اعدامی بیسابقه در امریکا

رضا مرادى

به گزارش روزنامه ” گاردين ” آمريكا روز گذشته جمعه ١١ نوامبر ٢٠٢٠ برندون برنارد، مرد ۴۰ ساله ای که در ۱۹ سالگی مرتکب قتل شده بود را در آمریکا اعدام کردند. در آخرین لحظات زندگیش گفت “من متاسفم. این تنها چیزی است که احساسم را چه الان و چه همان زمانی [که مرتکب قتل شدم] بیان می کند.”

این در ۱۳۰ سال اخیر اولین باری است که در دوره ای که رئیس جمهور مشغول تحویل دادن ریاست جمهوری است حکم اعدام اجرا می شود. این نهمین اعدام از جولای امسال تا امروز است.

تیم قانونی برنارد تقاضای دو هفته تاخیر در اجرای حکم اعدام کرده بودند که بتوانند طوماری برای لغو اعدامش براه بیندازند چراکه آنها معتقد بودند که او به اشتباه اعدام می شود. این جنایت تا حدی بی سابقه بود که حتی چند شخصیت معروف که از ترامپ در دوران امپیچ شدنش حمایت کرده بودند به این طومار پیوسته بودند.

یکی دیگر از نکاتی که حول این حکم مطرح شد این بود که برنارد سیاه پوست بود و در دادگاهش همه اعضای هیات منصفه سفید پوست بودند و جانبداری نژادی در دادن این حکم نقش داشته است.

این اقدام موجی از محکومیت در میان فعالین و مخالفان اعدام از جمله سلبرتی ها برانگیخته است. بعد از قتل برنارد، الساندریا اوکاسو کورتز، یک عضو حزب دموکرات در تویتر نوشت “اعدام را لغو کنید” که تا کنون (بعد از 10 ساعت) 70هزار بار ریتویت شده 425هزار لایک خورده است.

اعدام در همه جا قتل عمد دولتی و جنایتکارانه است.

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …