اعتراض سراسری و قدرتمند معلمان, گفتگو با شهلا دانشفر

حسن صالحی: روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ آذر ۱۴۰۰ بطور قطع از روزهایی خواهد بود که در تاریخ مبارزات معلمان در ایران ثبت خواهد شد. روزهای اعتراضات پرشور برای معیشت و منزلت، برای رفع تبعیض، برای آموزش و پرورش رایگان برای همه و برای آزادی همه معلمان دستگیر شده. این روزها اعتراضات قدرتمند سراسری معلمان در بیش از ۱۵۰ شهر کشور برپا شد و یک زورآزمایی خیلی محکم و قوی در مقابل حکومتی بود که حکومت تبعیض است و امتناع میکند که حق معلمان را بپردازد. در مورد این مبارزات با شکوه با مهمان برنامه این هفته شهلا دانشفر صحبت میکنیم.

شهلا دانشفر در چند روز گذشته معلمان اعتراضات خیلی پرشور و موفقت آمیزی داشتند. معلمان در واقع رکورد تازه ای داشتند و شهرها و مدارس بیشتری به اعتراض پیوستند. دو روز تحصن و اعتصاب داشتند و بعد از آنهم تجمعاتی برگزار شد که خیلی فکر شده و سازماندهی شده برنامه ریزی شده بود. معلمان اعتراضات بسیاری را داشته اند ولی من میخواهم به این اعتراضات اخیر بپردازیم که بسیار موفقیت آمیز بود. براستی چه مبارزه و اعتراض سازمان یافته و حساب شده ای را به پیش بردند! دو روز اعتصاب و تحصن و بعد برپایی تجمعات که توجه همگان را به خود جلب کرد. ما به دفعات شاهد اعتراضات معلمان بوده ایم. در یک نگاه عمومی شما چه نظری درباره اعتراضات اخیر و خصوصیات آن دارید؟

شهلا دانشفر: اعتراضات اخیر معلمان بسیار با شکوه و قدرتمند بود. این اعتراضات نسبت به گذشته تفاوت هایی داشت. اولین مساله ابعاد گسترده آن بود و همانطور که اشاره کردید حقیقتا رکود شکستند و دامنه اش به بیش از ۱۵۰ شهر کشیده شد. معلمان در این دور از اعتراضات خود یکی از بزرگترین اعتصابات و تجمعات اعتراضی سراسری خود را برپا کردند. این اتفاق بویژه امروز در دل اوضاع سیاسی جامعه معنای دیگری دارد و حائز اهمیت بسیاری است. ما قبل از آن اعتراضات کشاورزان و خیزش مردمی در اصفهان را داشتیم. و اکنون سه روز اعتراضات معلمان در چنین ابعادی در شهرهای مختلف یک اتفاق سیاسی مهم است. از جمله در جایی مثل شیراز گفته میشود ده هزار نفر شرکت داشتند و حضور بازنشستگان و خانواده های دانش آموزان در تجمع این شهر و در شهرهای دیگر نیز قابل توجه بوده است. در جاهایی مثل یاسوج تجمع و راهپیمایی با هم صورت گرفت و همینطور در شهرهایی مثل تهران، سقز، سنندج، مریوان، همدان، خمینی شهر، اصفهان و شهرهای مختلف جمعیت شرکت کنندگان بسیار بود. بدین ترتیب در روز ۲۲ آذر حقیقتا هزاران نفر در تجمعات شرکت داشتند. هزاران نفر متحد و با خواستهای روشن. هزاران نفر با پرچم تحصیل رایگان حق مسلم همه کودکان است. هزاران نفر که دارند میگویند زندگی زیر خط فقر و تبعیض را قبول نمیکنیم. و در این تجمعات، حضور زنان بسیار چشمگیر بود. تجمعاتی چنین گسترده و وسیع ابعاد وسیع اجتماعی اعتراضات معلمان را به نمایش میگذارد. یک اعتراض سیاسی مهم که قلب جامعه با آنست. بی دلیل نیست که دانش آموزان اینگونه فعال شرکت کردند. در حمایت از معلمان بنر بدست گرفتند و سخنرانی کردند و یک نمونه آن را در قم داشتیم. دیدیم در آنجا یکی از دانش آموزان در دفاع از اعتصاب معلمان با اعلام اینکه ما باید با تمام قدرت از معلمانمان دفاع کنیم گفت که “ما درس آزادگی و برابری را از معلمان خود آموختیم”.

