اعتراضات مردم عراق: جمهوری اسلامی باید گورش را گم کند.اموال کنسولگری جمهوری اسلامی توسط مردم به آتش کشیده شد

روز یکشنبه ۱٩ اردیبهشت/٩ مه، «ایهاب الوزنی» از فعالین سرشناس سیاسی مخالف حکومت عراق و دخالت های جمهوری اسلامی در مقابل منزلش در کربلا ترور شد. ساعتی بعد از ترور إیهاب الوَزنی، هزاران نفر درکربلا در محکومیت این جنایت دست به تظاهرات زده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی دادند و این حکومت را عامل ترور وی دانستند. ایهاب الوَزنی در شهر کربلا به عنوان یکی از هماهنگ‌کنندگان تظاهرات شناخته شده بود.

همزمان جمع کثیری از مردم معترض کربلا در محل اماکن مذهبی وابسته به جمهوری اسلامی دست به تظاهرات زده و ضمن محکوم کرد این ترور، خواهان خروج جمهوری اسلامی از عراق و قطع دخالتهایش در این کشور شدند.

در اقدامی دیگر عصر روز یکشنبه مردم معترض ضمن برگزاری تظاهرات در منطقه اسقرار کنسولگری رژیم در کربلا، این مرکز را مورد تعرض قرار داده و خودروهای متعلق به کنسولگری را به آتش کشیدند. پلیس عراق برای متفرق کردن معترضان اقدام به تیراندازی هوایی کرد.

همزمان در چند روز گدشته معترضان اقدام به برپایی چادرهای تحصن و اعتراض در اطراف اماکن مذهبی در شهر کربلا زده و خواستار دستگیری عاملان ترور شده اند. در شهرهای ناصریه و دیوانیه نیز مردم دست به اعتراض زده و خواهان پاسخگویی دولت عراق شدند.

لازم به توضیح است از اکتبر ۲٠۱٩ تاکنون، نزدیک به ۳٠ تن از رهبران اعتراضات و صدها نفر از مردم معترض در عراق به قتل رسیده و ده‌ها نفر از فعالین ربوده شده‌اند. مردم خواهان شناسایی و دستگیری تروریستها هستن و دولت عراق در واکنش به این خواست معترضان گفته است “که قادر به شناسایی عاملان جنایت نیست”!

اعتراضات علیه حکومت قومی و مذهبی و حکومت فاسد عراق از اکتبر سال ٢٠١٩ شروع شد. در طول سال ٢٠٢٠ به دلیل شیوع کرونا تا حدودی فروکش کرد. در هفته های اخیر بار دیگر اعتراضات ضد حکومتی گسترش یافته است.

از کانال تلگرام حزب کمونیست کارگری ایران

, ۲۰ام اردیبهشت, ۱۴۰۰، ١٠می ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

“غفران سوادی” معروف به ام فهد، اینفلوئنسر در بغداد به ضرب گلوله کشته شد

تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که “غفران سوادی” معروف به ام فهد، اینفلوئنسر عراقی در …