیق او ذکر شده بود، لغو نمود.

در مبحث انتخاب دبیر کمیته مرکزی، حمید تقوایی به اتفاق آرا بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد و بدنبال آن ۲۵ نفر بعنوان دفتر سیاسی انتخاب شدند که عبارتـنـد از: کـيـان آذر، محسن ابراهيمی، مـيـنـا احـدی، عـبـداله اسـدی، سيامک بهاری، سيما بهاری، شهاب بهرامی، فاتح بهرامی، آذر پویا، امیر توکلی، کـيـوان جاويد، شهلا دانشفر، بـهـرام سروش، محمد شکوهی، شیرین شمس، مصطفی صابر، حسن صالـحی، جـمـيـل فـرزان، اصـغـر کريمی، خلیل کیوان، عبدل گلپريان، شيوا مـحـبـوبی، نسـان نودينيان،سمیر نوری وکاظم نيکخواه.

پلنوم در فضایی پرشور و با سخنرانی اختتامیه توسط حمید تقوایی به پایان رسید.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴خرداد ۱۴۰۰، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتراض و اعتصاب عمومی در روز ۱۲ اردیبهشت

«شبکه زن زندگی آزادی» در اعتراض به احکام اعدام، جنگ علیه زنان و فقر و …