اعتصاب چهار هزار کارگر کارخانه آلومینیوم سازی اراک 

بنا بر اخبار دریافتی کارگران آلومینیوم سازی اراک (ایرالکو) دو هفته است که در اعتصاب بسر میبرند. از روز گذشته هشتم مهر ماه اعتصاب گسترش بیشتری یافت و کارگران شیفت صبح نیز به اعتصاب پیوستند. بدین ترتیب اکنون چهار هزار کارگر این کارخانه قدیمی و بزرگ آلومینیوم سازی در اراک دراعتصاب بسر میرند. این کارگران خواهان افزایش حقوقها هستند و به گرانی و چپاولگری های سهامداران شرکت اعتراض دارند.

گفتنی است که آلومینیوم سازی اراک دو پروژه هم در مشهد و بندر امام دارد که مجموعا حدود سیصد کارگر در این پروژه ها کار میکنند و  شخصی بنام محسن محمدی سهامدار اصلی این  شرکت است.  طبق گزارش در این دو هفته مدیریت شرکت میراشرفی و دیگر اعضای هیات مدیره جرات حضور در جمع کارگران را نداشته و جلسه ای در شهرک صنعتی نزدیک به شرکت برپا کردند که در آن نمایندگانی هم از کارگران شرکت داشتند. در این جلسه  گفته شده بود که شرکت نمیتواند خلاف قانون مزد بیشتری به کارگران بدهد و در برابر این پاسخ مدیریت نمایندگان کارگران جلسه را ترک کردند و از روز گذشته تمام سه شیفت شرکت وارد اعتصاب شدند. قبلا نیز از نیمه  مهرماه کارگران ماشین سازی اراک وارد اعتصاب شده بودند و به مدت حدود یک ماه هم در اعتصاب بودند و بنا بر گزارشها بعد از این اعتصاب چهارده درصد به دستمزد کارگران اضافه شد و کارگران موقتا به سر کار بازگشتند. اما همچنان از سطح نازل حقوقها ناراضیند و پیگیر خواستهایشان از جمله وضع قرار دادهای کاری شان هستند.

اراک شهری با مراکز کارگری بزرگ است. به این اعتبار تجربیات درخشانی از مبارزه از جمله در مراکزی چون هپکو و آذرآب را در این شهر داریم. اعتراضاتی که بازتاب وسیع اجتماعی پیدا  کردند  و خانواده های کارگران نقش درخشانی در اعتراضات داشتند. اعتراضاتی که توانست بر روی فضای شهر اراک تاثیر بگذارد و دامنه اش به تهران کشیده شد.

اعتراضات کارگران آلومینیوم سازی  و ماشین سازی از فضای پر تلاطم اعتراض در مراکز کارگری این شهر حکایت میکند.  از تجربیات درخشان کارگران هپکو و آذرآب برای تقویت اعتراضات کنونی کارگری در اراک میتوان سود جست.  عدم بازتاب اخبار هر روزه اعتراضات کارگران آلومنیوم سازی اراک یک  کمبود جدی است و توجه فعالین کارگری به این جنبه بسیار مهم است. باید اخبار اعتصاب و اعتراض این کارگران را وسیعا رسانه ای کرد. کارگران در آلومینیوم سازی نقش مهمی در اطلاع رسانی جهت جلب همبستگی مردم و تقویت مبارزاتشان را دارند. شرکت وسیع خانواده ها در تجمعات و اعتراضات بسیار مهم است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۹ مهر  ۱۴۰۲،  ۱ اکتبر ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …