افغانستان، جنگ در شهر لشکرگاه،غیرنظامیان گیر افتاده اند

گزارش‎ها از جنگ در لشکرگاه حاکی است که ده‌ها تن از نیروهای طالبان براثر حملات هوایی و درگیری‌ با نیروهای امنیتی افغانستان در داخل شهر کشته شده اند. شماری ساکنان این شهر در میانه درگیری‌ها گیر افتاده اند.

غیرنظامیان گیر افتاده اند’

فرمانده نیروهای ویژه ارتش افغانستان به ساکنان لشکرگاه توصیه کرده که مناطق تحت کنترل طالبان را تخلیه کنند.

گزارش‌ها از لشکرگاه حاکی از آن است که جنگجویان طالبان در داخل خانه‌ها، مغازه‌ها و بازار مواضع خود را حفظ کرده اند.مردم در خانه‌ها گیر مانده اند، در حالی که جنگ در خیابانها جریان دارد. درگیری‌ها در لشکرگاه شمار زیادی از ساکنان این شهر را آواره کرده است.

غیرنظامیان گیر مانده در میانه درگیری‌ها در لشکرگاه می‌گویند نه طالبان رحم می‌کند و نه دولت بمباران را متوقف می‌کند.”یکی از ساکنان این شهر به بی‌بی‌سی گفت که “جسدها در خیابانهاست، ما نمی‌دانیم که غیرنظامیان هستند یا طالبان.”افرادی که هنوز در شهر مانده اند می‌گویند با کمبود دارو و مواد غذایی مواجه شده اند.

یک مغازه‌دار به بی‌بی‌سی گفت که “نه نان و نه آب در خانه نداریم، برق کاملا قطع است،” او می‌گوید “نمی‌دانم کجا بروم، در هر گوشه شهر جنگ جریان دارد.”نیروهای دولتی در هرات در غرب کشور نیز گفته اند که حملات شب گذشته جنگجویان طالبان را دفع کرده اند.

در روزهای اخیر جنگجویان طالبان حلقه محاصره شهرهای عمده در غرب و جنوب افغانستان را تنگ‌تر کرده و به سه شهر عمده هلمند، قندهار و هرات حمله کرده اند.

گفته می‌شود طالبان بر بخش‌های عمده شهر استراتژیک لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان مسلط شده است.نیروهای امنیتی افغانستان در تلاش برای بیرون راندن افراد طالبان از شهر لشکرگاه هستند و درگیری‌ها خیابان به خیابان در این شهر ادامه دارد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای ویژه عملیات “پاکسازی” شهر لشکرگاه را آغاز کرده اند.هلمند بیش از یک و نیم دهه مرکز عملیات نیروهای بریتانیایی و آمریکایی بود و پیشروی‌های اخیر طالبان در آنجا ضربه‌ای به دولت افغانستان محسوب می‌شود.

اگر لشکرگاه به دست طالبان سقوط کند، نخستین مرکز یک ولایت مهم است که طالبان در پنج سال اخیر به دست می‌آورد. در سال ۲۰۱۶ طالبان موفق شد که چند روز شهر قندوز در شمال را به تصرف خود درآورد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دادستان کل رژیم: ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با بی‌بندوباری و بی حجابی ، ضروری است

حجت‌الاسلام محمد موحدی دادستان کل رژیم گفته است:”ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با …