اعضای ناتو در نشست پنجشنبه بر چه چیزهایی توافق کردند

نشست سران ۲۸ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو روز پنج شنبه در بروکسل برگزار شد.

دراین نشست سران ۲۸ کشور عضو ناتو در مورد پیوستن ناتو به ائتلاف جهانی مبارزه با داعش، افزایش نقش ناتو در افغانستان ، نوه برخورد و تعامل با روسیه و نیز چگونگی تخصیص بودجه و مسوولیتهای اعضا به توافق رسیدند.

روز پنج شنبه علاوه بر افتتاح مقر جدید ناتو از دو بنای یادبود مهم و نمادین رونمایی شد، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بنای یادبود دیوار برلین را به عنوان نماد آزادی که ناتو باید مدافع آن باشد اهدا کرد و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از بنای یادبود ۱۱ سپتامبر در ساختمان جدید ناتو رونمایی کرد. بنای یادبود ۱۱ سپتامبر یادآور نبرد مشترک ناتو و آمریکا در مبارزه با تروریسم است.

بزرگترین عملیات نظامی که تا به امروز ناتو انجام داده است در افغانستان و در پاسخ به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در نیویورک بوده است.

یکی از مهمترین نتایج نشست رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو ۲۰۱۷ پیوستن رسمی ناتو به ۶۸ کشور عضو ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش بود. ناتو سالهاست که درگیر مبارزه با تروریسم است. امروز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو یک طرح ضربتی را برای افزایش مشارکت ناتو برعهده گرفت.

تا کنون هواپیماهای سیستم نظارتی کنترل و هشدار هوایی ناتو اطلاعات را در اختیار ائتلاف جهانی برای شکست داعش قرار می داده اند و در نشست امروز در مورد گسترش موارد حمایت از این ائتلاف توافق شد.

حمایت بیشتر شامل افزایش پروازهای سیستم نظارتی کنترل و هشدار هوایی ، سوختگیری هوایی و اشتراک بیشتر اطلاعات است. تمامی ۲۸ کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی عضو ائتلاف جهانی برای شکست داعش هستند و ناتو در این نشست بر عضویت ناتو در ائتلاف توافق کردند.

به گفته ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو این تصمیم حامل پیام سیاسی قدرتمندی در زمینه تعهد ناتو در مبارزه با تروریسم است. اما به معنای درگیر شدن ناتو در عملیات رزمی نیست.

نتیجه دیگر نشست بزرگ رهبران ۲۸ کشور عضو ناتو پذیرفتن تعهدات بیشتری در زمینه آموزش نیروها در افغانستان بود. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان دیدار رهبران ناتو گفت در هفته های آتی در مورد جزییات و هماهنگی های مربوطه تصمیم گیری خواهد شد.

سران کشورهای عضو ناتو همچنین بر ادامه آموزش نیروهای عراقی توافق کردند.

از دیگر نتایج نشست توافق برای ایجاد یک هسته اطلاعات تروریسم جدید در مقر ناتو بود. کار این هسته اطلاعاتی ارتقای تبادل اطلاعات بین کشورها از جمله در مورد جنگجویان خارجی است.همچنین قرار است یک هماهنگ کننده برای سرپرستی تلاش های ناتو در زمینه مبارزه با تروریسم در نظر گرفته

شود.از دیگر مسایلی که در نشست سران مطرح شد، مساله تخصیص بودجه و سهم کشورها از هزینه ناتو و نیز نحوه مشارکت در مسولیتهای عملیاتی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی بود.

به گفته دبیر کل مساله نوع برخورد با روسیه نیز در این اجلاس مطرح شد و اعضای ناتو بر دفاع قدرتمند و گفت وگوی معنا دار در رابطه با روسیه و دامن نزدن به تحریکات تاکید کردند.

نخست وزیر مونته نگرو امروز در اجلاس سران ناتو شرکت داشت و مونته نگرو ماه ژوئن امسال به طور رسمی به عنوان بیست و نهمین عضو به ناتو خواهد پیوست.

اجلاس بعدی ناتو در سطح سران کشورهای عضو سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

«مذاکره غیرمستقیم آمریکا و ایران» در عمان برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه

نشریه اکسیوس گزارش داده دو مقام دولت آمریکا این هفته با مقامات جمهوری اسلامی در …