اعتصاب کارگران پروژه ای پیمانی نفت در پتروشیمی رازی و دو خبر دیگر & تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به ضرب و شتم همکارشان در مقابل فرمانداری شهر

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به ضرب و شتم همکارشان در مقابل فرمانداری شهر

  • روز شنبه ۸ آبان جمعی از کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت شش ماه حقوق معوقه و هشت ماه حق بیمه و همچنین در اعتراض به ضرب و شتم یکی از همکارانشان به اسم ایاد کیانی یکی از دست اندرکاران شورای اسلامی بنام عادل چلداوی، با بلند کردن بنری که عکس ایاد کیانی بر روی آن بود و تاکید بر مطالباتشان مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند. کارگران خواهان پاسخگویی مقامات در مورد تعدی این عضو شورای اسلامی به کارگران عذرخواهی از ایاد کیانی هستند. باید بساط شوراهای اسلامی این نهادهای قلدری و جاسوسی و چپاول در تمام مراکز کاری و در تمام شهرها جمع شود. چلداوی بخاطر گستاخی و عمل وحشیانه اش در قبال کارگران باید محاکمه شود.

-روز ۶ آبان بدنبال ماهها پیگیری، ۷۰۰ کارگر شهرداری ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان موفق به دریافت مزد خرداد ماه خود شدند اما هنوز حداقل ۴ ماه مزد طلب دارند. به گفته کارگران علاوه بر دستمزدهای معوقه این کارگران مزایای مزدی معوقه دیگری نیز که بخشی از آن مربوط به ۱۴ سال عیدی، سنوات و اضافه کاری و تعطیل کاری‌ها میشود پرداخت نشده است. کارگران میگویند حتی اگر دستمزد خود را به موقع دریافت کنند، بازهم نمیتوانند از پس هزینه‌های زندگی شان بر بیایند و به سطح نازل دستمزدها اعتراض دارند.

اعتراضات در میان کارگران شهرداری گسترده است. تعویق پرداخت دستمزدها، قراردادهای موقت پیمانی، سطح نازل دستمزدها و عدم وجود حداقل استانداردهای بهداشتی در کار بویژه در برابر بیماری مرگبار کرونا موضوعات اعتراضات آنهاست. حزب کمونیست کارگری بر حضور فعال خانواده های کارگران در این اعتراضات، بهره گیری از تجربه کارگران پروژه ای نفت و ایجاد شورای سازماندهی اعتراضات خود و رفتن بسوی اعتراضات سراسری کارگران شهرداری تاکید دارد. دستمزدها باید به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی افزایش یابد و به عدم پرداخت دستمزد جرم محسوب شود.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ آبان ۱۴۰۰ ، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱


اعتصاب کارگران پروژه ای پیمانی نفت در پتروشیمی رازی و دو خبر دیگر

  • روز ۸ آبان کارگران پروژه ای پیمانی در پتروشیمی رازی در بخش تعمیرات اساسی پالایشگاه برای چندمین روز متوالی در اعتراض به عدم تحقق وعده های داده شده و سطح نازل حقوقهایشان دست به اعتصاب زدند و در مقابل ساختمان مرکزی شرکت تجمع کردند. این کارگران از هفته گذشته دور جدید اعتراضات خود را آغاز کرده اند و اعتصاب آنان باعث توقف کار اورهال شرکت نیز شده است. تخصیص پاداش و مزایای رفاهی متناسب با منطقه، افزایش کیفیت وعده های غذایی، به روز کردن اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و بیمه تکمیلی از جمله خواستهای فوری اعلام شده آنهاست. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در گزارشی مربوط به این خبر با تاکید بر گستردگی اعتراضات در میان بخش های مختلف نفت مینویسد: “اعتراضات در میان کارگران نفت گسترده است. افزایش حقوقها متناسب بر ارقام اعلام شده کارگران و تاکید بر اینکه مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد. ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی، بهبود قابل قبول وضعیت کمبود ها و غذا، برخورداری همه کارگران از درمان رایگان ، رعایت پروتکل های سازمان بهداشت جهانی در مقابله با بیماری مرگبار کرونا ، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و داشتن حق تشکل، تجمع و اعتراض از جمله خواستهای اعلام شده سراسری آنهاست. در اعتصاب سراسری و گسترده کارگران پروژه ای پیمانی برخی شرکت ها با دادن وعده هایی تلاش کردند که کارگران اعتصابی را به سر کار بازگردانند اما هرکجا که این وعده ها زیر پا گذاشته میشود و یا تعرضی صورت میگیرد کارگران دوباره وارد اعتصاب میشود.” برچیده شدن بساط پیمانکاران و لغو قوانین ویژه اقتصادی دو مطالبه محوری کارگران در نفت است. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از مبارزات و خواستهای کارگران نفت بر اتکای این کارگران بر مجمع عمومی و انتخاب هیات های نمایندگی منتخب خود تاکید میکند.