بنابراین جنبه مهم دیگر اعتراضات معلمان در این دور حمایت قابل توجه دانش آموزان از آموزگاران خود و همبستگی خانواده های دانش آموزان از این اعتراضات بود. بنرهایی که دانش آموزان دبیرستانی در حمایت از اعتراضات معلمان بدست گرفتند صحنه های زیبایی از این همبستگی ها بود. خود معلمان نیز نسبت به این موضوع هوشیارانه عمل کردند و از جمله یک خطاب قطعنامه تجمعات روز ۲۲ آذر آنها به دانش آموزان و خانواده هایشان بود. قبلا نیز در فراخوان به اعتصاب از معلمان خواسته شده بود که موضوع اعتراض خود را با دانش آموزان و خانواده هایشان در میان بگذارند ودر جاهایی معلمان این کار را انجام دادند. بعلاوه ما شاهد موجی از همبستگی با مبارزات معلمان در گروههای مختلف از سوی بخش های مختلف جامعه در مدیای اجتماعی هستیم.

جنبه قابل توجه دیگر اعتراضات معلمان در این دور درجه بالای سازمانیافتگی آنست. بنرها و دست نوشته های یکدست آنها در تمام شهرها، قطعنامه هایی که حلقه پیوند همه معلمان در سطح سراسری بر سر خواستهای مشترک و واحد بود. اطلاع رسانی بموقع از لحظات این اعتراضات وجوه قابل توجه سازماندهی بالای این اعتراضات بود و یک تاکید دائم شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان پیوستن وسیع همه معلمان به کانون های صنفی و تشکلهای موجود خود و شکل دادن آن در هر کجا که هنوز معلمان کانون های خود را ایجاد نکرده اند، بوده است.

و بالاخره یک موضوع مهم که بعد اجتماعی تری به اعتراضات معلمان در این دور میدهد اعتراض آنان به طرح بودجه ریاضتی حکومت و عدم اختصاص بودجه کافی برای اجرایی کردن دو مطالبه مهم طرح رتبه بندی مشاغل و همسان سازی حقوق بازنشستگان است. امروز معلمان یقه دولت را گرفته و میگویند بودجه ای که شما برای اموزش و پرورش و معلمان اختصاص داده اید یعنی ادامه همین بساط اسفناک و ما قبول نمیکنیم. و اولتیماتوم آنها اینست که اگر قرار است در بررسی طرح رنبه بندی و همسان سازی مشاغل همین ارقامی که گفته اید را رقم بزنید، ما به اعتراضات خود در اشکال گسترده تر ادامه خواهیم داد. معلم میگوید چگونه است که برای حوزه علمیه و صدا و سیما و دستگاههای سرکوب بودجه دارید، ولی برای معلم و بهبود وضع آموزش و پرورش بودجه نیست؟ اینها همه به نظرم ویژگی های این دور از اعتراضات معلمان است و نشان میدهند که در سه روز اعتراض آنها چه اتفاق سیاسی عظیمی روی داده است. من به سهم خود درود میگویم به معلمان و دست تک تک سازماندهندگان این اعتراضات را به گرمی می فشارم.

