اعتراض مردم دشتی و خورموج بوشهر به تخریب محیط زیست

آفتاب نیوز:استخراج سنگ و ایجاد معدن در زیستگاه ارزشمند کوه بیرمی در شهرستان دشتی که منطقه حفاظت‌شده تلقی می‌شود موجب پویشی خودجوش از مردم برای حفاظت از این منطقه شده است

۳۱۱ روز مقاومت کرده‌اند تا از زیستگاه ارزشمند کوه بیرمی خورموج و دشتی در استان بوشهر مراقبت کنند. گاهی ۵۰ تا ۶۰ نفر می‌شوند و گاهی تا ۳۰۰ نفر شمارشان افزایش می‌یابد. ۳۱۱ روز مقاومت کرده‌اند تا مانع از احداث معدن سنگ درجه ۳ در «تنگه شیرینه» شوند. اما اتفاقی که چهارشنبه گذشته پیرامون عمارت شیرینه روی داد، نگرانی‌ها درباره حفاظت از این منطقه را افزایش داده است.

از همان روزی که لودر‌های معدن وارد بیرمی شد، این پویش مردمی هم دفاع جانانه‌اش را شروع کرد و در گرمای ۵۰ درجه آن منطقه جلوی این لودر‌ها نشستند و به آن‌ها اجازه کار ندادند. این دعوا سرانجام شکل حقوقی به خود گرفت و دادستانی بوشهر به نفع مردم رای داد با این حال معدن‌دار حاضر به تمکین نشده است. این چندمین بار است که در بوشهر مردم هستند که به تلاش برای نجات محیط‌زیست می‌پردازند. در آب‌پخش هم علیه پتروشیمی ایستاده بودند و جلوی احداث آن را در منطقه‌شان گرفتند. حالا اهالی بیرمی بیش از یک‌سال است که در آن عمارت شیرینه زندگی می‌کنند؛ شبانه‌روز شیفت‌هایی وجود دارد و تقسیم کار شده تا همیشه و در هر ساعتی کسانی آنجا حضور داشته باشند تا مبادا لودر‌ها دوباره شروع به کار کنند. هزینه این پویش هم توسط کمک‌های مردمی تامین می‌شود. کسانی که نمی‌توانند به صورت مستقیم در آن شرکت کنند، تا آنجا که بتوانند کمک‌هایی را به سایرین می‌رسانند که با توسل به همان کمک‌ها این پویش می‌تواند همچنان نفس بکشد.

۲۴ اردیبهشت ۹۹ و تنها یک روز پس از آنکه هیاتی از استانداری کرمان برای راه‌اندازی معدن استخراج سنگ وارد محل شدند و مردم محلی مانع از ورود آن‌ها و اجرایی کردن برنامه شان شدند، باغ اطراف عمارت شیرینه طعمه حریق عمدی شد. مردم محلی موضوع را به نیروی انتظامی گزارش و ماموران نیز این رویداد را صورتجلسه کردند. اما پرسش این است که چه کسی یا چه کسانی دست به آتش زدن این باغ کردند.

از سوی دیگر مردمی که ۳۱۱ روز از زیستگاه ارزشمند کوه بیرمی محافظت کرده‌اند این پرسش را مطرح می‌کنند که چه کسی یا چه کسانی اجازه استقرار دستگاه‌های استخراج کوه و معدنکاری را داده‌اند. به گفته مردمی که از این منطقه محافظت می‌کنند هیچ مجوزی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست برای استخراج سنگ صادر نشده است و این نهاد موافق استخراج و احداث معدن نیست. در همین حال در مصوبه‌های مختلف دولت این منطقه به عنوان منطقه گردشگری در نظر گرفته شده است. با این حال تا این لحظه مشخص نیست چه کسانی در حال دور زدن قانون هستند.

براساس گزارشی که ایرنا روز ۵ فروردین ۱۳۹۵ منتشر کرده است، شورای عالی حفاظت محیط زیست به ریاست روحانی با پیشنهاد ارتقای زیستگاه ارزشمند کوه بیرمی (خاییز) استان بوشهر به منطقه حفاظت شده، موافقت کرد.این در حالی است که از آذر سال ۱۳۹۷ اجازه استخراج سنگ به بخش خصوصی در تنگه شیرینه داده شد. مردم که ابتدا این موضوع را باور نمی‌کردند آن را در حد شایعه تصور کردند، اما با مستقر شدن ماشین‌آلات سنگین و احداث حدود ۲ هزار و ۷۰۰ متر جاده برای رسیدن به نقطه مورد نظر برای ایجاد معدن خط بطلانی بر این شایعه و واقعی بودن اجازه صادر شده از سوی مسوولان کشیده شد. با این اتفاق مردم که نگران زیستگاهی بودند که سال‌ها برای ایجاد یک پاسگاه محیط‌بانی در آن تلاش کرده بودند خود دست به کار شدند.

دلیران «تنگه شیرینه»؛ ۳۱۱ روز مقاومت برای حفاظت از

مردم بوشهر به یک نقطه تفاهم رسیده‌اند؛ اینکه عملیات‌های اینچنینی زیر نقاب اشتغال‌زایی پنهان می‌شوند، اما در واقع دستاورد قابل توجهی برای مردم محلی نخواهند داشت. مردم بوشهر خاطره تلخ پارس جنوبی را به یاد دارند که سبب از میان رفتن سلامت شد، پتروشیمی‌هایی که باعث آسیب‌های جدی زیست‌محیطی شدند و به چشم دیدند. این مردم تجربه‌های تلخ عسلویه و دیر و بسیاری از شهرستان‌های دیگر را به خاطر دارند و از آنجایی که هیچ حمایتی هم از سوی دولتمردان در این بزنگاه‌ها ندیده‌اند، تصمیم گرفته‌اند که دیگر در برابر سرابی با عنوان اشتغال‌زایی کوتاه نیایند و تسلیم این بهانه نشوند. این اتفاقی است که در بیرمی افتاده؛ اتفاقات تلخ استان بوشهر از مردم آن مردمی سلحشور ساخته که ارزش محیط زیست را به خوبی تشخیص داده‌اند و آنچه در گذشته از دست داده‌اند، چشم‌ها و گوش‌های‌شان را باز کرده است. بالای ۳۰۰ روز است که آدم‌هایی از اهالی محلی ساکن عمارت شیرینه شده‌اند و حتی آتش‌سوزی سه روز گذشته در این عمارت هم با هوشیاری آن‌ها مهار شد تا خوشبختانه هزینه‌ای غیرقابل بازگشت به مردم تحمیل نشود.

اینرا هم بخوانید

رادان؛حجاب وعفاف:”امروز خاکریزهای کمیل در خیابان و کوچه و پس کوچه‌های ایران است”!

 خبرگزاری حکومتی مهر به نقل از احمدرضا رادان که در رشت در حمایت از اجرای …