افزایش۱۲۰هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران

بررسی‌های خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که تولید روزانه نفت ایران در ماه سپتامبر ۱۲۰ هزار بشکه نسبت به ماه اوت افزایش یافته است.

آخرین آمار اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی حدود ۱.۹ میلیون بشکه بوده که نسبت به دوران قبل از تحریم‌ها نصف شده است. گزارش‌های اوپک تنها آمارهای تولید نفت اعضایش را منتشر می‌کند، نه صادرات.

قبلا شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، گزارش داده بود در ماه جاری صادرات نفت ایران روزانه به ۱.۵ میلیون بشکه اوج گرفته است.

صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی به طور متوسط روزانه ۳۰۰ هزار بشکه گزارش شده بود و آمارهای تانکر ترکز از جهش چشمگیر در صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر خبر می‌دهد.

البته دیگر شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها مانند کپلر و رفینیتو نیز افزایش صادرات نفت ایران در ماه جاری را تایید می‌کنند، اما اطلاعات آنها نشان می‌دهد صادرات روزانه نفت ایران حدود ۴۰۰ هزار بشکه است، نه ۱.۵ میلیون بشکه.

چین، سوریه و ونزوئلا تنها مشتریان رسمی نفت خام ایران هستند. آمارهای رسمی چین نشان می‌دهد که در هفت ماه ابتدایی سال روزانه ۷۷ هزار بشکه نفت از ایران خریده، اما گزارش‌های متعددی از فروش نفت ایران تحت نام نفت اندونزی و مالزی به چین گزارش شده است.

همچنین چین برای اولین بار در ماه جاری کلا آمارهای واردات نفت از ایران را از گزارش‌های گمرکی خود حذف کرد و دقیقا معلوم نیست ماه گذشته چه میزان نفت از ایران خریده است.

چین قبلا نیز آمارهای مربوط به خرید نفت از ونزوئلا را از گزارش‌های گمرکی حذف کرده بود. آمریکا صادرات نفت ایران و ونزوئلا را تحریم کرده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اعتراض کارگران رسمیِ نفت فلات قاره

کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. خبرگزاری حکومتی ایلنا …