اعتراضات کارگران پروژه ای پیمانی نفت گسترده تر میشود.افزایش دستمزدها فوری

دور جدیدی از اعتراضات کارگران پروژه ای نفت بر سر خواست افزایش دستمزدها آغاز شده است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اخبار این اعتراضات را با سر تیتر “افزایش دستمزدها فوری” انتشار میدهد. آخرین خبرهای منتشر شده از سوی این شورا  از این قرار است: 

– بیش از ۱۰۰۰ کارگر  پروژه ای نفت در سایت های ۱ و ۲ و ۳ پترو پالایش بدلیل عدم قبول افزایش دستمزدها مطابق درخواست کارگران در اعتصاب بسر میبرند و از اول خرداد از سایت ها خارج شده اند. همکاران داربست بند، کیوسی، اداری، ستادی نیز به آنها پیوسته اند. 

– بیش از ۱۲۰۰ نفر از کارگران شاغل در شرکتهای پایندان، اکسیر صنعت و شرکت IPMI در فاز ۱۴ کنگان که دست به اعتصاب زده بودند. محل کار را ترک کرده و در خوابگاهها هستند و اعتصاب آنان ادامه دارد. 

– ۲۰۰ پایپینگ کار شاغل در  شرکت اکسیر دست به اعتصاب زده و محل کار را ترک کرده اند. این کارگران دستمزد اسفند خود را نیز طلب دارند.

-کارگران شاغل در شرکت کیسون بخاطر عدم پاسخگویی مطالباتشان کار را تعطیل کردند.

 – ۳۰۰ کارگر پروژه ای پیمانکاری کیان سازه با خواست افزایش حقوق و پرداخت فوری طلب فروردین ماه خود کارگاه را ترک کردند.”.

در ادامه این خبرها شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت از توطئه گری های پیمانکاران و مسئولین شرکتهای پروژه ای نفت برای عقب زدن این اعتراضات خبر داده و از جمله مینویسد: ” مدیر عامل  شرکت آلای مهستان کارگران را به مرخصی اجباری فرستاده  و به جای آنها نیروی جدید استخدام کرده است. این موضوع بر خشم و اعتراض کارگران شدت داده است.

در جاهایی پیمانکاران  با وعده افزایش دستمزد و سردواندن همکاران سعی میکنند جلوی گسترش اعتصابات را بگیرند. در شرکتهایی هم پیمانکاران با وقاحت تمام ایستاده و حاضر به قبول مطالبه افزایش مزدی کارگران نیستند. از جمله در شرکت ستاره تاراز واقع در بندرعباس قسمت آب شیرین کن به  کارگران اعلام شده که افزایش حقوقی در کار نیست و کارگران باید با حقوق سال گذشته کار کنند.. همچنین به ۸۰ کارگر برق و مکانیک و اجرایی و سرپرست اجرایی اعلام شده که افزایش حقوق شما کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود. “.

در ادامه این گزارشات شورای سازماندهی به موارد دیگری از موضوعات اعتراضات کارگران پروژه ای نفت از جمله اعتراض به  شیفت های طولانی کار ۲۲ روز و ۲۴ روزه و  وضع اسفناک ایمنی کار اشاره میکند.  در پایان این شورا ضمن حمایت از اعتصابات کارگران پروژه ی بر پیوستن همه کارگران پروژه ای به  این اعتصابات تاکید میکند.  این شورا مینویسد: “همانطور که قبلا هم  اعلام کرده ایم پیمانکاران چپاولگر و مفتخور حتی حاضر به  قبول مصوبه  شورای عالی کار و افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها نیستند و  همه تلاششان اینست که با همان میزان دستمزد سال گذشته همکاران پروژه ای وادار به قبول قرارداد جدید کاری کنند. افزایش دستمزدها خواست اول ما کارگران پروژه ای نفت برای قراردادهای سال جاری است.

با اعتصابات سراسری پیمانکاران مفتخور را عقب بزنیم و افزایش  ۳۵ درصدی دستمزدها را به عنوان حق مسلم  خود تحمیل کنیم و از آن کوتاه نیاییم.  ضمن اینکه  با توجه به رشد سرسام  آور تورم انتظار حداقل ما  کارگران پروژه ای نفت افزایش ۴۵ درصدی دستمزدها در تمام سطوح مزدی  است و برای آن تلاش میکنیم. ما اعلام میکنیم که اگر دستمزدها افزایش نیابد اعتراضات ما در اشکال گسترده تری انجام خواهد گرفت. ” 

حزب کمونیست کارگری  قاطعانه از اعتصابات کارگران پروژه ای نفت حمایت کرده و همه بخش های شاغل در نفت را به حمایت و پیوستن به این اعتصابات فرا میخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۷ خرداد ۱۴۰۳، ۲۷ مه   ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

نامه۱۰ زن زندانی سیاسی: تا پایان دادن به رنج هم‌وطنان بهائی‌مان کنارشان ایستاده‌ایم

۱۰ زندانی سیاسی زن در نامه‌ای از زندان اوین با یادآوری کمپین «داستان ما یکی‌ست» …