اعتراض اهالی نگل به انتقال آب سد آزاد کُردستان بە همدان

ر اساس گزارش منابع کُرد ایرانی در تماس با العربیه.نت در پی آغاز احداث کانالی برای انتقال آب سد آزاد واقع در شهر نگل مردم این منطقە خواهان توقف کار این کانال شدند.

این منابع گفتند که مردم شهر نگل و روستاهای توابع آن در استان کُردستان خواهان توقف کانال ١٧٥ کلیومتری انتقال آب شدند، کە هدف از احداث آن انتقال آب سد آزاد بە استان همدان و مناطق کشاورزی این استان است. نگل در ٦٥ کلیومتری سنندج مرکز استان کُردستان ایران واقع شدە است.

منابع محلی گفتند که مردم این منطقە ضمن اعتراض بە انتقال آب به استان همدان اعلام کردند کە انتقال آب نە تنها زیربنای محیط زیستی این منطقە را از بین می‌برد ، بلکە مسبب آن می‌شود کە هیچ سرمایەگذاری در این منطقە انجام نشود.

نگل از جذابیت طبیعی و گردشگری زیادی برخوردار است، اما هیچ نوع سرمایەگذاری در این منطقە انجام نشدە است.

در جوابیە اعتراضات مردم نگل بە استانداری استان کُردستان، استاندار در اطلاعیە‌ای اعلام کرد کە موضوع انتقال آب فقط یک طرح است و فعلا اجرایی نشدە است، این اطلاعیە در حالی صادر می‌شود، کە مردم اطراف نگل می‌گویند، ماشین آلات سنگین برای آغاز احداث کانال بە این منطقە آوردە شدە است.

این در حالی است که خبرگزاری برنا طی گزارشی که 12/04/1395 منتشر کرده بود به نقل از معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای همدان از تغییر منبع تامین آب شرب بلندمدت شهر از سد تالوار به همدان خبر داد و گفت: آب سد آزاد کردستان به همدان منتقل می‌شود.

اسدلله بداغی با اشاره به اینکه مطالعات آبرسانی از سد تالوار به همدان سال 83 کلید خورده و عملیات اجرایی از سال 86 آغاز شد، افزود: این طرح شامل 138 کیلومتر خط انتقال، سه واحد ایستگاه پمپاژ و یک مورد تصفیه‌خانه اصلی بود.

کانال مذکور توسط شرکت‌های وابستە بە قرارگاە خاتم النبیاء کە قرارگاە اقتصادی سپاە پاسداران است، احداث می‌شود.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …