اعضای شورای امنیت از حوثی‌ها خواستند به حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ پایان دهند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه از شبه نظامیان حوثی‌ یمن خواستند که به حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن پایان دهند.

اعضای شورای امنیت گفتند که این حملات «غیرقانونی است و ثبات منطقه، آزادی کشتیرانی و عرضه جهانی مواد غذایی» را تهدید می‌کند.کشورهای عضو شورای امنیت در نخستین جلسه رسمی این شورا در سال ۲۰۲۴ همچنین از حوثی‌ها خواستند که کشتی تجاری «گالکسی لیدر» را آزاد کنند. شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران روز یکشنبه ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) این کشتی تجاری تحت مدیریت ژاپن را که با یک شرکت اسرائیلی مرتبط است به همراه خدمه آن توقیف کردند.

در نشست شورای امنیت، نمایندگان آمریکا، بریتانیا و اسرائیل، ایران را به حمایت از حملات حوثی‌ها متهم کردند، کریس لو گفت: «حوثی‌ها بدون پشتیبانی ایران در ردیابی و حمله موثر به کشتی‌های تجاری مشکل خواهند داشت.»

برخی از اعضای شورای امنیت از جمله ژاپن از این شورا خواستند تا برای توقف حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها اقدام کند. اما در جلسه علنی و قبل از شروع رایزنی‌های غیرعلنی، در خصوص چنین اقدامی تصمیمی گرفته نشد.

کریس لو، نماینده آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت گفت که ایالات متحده معتقد است که وضعیت به یک «نقطه عطف» رسیده.

نماینده آمریکا اضافه کرد: «این حملات از یک سو پیامدهای جدی برای امنیت دریایی، کشتیرانی و تجارت بین‌المللی دارد و از سوی دیگر وضعیت شکننده انسانی در یمن را بدتر می‌کند و ارسال کمک‌ها به این کشور جنگ‌زده را با مشکل مواجه می‌سازد.»

حوثی‌ها از آغاز جنگ اسرائیل با گروه افراطی حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند، حملات متعددی را علیه کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، انجام داده‌اند.این گروه گفته است کشتی‌های مرتبط با اسرائیل یا به مقصد این کشور را هدف می‌گیرد و به شرکت‌های کشتیرانی هشدار داده است با بندرهای اسرائیل کار نکنند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، نیز از رهبران حوثی خواست تا از هرگونه اقدامی که تهدیدی برای کشتی‌های تجاری و خدمه آنها باشد، خودداری کنند.آقای نبنزیا با این حال ریشه تنش در این منطقه را گسترش درگیری بین اسرائیل و حماس در غزه دانست و از واشینگتن به دلیل ممانعت از صدور قطعنامه‌هایی که خواستار آتش‌بس بودند، انتقاد کرد.

پیش از نشست روز چهارشنبه شورای امنیت، آمریکا و چند کشور متحدش در بیانیه مشترکی به حوثی‌ها هشدار دادند که اگر به تهدیدها و حملات خود علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ ادامه دهند، آنها مسئول پیامدهای اقدامات خود خواهند بود.این بیانیه مشترک را دولت‌های ایالات متحده، استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزیلند و بریتانیا امضا کرده‌اند. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

گرامیداشت اول مه توسط کارگران هفت تپه، بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه و بازنشستگان تامین اجتماعی اراک

۱ مه ۲۰۲۴: اطلاعیه ۳: کارگران هفت تپه و بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه اول مه …