حسن صالحی: در قطعنامه پایانی تجمعات سراسری روز دوشنبه ۲۲ آذر که منتشر کرده بودند و در خیلی از اعتراضات نیز قرائت شده بوده، معلمان به دولت اولتیماتوم داده و مجلس را به چالش کشیدند، طرح بودجه را به چالش کشیدند. من حقیقتا سراغ ندارم که بخشی از جامعه در این ابعاد وارد اعتراض بشود و دولت و مجلس و بودجه و همه را به چالش بکشد. در بودجه چه گفته شده که معلمان الان انقدر معترض هستند؟. معلمان گفته بودند که متناسب با تصمیمی که در مجلس گرفته میشود ما هم چند و چون مبارزه مان را تعیین میکنیم. مقداری در این مورد و مساله بودجه که از سوی معلمان مورد چالش بود صحبت کنیم.

شهلا دانشفر: سوال مهمی است. با یکی از معلمان که صحبت داشتم همین سوال را طرح کردم و او از ناروشنی و ضدو نقیض گویی های حکومت میگفت. حکومت از یکطرف میخواهد زندگی و معیشت معلم و در واقع کل جامعه را مورد تعرض قرار دهد و از این که بودجه ندارند حرف میزند، از طرف دیگر بخاطر اینکه در مقابل این جامعه که چنین ایستاده و مطالبه گر است و از معیشت و منزلت بعنوان حق مسلم خود صحبت میکند، درمانده شده اند. به همین دلیل حکومتیان مرتب دروغ میگویند. وعده و وعید میدهند و سر میدوانند. قبلا هم طرح رتبه بندی را تصویب کرده بودند. الان هم میگویند بودجه نداریم و اجرای آنچیزی که قرار است مصوب کنند را به سال ۱۴۰۱ حواله داده اند. و تازه زیر همه فشارهایی که معلمان وارد کرده اند ارقام مختلف از بودجه را دولت طرح کرده است. یکبار گفتند ۱۲ میلیون و نیم اختصاص خواهند داد. بار دیگر از بودجه بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد صحبت کردند، و معلمان میگویند با این ارقامی که شما در نظرگرفته اید نهایتا ۱ و نیم تا ۳ میلیون به حقوقها اضافه خواهد شد و این یعنی ادامه همین وضع فلاکتبار و حقوقهای چند بار زیر خط فقر که با گران تر شدن هر روز وضع به مراتب وخیم تر خواهد شد. معلمان واقف بر همین مساله دو روز اعتصاب و تحصن و یکروز تجمع سراسری را فراخواندند و آخرین اولتیماتوم آنها اینست که اگر در جلسه بیست و هشتم آذرماه تصمیم مجلس علیه مطالبه آنها باشد برای سی ام آذر ماه دست به تجمعات سراسری خواهند زد و اعتراضات آنها گسترده تر ادامه خواهد یافت. خواست معلمان اجرای رتبه بندی مشاغل متناسب با ۸۰ درصد حقوق هیات علمی است که اگر اجرایی شود سطح دستمزد رقمی بین پانزده میلیون تا ۲۰ میلیون باید باشد. ضمن اینکه تاکیدشان اینست که سطح حقوقها نباید کمتر از خط فقر اعلام شده ۱۲ میلیونی باشد.

معلمان در اولتیماتوم خود و در فراخوان های اعتراضی خود، کل جامعه را به حمایت و پشتیبانی فراخوانده اند. بدین ترتیب معلمان هم برای برپایی اعتصابات سراسری و تجمعات سراسری و ممکن بودن آن در مقابل کل جامعه الگو قرار دادند و هم به الگویی برای همه بخش های جامعه تبدیل شدند برای اینکه که بودجه ریاضتی دولت را قبول نکنند. بودجه ای که تنها و تنها تعرض به زندگی و معیشت مردم است. دو روز دیگر موعد تعیین میزان حداقل دستمزدها فرا میرسد و یک گام مهم برای فشار آوردن و اعتراض به بودجه بندی چپاولگرانه دولت است. بودجه ای که بطور واقعی تدارک تعرضی گسترده به زندگی و معیشت همه مردم است. به این معنی در جدال علیه بودجه ریاضتی کارگر باید به میدان بیاید. بازنشستگان وارد میدان شوند. خانواد های دانش آموزان باید وارد میدان شوند و معلمان با اعتراضاتشان راه چنین جدال بزرگ اجتماعی را باز کردند.

