اعتصاب زندانیان در ۲۱ زندان آمریکا؛ دستمزد بیشتری برای کار اجباری می‌خواهیم

رادیو آمریکا:زندانیان در ۲۱ شهر واقع در ۱۹ ایالت آمریکا، روز سه‌شنبه اعتصابی سراسری آغاز کردند که یکی از خواسته‌های اصلی آن، دریافت دستمزد عادلانه برای کار اجباری در کارگاه‌های زندان‌ها است.

زندانیان در ۲۱ شهر واقع در ۱۹ ایالت آمریکا، روز سه‌شنبه اعتصابی سراسری آغاز کردند که یکی از خواسته‌های اصلی آن، دریافت دستمزد عادلانه برای کار اجباری در کارگاه‌های زندان‌ها است.

تاریخ آغاز اعتصاب همزمان است با سالگرد کشته شدن جرج جکسون، یکی از فعالان حقوق اقلیت‌ها است که در سال ۱۹۷۱ در درگیری با نگهبانان زندان «سن کوئنتین» کشته شد.

اعتصاب‌کنندگان اعلام کردند که زندانیان با امتناع از کار، حضور در غذاخوری و عدم رعایت مقررات داخلی زندان‌ها به این اعتصاب ۱۹ روز ادامه خواهند داد.

زندانیان در زندان «سن کونتین» کالیفرنیا - سازمان دهنده اعتصاب، خود زندانیان هستند
زندانیان در زندان «سن کونتین» کالیفرنیا – سازمان دهنده اعتصاب، خود زندانیان هستند

بنا به گزارش روزنامه «یو اس ای تودی» رهبران اعتصاب در بیانیه‌ای، شرایط کار در زندان را «برده‌داری امروزی» توصیف کردند و یادآور شدند که کارگاه‌های زندان‌ها، به زندانی‌ها در ازای هر ساعت کار، فقط چند سنت پرداخت می‌کنند.

مطابق اصل ۱۳ متمم قانون اساسی آمریکا، خدمت در زندان برای کسانی که در هر یک از ایالت‌های متحده به خاطر ارتکاب جرائم محکوم به حبس شده‌اند، اجباری است.

رسانه‌های آمریکا خبرهای این اعتصاب را به نقل از تشکل‌های زندانیان منتشر کردند.

واشنگتن پست ویدیویی از کار اجباری در زندانی در آلاباما را منتشر کرده که در آن گفته می‌شود زندانیان از دوره‌های کارآموزی محروم هستند.

این روزنامه به نقل «ان جیکوبز» کارشناس کالج حقوقی «جان جی» در نیویورک، می‌نویسد اعتصاب زندانیان به شیوه‌های مختلف برای ادامه کار زندان‌ها، دردسر ایجاد خواهد کرد.

رهبری اعتصاب زندان‌ها بر عهده یک سازمان غیرانتفاعی به نام «وکلای زندانی سخن می‌گویند» (به انگلیسی Jailhouse Lawyers Speak) متشکل از فعالان حقوق زندانیان است که در زندان «لی» واقع در کارولاینای جنوبی مستقر است، که ماه آوریل گذشته شاهد شورش زندانیان بود که در اثر آن هفت تن کشته و ده‌ها تن مجروح شدند. زندانیان ویدیوهائی از این شورش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

اعتصاب کنونی همچنین از سوی کمیته کارگران زندانی،‌ که یک سندیکای کارگری است، تحت حمایت قرار دارد.

تاریخ آغاز اعتصاب، روز ۲۱ آگوست، یادآور روز مشابهی در سال ۱۹۷۱ است که جرج جکسون فعال حقوق مدنی، با گروگان گرفتن نگهبانان و دو زندانی قصد داشت از زندان ایالتی سن کوئنتین در کالیفرنیا فرار کند، اما به ضرب گلوله نگهبانان جان باخت.

تاریخ پایان اعتصاب نیز نمادین است، و اشاره دارد به روز ۹ سپتامبر ۱۹۷۱ که زندانیان در زندان «آتیکا» در ایالت نیویورک دست به شورش زدند. در اثر حمله نیروهای انتظامی برای بازپس گرفتن زندان از شورشیان ۴۱ تن کشته شدند.

زندانیان اعتصاب کننده اعلام کردند از حاضر شدن سر کار اجباری امتناع خواهند کرد و همچنین خرید از فروشگاه‌های زندان را متوقف می‌سازند. در برخی از زندان‌ها، تظاهرات خاموش نشسته و همچنین اعتصاب غذا نیز در مدت اعلام شده برگزار می‌شود.

بنا به گزارش روزنامه «نیویورک پست»، زندانیان اعتصابی در بیانیه خود فهرستی از ۱۰ خواسته مشخص اعلام کردند که «بهبود فوری شرایط زندان» یکی از آن‌ها است. زندانیان خواستار شده‌اند که در مقابل کاری که در کارگاه‌های زندان‌ها انجام می‌دهند، معادل دستمزد رایج در هر ایالت، حقوق دریافت کنند.

یکی دیگر از خواسته‌های زندانیان، بازیابی حق رای محکومان سابق است. آنها در این بیانیه همچنین خواستار شده آند که به صدور احکام شدید علیه «انسان‌های سیاه و قهوه‌ای» پایان داده شود.

روشن نیست که از دو میلیون و سیصد هزار زندانی در آمریکا، چند در صد عواقب سنگین اعتصاب را پذیرفته، به اعتصابیون پیوسته‌اند.

صنعت زندان‌ها در آمریکا میلیاردها درآمد دارد، اما برای کار اجباری به زندانیان ساعتی چهار سنت حقوق می‌پردازد.

دیوید فتحی، رئیس طرح زندان‌ها در اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (به انگلیسی American Civil Liberties Union)، در مصاحبه با «تایم» می‌گوید حتی در ایالاتی که کار اجباری در زندان‌ها را روا نمی‌دارند، نابرابری قدرت زندانی‌ها و زندان‌بان‌ها، به شرایط قهرآمیز منجر می‌شود.

مجله هفتگی پرتیراژ «تایم» در گزارش جامعی در باره اعتصاب زندانیان می‌نویسد آمریکا پنج درصد از جمعیت دنیا را دارد ولی بیست و پنج درصد از کل زندانیان جهان در زندان‌های آمریکا هستند.

اینرا هم بخوانید

بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد اعتصاب شده اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد …