افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل، حذف بخشی از اعتبار مربوطه از بودجه آموزش و پرورش

طبق گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده «در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ تعداد كل افراد بازمانده از تحصیل ۷۷۷ هزار و ۸۶۲ نفر بوده كه این میزان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با افزایش ۲۶ درصدی به ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسیده است.» بااین‌حال در تازه‌ترین اتفاق، اعتبارات بازماندگان از تحصیل، تغذیه و رفت‌و‌آمد دانش‌آموزان مناطق محروم، از بودجه‌ آموز ش‌وپرورش در سال آینده حذف‌شده و نمی‌توان به کاهش تعداد دانش‌آموزانی که از مدرسه بازمی‌مانند، امیدوار بود.
 پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی بیشترین فراوانی مطلق و نسبی بازماندگی از تحصیل رادارند و این مسئله، با عواملی چون فقر اقتصادی، مشکلات معیشتی، فقر فرهنگی و ساختار سنتی برخی خانواده‌‌ها و ناکارآمدی نظام آموزشی گره‌خورده است. 

بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان که در «پیام ما» بازنشر شده، «۲۵ درصد کودکان ایرانی در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند و از این میزان بیش از نیمی از کودکان سیستان و بلوچستان در فقر به‌سر می‌برند. به‌علاوه با توجه به آخرین وضعیت اطلس رفاه استان سیستان و بلوچستان بــر مبنای شــاخص مذکــور، ۵۲/۶ درصـد خانوارهـا فقیـر هسـتند. از این میزان ۶۴/۵ درصـد از خانوارهـای روسـتایی و ۴۱/۳ درصـد از خانوارهــای شــهری، فقیــر محســوب می‌شــوند. همچنین طبق گزارشی از وزارت تعاون و رفاه اجتماعی در سال ۹۹، بیشترین نرخ فقر کودکان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و برابر عدد ۷۳/۱۶ درصد است.» 

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمار ترک تحصیل نوجوانان در مقطع متوسطه اول از دهه ۹۰ تا ۱۴۰۰، افزایش پیداکرده و از ۶۰ هزار نفر به بیش از ۱۵۴ هزار نفر رسیده است.  
شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس را هم اضافه کرد. او آبان ماه امسال، با اشاره به آمار ۱۰.۵ میلیونی نوجوانان کشور، نسبت به‌ضرورت پوشش تحصیلی همگانی و اجباری ۱۵ تا ۱۸ ساله‌ها تا آخر مقطع دبیرستان تأکید و گفته است: «۷۰ درصد نوجوانان دختر و ۷۰درصد نوجوانان پسر ۱۵ تا ۱۸ ساله محصل‌اند و  ۳۰درصد این جمعیت «رها» هستند. این‌یک مسئله است و باید به پوشش تحصیلی در این رده سنی توجه کرد.» برگرفته ار روزنامه رسالت

اینرا هم بخوانید

بیش از ١١هزارمیلیارد تومان “وام مشاغل خانگی” برای ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت و بنیاد علوی

در بودجه امسال تبصره ۱۸ و ۱۶ که تسهیلاتی برای رونق تولید می پرداخت حذف …