اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه؛ راست افراطی بیش از یک‌ سوم آرا را از آن خود کرد

شهروندان فرانسوی امروز یکشنبه ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) در یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های چند دهه اخیر این کشور و برای انتخاب ۵۷۷ نماینده مجلس به پای صندوق های رای رفته‌اند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از عملکرد ضعیف حزب خود در انتخابات پارلمان اروپا در ۹ ژوئن و پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» مجلس فرانسه را منحل کرده و گفته بود انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند.

۴۹.۵ میلیون رای‌دهنده ثبت‌نام شده واجد شرکت در انتخابات امروز بودند. نتایج اولیه از شعب اخذ رای از ساعت ۲۰ به وقت محلی اعلام می‌شود.


مارین لوپن، چهره شاخص حزب راست افراطی اجتماع ملی، در نطق پیروزی خود گفت شهروندان فرانسه «در یک رای بدون ابهام، تمایل خود را ورق خوردن سرنوشت و پایان هفت سال قدرت تحقیرآمیز و فساد‌آور» امانوئل ماکرون اظهار کردند.

وی با این حال با اشاره به ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» که در سطح کشوری در رتبه دوم قرار گرفته است، گفت هیچ چیز هنوز نهایی نشده و «دور دوم تعیین‌کننده خواهد بود تا از سقوط کشور به دست یک ائتلاف چپ افراطی با گرایش خشونت‌آمیز جلوگیری شود.»

وی گفت رای در دور دوم «برای اعطای اکثریت مطلق به جردن باردلا در مجلس نمایندگان تعیین‌کننده خواهد بود تا او هفته آینده احیای فرانسه و برقراری مجدد وحدت و همبستگی ملی را آغاز کند.»

خانم لوپن اضافه کرد «ما به اکثریت مطلق نیاز داریم تا بعد از آن در هشت روز جردن باردلا توسط امانوئل ماکرون به عنوان نخست‌وزیر منصوب شود.»

وزارت کشور فرانسه نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه را منتشر کرد که طبق آن حزب راست افراطی اجتماع ملی با ۳۴ درصد آرا مقام نخست را به خود اختصاص داده است.طبق این نتایج، ائتلاف چپ و میانه «جبهه مردمی جدید» با ۲۸.۱ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.حزب وابسته به امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور نیز با ۲۰.۳ درصد آرا رده سوم را به خود اختصاص داده است.یورونیوز

اینرا هم بخوانید

گزارش میدانی آسوشیتدپرس از ایران؛ مردم بی‌اعتماد و خشمگین به‌حکومت، تمایلی به «رای دادن» ندارند

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی میدانی با نگاهی به عدم تمایل شهروندان به مشارکت در انتخابات …