اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت ساپک در عسلویه، آزادی عزیز قاسم زاده و سه خبر دیگر & « بررسی چند خبر و موضوعات اجتماعی در خوزستان »

اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت ساپک در عسلویه، آزادی عزیز قاسم زاده و سه خبر دیگر

  • روز دوشنبه ۱۹ مهر کارگران پروژه‌ای شرکت ساپک شاغل در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد ماههای مرداد و شهریور دست به اعتصاب زدند. اعتصاب گسترده کارگران پروژه ای فضای اعتراض در میان بخش های مختلف نفت را شدت داده است و کارگران در محل نیز پیگیر مطالبات خود هستند و در برابر زورگویی های پیمانکاران ایستاده و حق و حقوق خود را پیگیر میشوند.
  • ظهر امروز ۱۹ مهر عزیز قاسم زاده سخنگوی کانونی صنفی فرهنگیان گیلان با قرار وثیقه از زندان رودسر آزاد شد. آزادی وی را به او، به خانواده اش و به همگان تبریک میگوییم. پرونده قضایی تشکیل شده برای وی باید فورا بسته شود. یادآوری کنیم که عزیز قاسم زاده در ۴ مهر یک روز بعد از تجمع بزرگ سراسری معلمان در سوم مهرماه که در ۴۵ شهر برگزار شد دستگیر شده بود. برای آزادی او و دیگر معلمان زندانی کارزاری بزرگی به راه افتاد. طوفان تویتری به راه افتاد و بخش های مختلف جامعه فعالانه در این طومار شرکت کردند. جمع هایی از فعالین معلم همراه با خانواده ها مقابل دادسرای شوش تجمع کردند. همچنین هر روزه جمعی هایی از معلمان و فعالین کارگری در حمایت از او به منزل وی رفتند و مبارزات او را ارج گذاشتند. یک کارزار مهم معلمان پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات با خواست مشخص بسته شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای همه فعالین اجتماعی و آزادی دیگر همکاران بازداشتی و تمامی زندانیان سیاسی است. هم اکنون ۱۴ معلم دیگر در بازداشت بسر میبرند. معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.
  • روز ۱۹ مهر کارگران معدن زغال سنگ سرخس در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان تجمع کردند. این کارگران، علاوه بر اینکه هیچ حقوقی در سال جاری دریافت نکرده‌اند، دستمزد ٢٢ ماه کار خود در سال‌های ٩٣، ٩۶ و ٩٩ را نیز طلب دارند.
  • روز ۱۹ مهر کارگران کارخانه سیمان جوین خراسان برای دومین روز متوالی در اعتراض به خلف وعده های کارفرما دست به اعتصاب زدند. این کارگران قبلا در دی ماه سال ۹۹و بدنبال آن در اردیبهشت سال جاری در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل دست به اعتراض زدند و خواهان اجرای آن شدند. زیر فشار اعتراضات کارگران طرح پیشنهادی طبقه بندی مشاغل مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که این طرح تا آبان ماه اجرا شود. اما باز هم خبری نشد و بعد با پیگیری بیشتر کارگران مدیریت متقبل شد که تا زمان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به ازای هر سال صد هزار تومان بصورت علی الحساب به کارگران پرداخت شود. این چنین است که جدالی بر سر این موضوع که میتواند رقمی به سطح دستمزدها اضافه کند، در این کارخانه در جریان است. علاوه بر خواست طرح طبقه بندی مشاغل معوقات مزدی، حق اولاد و دریافت دستمزد اضافه‌کار نیز از دیگر خواسته های این کارگران است. به گفته کارگران گفته کارگران سیمان چوین برخی از آنان سابقه ۱۰ساله دارند اما کارفرما با آن‌ها قرارداد ۱۸ یا ۲۰ روزه منعقد کرده است. دائمی شدن قرارداد یک خواست فوری این کارگران است. در کارخانه سیمان ۳۰۰کارگر به کار اشتغال دارند.
  • صبح روز ۱۷ مهر کارگران سد شفارود رضوانشهر در پی بدقولی در پرداخت حقوق معوقه شان بار دیگر مقابل این شرکت تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ مهر۱۴۰۰ ، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱

…………………………

« بررسی چند خبر و موضوعات اجتماعی در خوزستان »