حسن صالحی: یک نکته جالب دیگر در قطعنامه پایانی معلمان این بود که آنها به این نکته اشاره کرده بودند که شما چطور برای حوزه های علمیه پول دارید ولی برای اختصاص بودجه به دانش آموزان و معلمان و آموزش و پرورش پول ندارید. اما نکته جالب دیگر در اعتراضات معلمان که لازمست در مورد آن صحبت کنیم این است که آنها نسبت به دستگیری همکاران خود و یا معلمانی که از قبل در زندان بودند بسیار حساس هستند و دیدیم که یکصدا با شعار معلم زندانی آزاد باید گردد در تجمعاتشان بر آزادی همکاران خود تاکید کردند. یک نمونه اش در شیراز است و این شعار از سوی چندین هزار معلم سر داده شده و درتمام شهر طنین انداز شد. اینهم بیسابقه است و در فیلم ها میبینیم..معلمان با این کار همکاران زندانی خود را در حلقه حمایت و پوشش خود قرار میدهند. یک مقدار درمورد این موضع توضیح دهید و اینکه چه کسانی دستیگر شدند و کدام معلمان الان در زندان هستند و دستگیر شدگان در چه موقعیتی قرار دارند؟

شهلا دانشفر: یکی از دستگیرشدگان رسول بداقی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران و نماینده این کانون در شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان است که اخیرا داستگیر شد. او قبلا نیز بخاطر دفاع از حقوق معلمان هفت سال در زندان بوده است. یک خواست فوری معلمان آزادی فوری و بدون قید و شرط اوست و این را در اولتیماتوم خود برای تجمعات سراسری روز ۳۰ آذر ماه نیز قید کرده اند.

بعلاوه رادا مردانی در تجمع روز ۲۲ آذر در تهران بازداشت شد. ولی زیر فشار معلمان فورا آزاد شد. آمانج امینی در سقز نیز دستگیر شده بود و معلمان در این شهر در تجمع بزرگ خود در روز ۲۲ آذر با فریاد ما همه آمانج هستیم، بر آزادی فوری او تاکید کردند و زیر فشار این اعتراضات بالاخره آمانج آزاد شد.

لازمست که یاداوری کنم که معلمان در زمینه دفاع از همکاران زندانی خود و ایستادن در مقابل سرکوبگری های حکومت نیز همیشه پیشتاز بوده اند. معلمان یک نیروی مهم جنبش علیه امنیتی کردن مبارزات بوده اند. چند سال پیش بود که از داخل زندان اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده کارزار مشترکی را علیه امنیتی کردن مبارزات به راه انداختند و گفتمان آن به جنبشی اجتماعی تبدیل شد. و خود معلمان در این زمینه یک الگو بوده اند. همواره همکاران زندانی خود را ارج گذاشته اند. به خانواده های آنها سر زده اند. در گرامیداشت آنها گلگشت گذاشته و پیکت های اعتراضی داشته اند. خانواده های معلمان زندانی را به این شهر و آن شهر دعوت کرده اند. در مناسبت های مختلف حمایت خود را از معلمان زندانی اعلام کرده و به آنها پیام همبستگی داده اند و اخبار همه اینها را در سطح بین المللی رسانه ای کرده اند. از جمله همین الان در رابطه با دستگیری رسول بداقی شما می بینید که به فاصله یکروز اتحادیه های کارگری سوئد از جمله سازمان مرکزی کارگران سوئد، ال او، سندیکای کارگران حمل و نقل سوئد، اتحادیه فلز سوئد، اتحادیه کمونال (شهرداریها)و اتحادیه سراسری معلمان سوئد دستگیری رسول بداقی را محکوم کرده وحمایت خود را از خواستها و مبارزات معلمان در ایران اعلام کرده اند. این ابعاد از همبستگی، این ابعاد از اطلاع رسانی در میان معلمان در مورد همکاران بازداشتی خود همانطور که اشاره کردید حقیقا یک الگو است. و همین الان نیز یکی از تاکیداتشان آزادی فوری رسول بداقی است. غیر از رسول بداقی اسماعیل عبدی، مهدی فتحی، محمد رضا رمضانزاده، یعقوب یزدانی، ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ، معصومه عسکری، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری و محمد دارکیان از جمله معلمان در زندانند. بعلاوه معلمانی چون محمد تقی فلاحی، لطیف روزیخواه، علی کروشات، پیروز نامی، عزیز قاسم زاده، محمود ملاکی، غلامرضا غلامی، جعفر ابراهیمی قبلا دستگیری داشته و برای آنها پرونده امنیتی تشکیل شده است و خواست فوری معلمان بسته شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای تمامی آنهاست. اسماعیل عبدی سالهاست که در زندان است. ۶ سال حکم اولیه خود را سپری کرد و دوباره ده سال دیگر به او حکم دادند. و همین الان از سوی اتحادیه بین المللی معلمان کارزاری برای آزادی فوری او در جریان است.

حسن صالحی: عزیز قاسم زاده در تجمع اعتراضی روز ۲۲ آذر در رشت شرکت داشت. در جمع ترانه مرغ سحر شجریان را خواند و تجمع کنندگان با او همخوانی کرده و فضای پرشوری از اعتراض را در آنجا شاهد بودیم.

شهلا دانشفر: درست است. عزیز قاسم زاده از جمله معلمانی است که پرونده امنیتی دارد و در اعتراضات دور قبل آنها بازداشت شده بود و زیر فشار اعتراضات معلمان آزاد شد. و اینکه می بینید در تجمع شرکت میکند و ترانه میخواند خیلی جالب است. تجمعات معلمان براستی شورانگیر بود. در این تجمعات معلمان ترانه خوانی کردند. سرود خواندند، راهپیمایی کردند، شعارهای کوبنده سر دادند، بنر بر دست گرفتند و خواستهایشان را با صدای رسا اعلام کردند. شعارهایی مثل تحصیل رایگان حق مسلم ماست، معیشت منزلت، حق مسلم ماست که حرف دل همه مردم را سر دادند و یک تجمع اعتراضی شاد و رنگارنگ، سازمانیابفته و متحد و واقعا زیبا و رزمنده بود.

حسن صالحی: من فکر میکنم کلا در ایران هر بخشی از جامعه که میخواهد در ابعاد سراسری اعتراضی به راه بیندازد به این جنبه نیز فکر میکند که چگونه باقی مردم را با خود همراه کند. همانطور که بطور مثال در شهر اصفهان ما شاهد این بودیم که کشاورزان، یک شهر را با خود همراه کردند . معلمان هم در فکر همین هستند و ابتکاراتی به کار میبرند که نیروی بیشتری را با خود همراه کنند . چون آن خواستی که آنها دارند مثلا خواست افزایش دستمزدها اگر در آن موفقیتی بدست بیاورند، نتایجش نصیب همه میشود. یعنی سطح دستمزد پرستار، کارگر و بقیه بخش های جامعه نمیتواند کمتر از آن حد باشد. اتفاق جالب دیگری که در اعتراضات اخیر معلمان افتاد همانطور که شما هم اشاره کردید حمایت وسیع دانش آموزان بود. به نظرمیرسد این حمایت نسبت به گذشته بیشتر بوده است. عکس ها و فیلم های زیادی در این مورد منتشر شده است. همینطور دیدم که بخش های دیگری از جامعه نیز از اعتراضات معلمان اعلام حمایت کرده اند و شما هم اشاره کردید. انقدر این مبارزات خوش درخشید که توجه اتحادیه های کارگری جهان را نیز به خودش جلب کرده و آنها هم از مبارزات معلمان حمایت کرده اند. اخبار بیشتر در این زمینه چیست؟

شهلا دانشفر: این همبستگی ها یک جنبه مهم از اعتراضات معلمان است و خوبست بر روی آن کمی مکث کنیم. بخاطر اینکه تجربه ای برای کل جامعه است. همانطور که جلوتر اشاره کردم یک نکته قابل توجه در همین فراخوانی که شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان به اعتراض داده بودند این بود که به معلمان گفته شده بود که با دانش آموزان خود صحبت کنید که چرا اعتصاب میکنید. برای اینکه دانش اموزان و خانواده های آنها همراه باشند. طبعا منظور دانش آموزان سطوح ابتدایی نیست بلکه اساسا بزرگترها مد نظر است. و این سیاست جواب گرفت. و معلمان در خیلی جاها همین کار را کردند ودر جایی ما می بینیم که معلمی دارد در مورد علت اعتراض با دانش آموزان خود صحبت میکند ودانش آموزان هم همانجا اعلام حمایت میکنند. کلا این بخش مهمی از سازماندهی اعتراضات معلمان بود. بنرهای یکدست، دست نوشته های یکدست، و در عین حال فضای باز اعتراض که معلم بتواند فریاد خود را بزند، سرود خود را بخواند، جلوه های درخشانی از این سازماندهی بود. به عبارت روشنتر تدارک سازمانیافته اعتراضات سه روزه معلمان را قدم به قدم در گفتمان هایی بر سر اینکه چگونه نیروی خود را وسیعا متحد کنند، چگونه دانش اموزان و خانوده ها را همراه خود داشته باشند، چه خواستهایی را جلو ببرند می بینیم. آنها همچنین بر حضور فعال معلمان آموزش آن لاینی “شاد”، بازنشستگان و معلمان قرارداد موقت و خرید خدمتی تاکید داشته و در فراخوان ها و قطعنامه هایشان جای همه بخش های معلمان روشن بود. بطور مثال در قطعنامه های معلمان در اعتراضات اخیر توجه ویژه ای به معلمان قرارداد موقت و استخدام رسمی آنها در آموزش و پرورش شده بود. به این دلیل ساده که هم اکنون بخش های بسیاری از معلمان حق التدریسی و قرار داد موقت هستند و در حالی که خود حکومتیان دارند از کمبود ۱۹۷ هزار معلم صحبت میکنند معلمان قرارداد موقت همچنان در بلاتکلیفی شغلی بسر میبرند و دستمزد آنها بعضا ازهمان حداقل دستمزد تعیین شده شورای عالی کار حکومت که خود چند بار زیر خط فقر است نیز کمتر است و این بخش از معلمان اعتراضات بسیاری نیز داشته اند. استخدام رسمی آنها در آموزش و پرورش یکی از بندهای قطعنامه های معلمان در ماههای اخیر بوده است. بدین ترتیب نمایندگی شدن تمامی بخش های معلمان در اعتراضات سراسری معلمان و بدست گرفتن خواست تحصیل رایگان که یک مطالبه سراسری و اجتماعی است زمینه های مهم اتحاد بالای مبارزاتی در میان خود معلمان و همبستگی وسیع اجتماعی را فراهم کرده است. در تمام این اعتراضات ما شاهد این هستیم که معلمان خطاب به مردم حرف میزنند، همگان را به حمایت از خواستها و اعتراض خود فرا میخوانند و پاسخی خوبی هم گرفته اند. بویژه موقعیت شغلی معلم قرار داشتن آن در حلقه اتصال با میلیونها دانش اموزان و خانواده هایشان بعد وسیع اجتماعی به مبارزات آنها میدهد.

