افغانستان،بستن جاده در اعتراض به ربوده شدن یک کودک

ربوده شدن کودک ۹ساله در بلخ؛ معترضان مسیر تجاری حیرتان-مزارشریف را بستند.

معترضان به ناتوانی مسئولان در رهایی یک کودک ربوده شده ۹ ساله در ولایت بلخ در شمال افغانستان راه مواصلاتی شهرک حیرتان تا مزار شریف را در منطقه کمربند مراقبتی این شهرک بستند.

این کودک حدود ۳۷ روز قبل از سوی افراد مسلح که گفته شده لباس نظامی به تن داشتند در ناحیه چهار مزار شریف از خودروی مکتب/مدرسه‌اش ربوده شد.

محمد نبی، پدر این کودک که متعلق به ترکمن‌های شهر مزار شریف است، می‌گوید که آدم‌ربایان در بدل رهایی این کودک از او یک و نیم میلیون دلار درخواست کردند و حتی برای تهدید او بمب دستی به خانه‌اش پرتاب کردند.

او به حمید فهیم، خبرنگار بی‌بی‌سی در بلخ گفت: “انتظار ما از دولت این بود که در چند روز، یک هفته و ده روز برای ما معلومات می دادند و می توانستند او را رها کنند. در ۳۵ روز دولتمردان مزارشریف یک طفل را پیدا نمی‌توانند، دشمن را چطور پیدا می‌توانند؟ امنیت مردم را چطور می‌گیرند؟… اگر اولاد خودشان اینطور می شد برهنه و با زنجیر بسته شده، آنها چه می‌کردند؟

ویدئویی از این کودک ربوده شده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که او را برهنه در محلی تاریک نشان می‌داد، در حالی که دست و پایش با زنجیر و چشمانش نیز با پارچه‌ای بسته شده است. این کودک در این ویدئو از پدرش می‌خواهد او را هر چه زودتر نجات دهد زیرا از سردی هوا بیمار شده است.گفته شده که خواهر او نیز که هنگام آدم ربایی همراه با او بوده، ضرب و شتم شده و شدیدا شوک دیده و مادرش نیز پس از این حادثه به شدت بیمار شده است.

انتشار ویدئو اعتراضات گسترده مردمی به دنبال داشت.

در تازه‌ترین مورد امروز (۱۵ قوس/آذر) راه مواصلاتی شهرک مرزی حیرتان به سمت مزارشریف را بستند و هشدار دادند که فردا نیز راه گذرگاه آقینه و شبرغان و مزارشریف را خواهند بست.معترضان در منطقه کمربند مراقبتی این شهرک خیمه‌های اعتراضی برپا کردند و گفتند تا آزادی این کودک آنجا خواهند ماند.

پدر این کودک شدیدا از عملکرد دولت انتقاد دارد و می‌گوید تجارت کوچک شراکتی را پیش می‌برد و توان پرداخت پولی را که آدم ربایان تقاضا دارند، ندارد.

منیر فرهاد، سخنگوی والی بلخ می‌گوید تاکنون پنج عملیات برای رهایی این کودک راه اندازی شده اما ناموفق بوده و تیمی از امنیت ملی از کابل برای این کار به بلخ آمدند.اما عبدالصمد حارث، رئیس شورای همبستگی قوم ترکمن گفت که پشت این قضیه زورمندانی‌اند که از چشم حکومت پنهان و دور نیستند و اگر حکومت بخواهد به راحتی آنها را شناسایی می‌تواند.

نج روز پیش نیز شمار زیادی از مردم در شهر مزار شریف در برابر ساختمان ولایت بلخ خیمه تحصن برپا کردند که تاکنون اعتراضات‌شان ادامه دارد.فرهاد عظیمی، والی بلخ روز گذشته به خیمه تحصن رفت و گفت نهادهای امنیتی به شکل جدی برای رهایی این کودک کار می‌کنند.مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین رئیس جمهوری نیز در تماس تلفنی با پدر این کودک وعده کرده که با نهادهای دولتی یک جا برای رهایی او تلاش خواهد کرد.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نیز اقدامات مقام‌های محلی بلخ را برای رهایی او انتقاد کرده و خواهان تلاش‌های بیشتر و جدی تر شدند.سازمان حرکت ملی ترکمن‌های افغانستان از افزایش آدم ربایی از میان این قوم شاکی‌اند و می‌گویند تنها در یک و نیم سال گذشته هفده نفر از این مردم اختطاف شدند و سرانجام مجبور به اعتراضات گسترده شدند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

شورش در بند زنان زندان ارومیه برای نجات یک زندانی از اعدام

پس از انتقال یک زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام، در بند زنان …