یک موفقیت برای مینی بوس داران شاغل در شرکت های پارس جنوبی

بنا بر خبر منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت بدنبال اعتصاب مینی بوس داران شاغل در شرکت های پارس جنوبی در اعتراض به پایین بودن دستمزد و محرومیت از بیمه و مسدود نمودن تعدادی از مسیرهای بین پالایشگاهی، ابلاغیه سازمان منطقه ویژه پارس درباره بیمه رانندگان ابلاغیه ای از سوی سازمان منطقه ویژه پارس درباره بیمه این رانندگان انتشار یافته است که یک موفقیت مهم برای آنان و نشانگر قدرت اعتصابات متحد کارگری است. بر اساس این بخشنامه همه شرکت های مستقر در منطقه و پیمانکاران فعال در حوزه نظارتی و عملیاتی منطقه ویژه پارس ملزم به پوشش بیمه ای رانندگان سرویس های مستمر یا موقت و موردی ایاب و ذهاب کارکنان شده اند. بر اساس همین خبر روز ۴ آبان کارگران پروژه ای شاغل در ساخت پتروشیمی خمین تجمع کرده و به اداره کار خمین اعلام شکایت کردند. در این پروژه که در روستای استهلک خمین واقع است با اتمام بخش هایی از کار این پروژه طی ماه جاری ٤٠ کارگر و در ماه گذشته ٣٠ کارگر از کار بیکار شده اند. این کارگران در بخش‌هایی چون کابل‌کشی، اتصالات، نصب و تجهیزات تحت پوش دو شرکت پیمانکاری مشغول به کار بودند. قرارداد همه این کارگران یک ماهه و یک طرفه امضا شده است و کارفرما جهت انجام تسویه حساب از کارگران خواسته است که برگه‌ی تعهدنامه‌ای را امضا کنند که در آن درج شده که آنها همه مطالبات‌ خود را دریافت کرده و اخراجشان با میل و به دلیل مشکلات شخصی خود آنها صورت گرفته است. این موضوع با مقابله و اعتراض کارگران روبرو گردید. بویژه هنوز بخشی از مطالبات این کارگران پرداخت نشده است و در قرارداد اولیه منعقد شده با کارگران قید شده بود که میزان دریافتی هر کدام از آنان هفت تا هشت میلیون است. اما بعد از شروع به کار به ۵ میلیون تومان کاهش یافت. در اعتراض به این اخراجها و اجحافات، کارگران این پروژه در چهارم آبان تجمع کرده و خواستار پرداخت فوری طلبهایشان شدند.

تجمع جمعی از کارگران مجتمع پتروشیمی آبادان

روز ۸ آبان شماری از کارگران پتروشیمی آبادان در اعتراض به اخراج ٤ همکار خود و برای پیگیری دیگر مطالباتشان دست به تجمع زدند. اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل و افزایش سطح حقوقها، دائمی شدن قرارداده های کاری و داشتن امنیت شغلی، بازگشت به کار ۴ نفر از همکاران اخراجی از جمله مطالبات اعلام شده این کارگران است. بنا بر گزارش منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، دارو دسته های شورای اسلامی در این شرکت دست به کار ایجاد شورای اسلامی شدند اما مقامات مسئول حتی تحمل تشکلهای دست ساز دولتی را هم نداشتند و در نتیجه ٤ نفر از آنها اخراج شدند. شورای سازماندهی در گزارش این خبر مینویسد:”نقش تفرقه افکنانه شورای های اسلامی که خود نهادهای دست ساز حکومتی هستند بعنوان ابزار دست مدیریت و دولت در محیط های کار بر همه کارگران روشن است. نقش سرکوبگرانه آنها در نیشکر هفت تپه را دیدیم. و این کارگران با گل گرفتن در شورای اسلامی انحلال عملی آنرا اعلام کردند و این تجربه در برابر همه ما کارگران قرا رمیگیرد. نباید دنبال دارودسته های خانه کارگر و شورای اسلامی افتاد و با میدان دادن به آنها محیط های کار را بیش از این امنیتی کرد”. شورای سازماندهی ضمن تاکید بر بازگشت چهار همکار اخراجی خود نسبت به اینگونه تحرکات برای ایجاد “تشکلهایی” چون شورای اسلامی ضد کارگری هشدار داده و بر مجامع عمومی کارگری به عنوان مکانی برای تصمیم گیری جمعی و متحد کارگری و انتخاب نمایندگان واقعی کارگری و ایجاد شوراهای واقعی کارگری در تمام مراکز نفتی تاکید کرده است. شورای سازماندهی از همه کارگران شاغل در نفت خواستار پیوستن به آن و تلاش برای ایجاد شوراها در تمام مراکز نفتی شده و مینویسد:” با اتکاء به تصمیم گیری جمعی در مجامع عمومی و شرکت حداکثری همه کارگران و پیگیری خواستها از طریق هیات های نمایندگی خود میتوان قدرتمند پیگیر مطالبات خود شد “.

حزب کمونیست کارگری حمایت خود را شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی در نفت و هشدارها و تاکیدات درست آن که در راستای خواستهای اعتراضی همه کارگران نفت قرار دارد اعلام میکند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ آبان ۱۴۰۰ ، ۳۰اکتبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

۱۷ شهریور تجمع پرستاران در سراسر کشور همراه با خانواده‌‌ها

پرستاران در اعتصابات خود که از ۹ مرداد شروع شد و به سرعت به اعتصابی …