همین الان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از خواستها و مبارزات معلمان اعلام حمایت کرده اند و گفته اند که خواستهای معلمان خواستهای ما کارگران نیز هست. کانون نویسندگان ایران ضمن حمایت از مطالبات معلمان صدای اعتراض خود را به دستگیری رسول بداقی بلند کرده است. همچنین در تمام گروههای کارگران، بازنشستگان، دانشجویان و بخش های مختلف جامعه همبستگی با مبارزات معلمان موج میزند و وسیعا اطلاع رسانی میشود. همینطور خانواده های دانش اموزان که به شرکت آنها در تجمعات معلمان از جمله در شیراز و حمایت ها و همبستگی هایشان اشاره کردم. برای ادامه مبارزات نیز باید روی همین نیروی وسیع حمایت های اجتماعی حساب کرد. باید خانواده های دانش آموزان با اعتراضات معلمان همراه باشند. باید کارگران، بازنشستگان، دانشجویان و بخش های مختلف جامعه همراه این مبارزات باشند و این اعتراضات مستقیما به همه مردم مربوط است.

حسن صالحی: الان بنا بر تصمیماتی که گرفته شده همانطور که اشاره کردید مساله اجرای رتبه بندی مشاغل به سال ۱۴۰۱ موکول شده است و تازه آنهم وعده سرخرمن است و معلوم نیست اجرایی شود یا نه. چون قبل از اینهم علیرغم اینکه اجرای آنرا کمیسیون مجلس تصویب کرده و وعده اجرایی شدن آنرا داده بودند ولی گفتند بودجه نداریم و عملی نشد. معلمان نیز از آنطرف تهدید کرده بودند، اولتیماتوم داده بودند که اگر این وعده هایی که داده اید اجرا نشود ما به اعتصابات خودمان ادامه میدهیم. بالاخره بعد از این سه روز اعتصاب و تجمع فکر میکنید که معلمان چه خواهند کرد و قرار است چه اتفاقاتی بیفتد؟ اولتیماتوم آنها به دولت، به مجلس و به بودجه قرار است چگونه عملی شود؟

شهلا دانشفر: پاسخ شما را معلمان در قطعنامه تجمع سراسری روز ۲۲ آذر داده اند و گفته اند که چنانچه مصوبه خروجی مجلس در رابطه با رتبه بندی به خواست آنها جوابگو نباشد دست به اعتراضات گسترده تری خواهند زد. بعد نیز شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در آخرین بیاینه خود بر همین نکته تاکید کرده است و طی تصمیم گیری جلسه ای که آنها در روزهای ۲۲ و ۲۳ آذر داشته اند، آنها تا روز یکشنبه ۲۸ آذر یعنی جلسه آینده مجلس فرصت داده و اعلام کرده اند که اگر رتبه‌بندی کامل و همسانسازی واقعی تصویب نشود و اگر رسول بداقی آزاد نشود در روز سی ام آذر تجمع اعتراضی خود را ادامه خواهند داد . بنابراین روشن است که معلمان قاطعانه ایستاده و پیگیر مطالبات خود هستند. و پر واضح است که خواستهای معلمان بی جواب خواهد ماند. بنابراین راه دیگری مقابل معلمان قرار ندارد. آنها نمیتوانند به زندگی در این وضعیت ادامه دهند. شما آن خانم معلمی را که در تجمع معلمان در آذربایجان غربی سخنرانی کرد دیدید. او از اینکه حتی پول خرید تخم مرغ را ندارد فریادش بلند بود. معلم گرسنه است. خیلی از معلمان چند شغله هستند. اینهم وضع نابسامان آموزش وپرورش و کودکان است. امکان ندارد که این وضعیت ادامه پیدا کند. نه فقط برای معلم. بلکه برای کارگر، برای بازنشسته و برای همه مردم. جامعه امروز مطالبه گر است. خشمگین و معترض است. طبعا اعتراضات اخیر،‍ معلمان را در موقعیت بسیار قویتری برای ادامه مبارزاتشان قرار داده است. برای اینکه آنها قدرت و نیروی متحد مبارزاتی خود را دیدند. حمایت جامعه را می بینند و با اتکاء به این قدرت بدون شک ما شاهد تجمعات همچنان با شکوه و حتی گسترده تر از سوی آنان خواهیم بود. و در واقع امروز کل جامعه در چنین تب و تابی قرار دارد و مردم بی باکانه مبارزه میکند و حکومت نیز با وجود بکار گیری ابزار سرکوبش در بن بست کامل است. مردم کل این بساط توحش و بردگی را نمیخواهند.