بازگشایی مدارس زیر سایه کرونا

با زمزمه آغاز به کار دوباره مدارس در نیمه دوم آبان ماه دوباره حفظ سلامت جسمی دانش آموزان به نگرانی و دغدغه اصلی خانواده ها تبدیل شده است. این در حالی است که وضعیت بهداشت محیط مدارس در سطح جامعه و از جمله در استان خوزستان به خصوص در شهرهای کوچک و روستاها به هیچ وجه وضعیت مطلوبی ندارد. به گفته مقامات آموزش و پرورش خوزستان، بيش از ۶۰ درصد مدارس روستایی و عشایری استان خوزستان فاقد سرويس بهداشتی است؛ به علاوه اینکه فضای محیطی کلاس های درس تناسبی با جمعیت دانش آموزی ندارد و در هر کلاس درس بیش از چهل نفر حضور دارند. در شرایطی که کرونا همچنان در خوزستان شیوع گسترده دارد و مهار نشده است، خانواده ها اکنون بشدت نگران ابتلای فرزندان خود به این بیماری هستند. رئیس بیمارستان ابوذر اهواز گفته از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۸۰۰ کودک کرونایی فقط در این بیمارستان بستری شده‌اند و از این تعداد ۲۲ نفر از کودکان جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر، کارشناسان بهداشت روان میگویند در سال تحصیلی جدید با کودکان، نوجوانان، دانش‌آموزان و دانشجویانی رو به رو خواهیم بود که به دلیل مرگ نزدیکان شان در اثر بیماری کرونا، در محیط آموزشی دچار اختلال سوگ از یک طرف و اختلال سازگاری از طرف دیگر، هستند و هنوز نتوانسته‌اند خودشان را با شرایط جدید وفق دهند.

در شهریور ماه مقامات سازمان بهزیستی بر اساس برآوردی که داشتند اعلام کردند دستکم ۵۱ هزار کودک، پدر یا مادر خودشان را از دست داده‌اند. این آمار مبتنی بر آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی است، اما بسیاری از کارشناسان، از جمله رئیس سازمان نظام پزشکی و حتی برخی از اعضای ستاد مقابله با کرونا تایید کرده‌اند که آمار واقعی جان‌باختگان کرونا دو تا سه برابر آمار رسمی اعلام شده است. کرونا یک فاجعه انسانی و یک کشتار جمعی مردمی است و حکومت اسلامی عامل مسبب آنست. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان ضمن تاکید بر آموزش رایگان برای همه بر ایجاد تجهیزات آموزش رایگان از راه دور از جمله اینترنت و تلفن هوشمند رایگان تاکید کرده است. این شورا همزمان بر ایجاد شرایط لازم برای آموزش در مدارس از جمله واکسیناسیون همه معلمان و دانش آموزان بالای ۱۲ سال بصورت رایگان ، نشستن یک دانش آموز بر روی هر نیمکت و گذاشتن ماسک و مواد ضد عفونی در اختیار همه معلمان و داشن آموزان تاکید کرده است. اینها همه از جمله خواستهای اعتراضی معلمان است که بخاطر آن برای ۲۲ مهر فراخوان به تجمع سراسری داده اند و باید همه مردم در تمام شهرها و استان ها از این فراخوان حمایت و پشتیبانی کنند.

روزانه ۲۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب‌شهری اهواز به رودخانه کارون سرازیر می شود

جمهوری اسلامی از هر نظر برای جامعه فاجعه است. بلایی که این حکومت و سیاستهایش به سر محیط زیست و آب و هوا و خاک آورده جلوی چشم مردم دارد عوارض و عواقب خود را نشان میدهد و به همین دلیل اعتراض به بی آبی به آلودگی هوا و غیر بهداشتی بودن آب نوشیدنیِ، به سیاستهایی که باعث ایجاد هر روز بیشتر ریزگردها و امثال اینها میشود که در خوزستان بیش از بسیاری از مناطق دیگر قابل مشاهده است، یک موضوع دائم اعتراض در کشور است. اخباری از این دست را اینجا اشاره میکنیم:

به گفته‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، فاضلاب شهری همه شهرهایی که رودخانه‌های کارون و دز از آن‌ها عبور می‌کنند، وارد رودخانه کارون و دز می‌شود. او گفته است در شبانه‌روز تقریبا ۲۰۰ هزار مترمکعب از ۲۴ نقطه، پساب در رودخانه کارون تخلیه می‌شود و پساب شهرهای آبادان، خرمشهر، ویس، ملاثانی و شوشتر نیز وارد رودخانه کارون می‌شود و علاوه بر پساب کشاورزی، پساب کارخانه‌های کاغذسازی پارس، نیشکر هفت تپه، قند دزفول و پالایشگاه آبادان هم وارد رودخانه کارون می‌شود. موضوع آلودگی آب شهرهای خوزستان و غیر بهداشتی بودن آن یک مسئله قدیمی و لاینحل است، حتی نماینده شادگان در مجلس اسلامی هم اعتراف می کند که آب شرب مورد استفاده مردم در شادگان تبدیل به تراژدی ناتمام شده و نمی توان به آن، آب شرب گفت زیرا آبی که به شادگان به عنوان آب شرب تحویل داده می شود فاضلاب است. او در قسمتی دیگر از حرف هایش با اعتراف به دزدی و چپاول اعتبارات اختصاص داده شده به خوزستان گفت از اعتباراتی که به استان خوزستان داده شده ما در شادگان هیچ اثری از آن ندیدیم و الآن کارگران آبفای این شهر حداقل ۵ماه تا یک سال است که حقوق نگرفته اند.

