اعتراضات میانمار؛۵۴ کشته و۱۷۰۰ بازداشتی

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، روز پنج‌شنبه گفت که مأموران پلیس و ارتش در میانمار در جریان سرکوب اعتراضات ضد کودتا در این کشور، دست‌کم ۵۴ نفر را کشته و بیش از ۱۷۰۰ نفر را «خودسرانه» بازداشت کرده‌اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک بیانیه تازه نوشت که شمار کشته‌شدگان این سرکوب «می‌تواند بسیار بیشتر باشد زیرا این فقط ارقامی است که دفتر ما توانسته آنها را تأیید کند.»

پلیس میانمار روز پنج‌شنبه نیز با گشودن آتش و پرتاب گاز اشک‌آور در نقاط مختلف این کشور سعی در متفرق کردن معترضان به کودتا را داشت، اما در مورد تلفات مربوط به روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند، هنوز گزارشی دریافت نشده است.

گزارش‌ها حاکی است که پس از تیراندازی و همچنین پرتاب گاز اشک‌آور به دست پلیس، جمعیت معترضان در پایتخت این کشور، پس از متفرق شدن بار دیگر به محل بازگشته و به شعارهای خود علیه کودتا ادامه دادند.

ادامه سرکوب‌ها در میانمار یک روز پس از آن رخ می‌دهد که نیروهای نظامی و انتظامی حکومت کودتاگران ۳۸ نفر از معترضان را در خیابان‌ کشتند.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه را خونین‌ترین روز سرکوب‌ در این کشور از زمان آغاز کودتا در ماه گذشته توصیف کرده است.

کودتای نظامیان در میانمار در تاریخ ۱۳ بهمن به بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی این کشور و سرنگونی دولت منتخب مردم انجامید.

فعالان میانماری بامداد پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که مصمم‌اند تا آزادی آنگ سان سوچی به اعتراضات خود ادامه بدهند.

ماونگ ساونگخا، از کنشگران سیاسی، به رویترز گفت: «می‌دانیم که با گلوله جنگی به ما شلیک می‌کنند و ممکن است کشته شویم، اما زنده ماندن در این رژیم کودتا برای ما معنی ندارد.»

به نوشته خبرگزاری‌ها، شاهدان عینی می‌گویند که تمرکز سرکوب پلیس در محله مونیوا در مرکز شهر یانگون، پایتخت میانمار، و همچنین شهر پاتئین در غرب یانگون است.

در شهر ماندالای نیز تظاهرات مسالمت‌آمیز بزرگی جریان دارد و بامداد پنج‌شنبه ارتش میانمار پنج فروند جت جنگی را «برای قدرت‌نمایی»، در ارتفاع پایین بر فراز این شهر به پرواز درآورد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

دادستان کل رژیم: ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با بی‌بندوباری و بی حجابی ، ضروری است

حجت‌الاسلام محمد موحدی دادستان کل رژیم گفته است:”ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با …