حسن صالحی : فکر میکنید که بگیر و ببند ها، دستگیریها ، ادامه پیدا خواهد کرد؟

شهلا دانشفر: سرکوب ابزار اصلی جمهوری اسلامی برای مقابله با مردمی است که میخواهند بساطش را جمع کنند. ولی در همین اعتراضات علیرغم دستگیری رسول بداقی دیدیم که معلمان بر ادامه تجمعات قدرتمند خود تاکید کردند و قدرتمند به میدان آمدند. در شهر سقز وقتی آمانج امینی را دستگیر کردند معلمان با فریاد ما همه آمانج هستیم جواب سرکوبگری حکومت را دادند. الان هم یک اولتیماتوم معلمان آزادی فوری رسول بداقی است همچنین وقتی رادا مردانی را در همین اعتراضات در تهران بازداشت کردند تعدادی از معلمان زن رفتند جلو و گفتند ما را هم دستگیر کنید و فشار اعتراض آنان بود که رادا آزاد شد. همین معلمان کسانی هستند که وقتی در سال ۹۷ برای کارگر هفت تپه مستند مسخره طراحی سوخته را در صدا و سیمای جمهوری اسلامی راه انداختند، همراه با بازنشستگان با شعار مستند شکنجه دیگر اثر ندارد پاسخ دادند. امروز جامعه در چنین نقطه ای ایستاده است. و برای مردم بالاتر از سیاهی رنگی نیست. این چیزی است که ما در اعتراضات هر روزه مردم شاهدش هستیم. راه دیگری مقابل مردم نیست. راه خلاصی مردم رها شدن از شر جمهوری اسلامی است. بنابراین در سرکوب اعتراضات مردمی نیز جمهوری اسلامی به بن بست رسیده است. در اصفهان دیدیم که چگونه دست به سرکوب زدند و مردم به وسعت شهر در روز پنجم آذر حکومت را آنچنان قدرتمند به نبرد طلبیدند. این رابطه مردم با حکومت است و مردم ایستاده اند و خواسته هایشان را به پیش میبرند و همه شواهد از در پیش بودن انقلابی انسانی در چشم اندازی نزدیک سخن میگوید. متحد بودن، خواستهایی روشن را جلو آوردن، رفتن بسوی اعتصابات و تجمعات سراسری، الگو قراردادن همین اعتراضاتی که الان معلمان جلوی جامعه گذاشتند، الگو قرار دادن تحصن بزرگ یک شهر مثل اصفهان در بستر زاینده رود، الگو قرار دادن اعتراضات قدرتمند نیشکر هفت تپه با پرچم تصمیم گیری شورایی گام های مهمی است که تسریع میکند جمع کردن بساط جهنمی جمهوری اسلامی را و باید در این مسیر حرکت کرد.

حسن صالحی: دوستان عزیز به هر شکلی که میتوانید از مبارزات معلمان در ایران حمایت کنید. مبارزات معلمان بر سر خواستهایی که به همه ما مردم مربوط است و مشارکت همه ما مردم را می طلبد. یک نیروی قدرتمند در مقابل حکومت باید بگذاریم و مجبور بشود حکومت عقب نشینی کند. شهلا دانشفر خیلی ممنونم که در این برنامه شرکت کردید.

شهلا دانشفر: من هم متشکرم

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …