اعتصاب عمومی و جلب همبستگی جهانی دو گام مهم در مقابله با فاجعه انسانی کرونا

کارگر کمونیست ٦١١
خبرهایی که از شیوع کرونا به ایران منتشر گردیده هولناک است. تشکلهای مختلف کارگری و بخشهای مختلف کارگری طی بیانیه هایی نگرانی خود و اعتراضشان را به عدم اقدامات لازم توسط حکومت اعلام کرده اند. گفته میشود ایران دومین کشور به لحاظ ضایعه انسانی این بیماری بعد از چین است. خبرها تماما حاکی از عدم توجه جانیان اسلامی به وضعیت اضطراری اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و توصیه ها ی این سازمان و پنهان نگاهداشتن موضوع از مردم است. از جمله پارسایی نماینده شیراز در مجلس اسلامی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در سوم اسفند ماه میگوید:”منفعت‌طلبی یک ایرلاین داخلی (شرکت ماهان) یا سیاست‌های غلط سازمان هواپیمایی و همچنین جدی نگرفتن هشدارهای سازمان بهداشت جهانی باعث شد ویروس کرونا به ایران هم بیاید” . او در سخنان خود از پرواز یکی از ایرلاین های ایران به چین و جابجایی مسافران کشورهای مختلف توسط این هواپیمایی خبر میدهد. خبرها همچنین حاکی از عدم انجام هرگونه اقدام پیشگیرانه ای از سوی جانیان اسلامی و راه افتادن بازار احتکار ودزدی برای دسترسی مردم به ماسک ومواد ضدعفونی کننده و رها کردن آنها در بی تامینی مطلق در کام این بیماری کشنده است. این خبرها در کنار فقر و فلاکت و بی تامینی مطلق مردم، در کنار محرومیت کل جامعه از بهداشت و درمان رایگان و در کنار دیگر زمینه های مساعد گسترش چنین بیماری هولناکی در سطح جامعه، ابعاد فاجعه بار شیوع بیماری کرونا را در مقابل چشم همگان میگذارد. این چنین است که انگشت اتهام مردم و جهانیان بسوی جمهوری اسلامی به عنوان عامل اصلی چنین فاجعه ای نشانه میرود. این یک جنایت آشکار از جانب حکومت است.
فاجعه انسانی کرونا، بدنبال شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اکراینی و کشتار عمدی ١٧٦ مسافر این هواپیما توسط جانیان حاکم اسلامی که اعتراضات گسترده دیماه مردم علیه این جنایت وحشیانه را در پی داشت، و بدنبال کشتار ١٥٠٠ نفر در خیزش آبان ماه مردم و بیش از ٤٠ سال جنایات جانیان اسلامی حاکم، جامعه را به مرز انفجار رسانده است. شکست مضحکه انتخابات رژیم اسلامی در همین هفته با فریاد رسای رای ما مردم سرنگونی است، بیان اشکار این اوضاع و احوال و حرکت سریع جامعه بسوی انقلابی برای به زیر کشیدن کل این بساط توحش و بربریت است.
خبر ها حاکی از افزایش تعداد تلفات ناشی از شیوع بیشتر بیماری هولناک کرونا است. از جمله احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس اسلامی در قم روز پنجم اسفند اعلام کرد که تاکنون پنجاه نفر تنها در قم از این بیماری درگذشته اند. ضدو نقیض گویی های حکومتیان در رابطه با اخبار مربوط به شیوع بیماری کرونا موجی از اعتراض را در سطح جامعه دامن زده است. انعکاس این اعتراضات را در مدیای اجتماعی به روشنی میتوان دید. پزشکان و پرستاران که از نزدیک در جریان ابعاد فاجعه ای که در جریان است قرار دارند، در صف جلوی این اعتراضات قرار دارند. در این هفته ما شاهد اعتراضات دانشجویان در دانشگاههای مختلف علیه پنهانکاری های رژیم در قبال شیوع این بیماری و رها کردن مردم در کام هیولای ترسناک کرونا بودیم. همچنین در بسیاری از موارد دیده میشود که مردم هوشیارانه در مقابل انتقال غیر استاندارد بیماران مشکوک به کرونا و سطح بسیار نازل استانداردهای غیر بهداشتی بیمارستانها که خود خطر گسترش این بیماری را صد چندان میکند، وارد عمل شده و با تجمع اعتراضی خود دولت را زیر فشار قرار میدهند.
بر بستر چنین شرایطی است که تشکلها و نهادهای مختلف کارگری و فعالین اجتماعی با بیانیه های خود به میدان آمده و ضمن اعلام اعتراض و کیفرخواست علیه جانیان اسلامی خواهان محاکمه و مجازات دروغگویان و پنهانکاران مربوط به این فاجعه انسانی شده اند. در تمام این بیانیه ها بر درمان رایگان برای همه مردم و قرار دادن تجهیزات ایمنی لازم همچون ماسک، مواد ضدعفونی کننده و پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری با استاندارهای بالای پزشکی تاکید شده است. زیر فشار اعتراضات مردمی مدارس و دانشگاهها بخشا تعطیل اعلام شده اند. اما هنوز تعطیل سراسری اعلام نشده است. مردم بر اعتصاب عمومی و تعطیلی سراسری تمامی مراکز کاری و تعطیلی تمامی اماکن عمومی ای که میتواند کانون شیوع وسیع این بیماری باشد، تاکید دارند. در همین راستا کارخانه به کارخانه دارند بیانیه میدهند و نسبت به شیوع بیماری کرونا و خطر گسترش آن در محیط کارشان هشدار داده اند. از جمله کارگران راه آهن قم، کارگران پیمانکاری عسلویه، کارگران هپکو، طی بیانیه هایی خواستار اقدام لازم وفوری پیشگیرانه از سوی کارفرمایان و دولت شده اند.