در آبادان و خرمشهر نیز مردم با توجه به وضعیت نامطلوب آب، با انواع مریضی ها و حساسیت های پوستی مواجه هستند و مشکلات فراوانی در این زمینه دارند. علاوه بر تخلیه پساب صنعتی و فاضلاب های شهری، بیمارستان‌ها و کشتارگاه‌های خوزستان نیز پساب‌های آلوده و سمی خود را در رودخانه ها تخلیه می کنند و تنها ۵ درصد آن‌ها تصفيه و بي‌خطرسازی مي‌شود. از اين رو بيش از ۹۵ درصد کارون با منابع آبی آلوده پر مي‌شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان می‌گوید پتروشیمی های ماهشهر و سربندر هم از شرکت‌هایی هستند که ترکیبات غیر مجاز را با دِبی حدود ۲۳۰۰ مترمکعب در ساعت وارد خوریات بندر ماهشهر می‌کنند به گونه ای که پساب پتروشیمی‌ها‌ آبزیان و صیادی ماهشهر را نابود کرده و ترکیبات سمی موجود از طریق زنجیره غذایی سلامت انسان‌ها را به مخاطره می اندازد. صیادان منطقه هم می‌گویند فعالیت شرکت‌های پتروشیمی در بندر ماهشهر دیگر چیزی از صیادی در این بندر باقی نگذاشته و مردم از ترس بیماری و آلودگی های سمی، ماهی ماهشهر را نمی‌خرند.

آخرین وضعیت زلزله زدگان در شهرستان اندیکا

یک موضوع دیگر اعتراض و خشم مردم عدم رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان بالای طبیعی نظیر زلزله است. اخیرا، یعنی از دوازدهم مهرماه امسال تاکنون چندین بار شهر قلعه خواجه و بخش چلو در شهرستان اندیکا را زلزله به لرزه درآورده،و موجب تخریب ۱۲۰ روستای این شهرستان شده که در نتیجه آن خسارت‌های قابل توجهی به مردم این روستاها وارد گردیده است. به گونه ای که بیش از چهارصد واحد مسکونی روستایی به طور کلی تخریب شده‌اند. بعضی از این روستاها در مناطق صعب العبور کوهستانی قرار دارند و به گفته اهالی منطقه بسیاری از این روستاها تا این لحظه هیچ نوع امداد و کمکی دریافت نکرده اند. سپاه پاسداران از لحظه بروز این زلزله گفته همه امکانات و تجهیزات خود را برای امدادرسانی به زلزله زدگان بسیج خواهیم کرد اما فیلمی که از کمک رسانی این نهاد ضد انسانی به مردم آسیب دیده منتشر شده نشان می دهد در اقدامی نمایشی تنها پانصد بسته مواد غذایی تهیه شده است در حالی که برآوردها نشان می دهد دستکم بیش از دو هزار خانوار در جریان این زلزله آسیب دیده و به کمک نیاز دارند. نماینده خامنه ای در استان خوزستان و امام جمعه اهواز هم با بی شرمی و وقاحت تمام از مردم خواسته اند تا برای جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی برای زلزله زدگان سریعا اقدام کنند!

یک هفته از وقوع این زلزله می گذرد و با توجه به محرومیت‌ مناطق آسیب دیده و فرا رسیدن فصل سرما، مردم با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند اما اکنون کمیسیون عمران مجلس اسلامی به یاد موضوع افتاده و گفته است در هفته جاری، هیئتی را جهت بررسی میزان خسارت و عملکرد دستگاه‌های متولی و امدادرسان به مناطق اندیکا استان خوزستان و بازفت کوهرنگ استان چهار محال بختیاری اعزام خواهد کرد. علاوه بر سکونتگاه های روستایی، به حدود پنجاه مدرسه هم در این واقعه آسیب جدی وارد شده است که یازده مدرسه از این تعداد، بطور کامل باید ساخته شوند.

در خصوص تلفات انسانی هم اورژانس خوزستان گفته تاکنون زلزله و پس لرزه‌های پس از آن در استان خوزستان تلفات جانی نداشته است اما سبب مجروحیت ۲۵ نفر شده است. او میگوید اما با توجه به دسترسی بسیار سخت به نقاط روستایی، ارزیابی تعداد تلفات انسانی همچنان در حال پیگیری است. به عبارت دیگر اعلام اینکه کسی قربانی نشده است یک خبر غیر واقعی و غیر موثق است.

اعتراض کشاورزان به دلیل مشکلات بی پایان

کشاورزان در خوزستان در حال امضای طوماری هستند که محصولاتشان را به دولت نفروشند. علت آن فشارهایی است که بخاطر حقابه و دیگر محرومیت هایشان به آنها وارد شده است. در خرداد ماه نیز بسیاری از گندم‌کاران خوزستانی به دلیل نرخ پایین قیمت خرید تضمینی این محصول، ترجیح دادند تولید خود را به جای دولت به دامداران و مرغداری ها بفروشند.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۱۹مهر ۱۴۰۰، ۱۱اکتبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی: کانونهای بازنشستگی تشکل‌های زرد بی‌خاصیتی شده اند

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه مداخله …