هم اکنون کارگرانی مانند کارگران عسلویه و پارس جنوبی که در خوابگاههای جمعی روزگار میگذرانند، پرستاران، رانندگان اتوبوس، متصدیان ارایه خدمات عمومی در معرض بیشترین آسیب‌ها هستند. اعتصاب عمومی یک پاسخ فوری به وضعیت اضطراری این کارگران و همه بخش های جامعه در برابر فاجعه کرونا است. مستقل از زمان شروع یک اعتصاب عمومی، هم اکنون کار در تمامی مراکز کارگری باید تعطیل شود. در عین حال باید ضد عفونی کردن و شستشوی مرتب مکان‌های عمومی چون اتوبوس‌ها و متروها و سالن‌های مترو، و غیره را باید در لیست کارهای فوری دولت قرار داد.
باید وزارت کار را زیر فشار قرار داد که با گسیل بازرسان متخصص پزشکی، تمامی خوابگاه‌های کارگری به ویژه در مناطق عسلویه و کلیه مراکز کارگری را مورد بازدید قرار داده و از نظر بهداشتی پاکسازی کند و مواد لازم ضدعفونی‌کننده را در دسترس کارگران قرار دهد. باید رستوران‌های کارگری همچون کارخانجات آهن و فولاد، صنایع مادر و پتروشیمی‌ها، به سرعت ضدعفونی شود.
از سوی دیگر گروههایی چون بی‌خانمان‌ها، کودکان کار، صدها هزار زندانی، دستفروش‌های مترو، زنان کارگرجنسی و زباله‌گردها در معرض آسیب جدی ابتلا به این بیماری قرار دارند. تامین اسکان و بهداشت و شرایط پزشکی همه این ها باید پاسخ گیرد. باید به همه این بخشها و کل جامعه امکانات و آموزش های لازم بهداشتی داده شود. ماسک، الکل طبی، صابون، مایع دستشویی، وایتکس، دستکش لاتکس (جراحی) و اسپری الکل و هر پاک‌کننده دیگری باید برایگان در اختیار همه مردم قرار گیرد. مردم باید با دخالت فعال کنترل اوضاع و اجرایی شدن همه این ها را بدست گیرند.
در شرایطی که جامعه برای جارو کردن بساط جنایتکاران حاکم چنین خیز برداشته است، یک تلاش رژیم بهره گرفتن از این فرصت برای منحرف کردن توجه های جامعه به این سو و کاهش تجمعات اعتراضی مردم بوده است. خامنه ای با نسبت دادن اخبار شیوع کرونا به شایعات ضد انقلاب، تلاش کرد که خود و کل حاکمیت را از زیر بار مسئولیت این فاجعه عظیم انسانی خارج سازد. این چنین است که جانیان اسلامی هیولای کرونا را نیز به وسیله ای برای بازی سیاسی با مردم تبدیل کرده است و وقیحانه برای نجات از ویروش کرونا نسخه رفتن به زیارت و شفا جویی از امامانشان را می پیچند. اما فراخوان بیانیه های مردمی در قبال فاجعه انسانی کرونا و تشبثات جنایتکارانه جانیان اسلامی اعتراض سراسری و گرفتن کنترل اوضاع بدست خود است. جامعه دارد به اعتصاب عمومی فرا خوان میدهند. بطور واقعی نیز برپایی اعتصاب عمومی هم به عنوان مانعی برای گسترش بیشتر بیماری هولناک کرونا و هم زدن ضربه ای بر کمر اقتصادی حکومت یک پاسخ درخور است. این گفتمان ها را باید وسیعا به گفتمان همه جامعه تبدیل کرد. در همین راستا باید جانیان اسلامی را برای گردن گذاشتن بر خواستهای فوری ای چون قرار دادن امکانات لازم پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا بصورت رایگان در تمام سطوح در سطح جامعه، رایگان شدن درمان و بهداشت برای همه مردم، مجهز کردن بیمارستانها برای معالجه و درمان بیماران با امکانات بالای بهداشتی و درمانی زیر فشار قرار داد.
در این میان یک نگرانی مهم مردم وضعیت زندانیان است. این نگرانی بر اعتراض برای بازکردن در زندانها تاکید بیشتری میگذارد. و آخرین نکته تاکید بر جلب همبستگی بین المللی است. باید صدای اعتراض خود را جهانی کنیم و از سازمانها و نهادهای انساندوست در سراسر جهان و سازمانهایی همچون بهداشت جهانی خواستار حمایت از اعتراضات مردمی و زیر فشار گذاشتن جمهوری اسلامی شویم در مقابله با فاجعه کرونا شویم. جمهوری اسلامی حکومت جانیان و جنایتکاران است. سران این حکومت باید در سطح جهانی محاکمه شوند. با فشار اعتراضاتمان این گفتمان را جهانی کنیم.

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …