اقتصاد ورشکسته و ماجراجویی نظامی – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

«وزیر اقتصاد از کمبود بودجه و برداشت دوباره از صندوق توسعه ملی خبر داد.»

جمهوری اسلامی و اقتصاد به‌گل‌نشسته و کسری بودجه‌های نجومی و خزانه خالی آن موضوع جدیدی نیست. دروغ‌های ملال‌آور و تکراری شاخص‌های رشد اقتصادی و کاهش تورم و افزایش درآمد سرانه ملی و انواع ُترهات نخ‌نمای آن هم جدید نیست.

همه منابع معتبر بین‌المللی اقتصادی بارها نشان داده‌اند که حکومت اسلامی عملاً ورشکسته است. چه کسی نمی‌داند این حکومت به ضرب سرکوب بی‌رحمانه مردم ایران یک نظام اقتصادی مافیایی و دزدسالار و اختلاس محور، را سرپا نگه داشته و با چنگ‌انداختن و خالی‌کردن تتمه زندگی مردم در ایران، با تحمیل سخت‌ترین ریاضت اقتصادی به اکثریت جامعه ۹۰ میلیونی ایران، روزگار مردم را سیاه کرده است؟!

آنچه این‌جا جلب نظر می‌کند این است که وزیر اقتصاد، درست در میانهٔ ماجراجویی جنگی و موشک‌پرانی و رجزخوانی‌های نظامی از خالی بودن خزانه کشور و استقراض از صندوق توسعه ملی خبر می‌دهد. البته او عامدانه نمی‌خواهد فاش کند که چه حجم عظیمی از کسری بودجه زیر پای مردم کشور دهان بازکرده است و قرار است تأمین هزینه نجومی ۶۷۰ هزارمیلیاردی نهادها و مؤسسات مذهبی، آیت‌الله‌های مفت‌خور، هزینه نجومی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی سرکوبگر، ماجراجویی‌های تروریستی سپاه پاسداران چه حجم از رکود تورمی، فقر و فلاکت بیشتر را به مردم تحمیل کند؟!

وزیر اقتصاد می‌گوید: «خود هدفمندی یارانه‌ها، کسری سنگین در ۶ ماه اول داشت و بخشی از بودجه عمومی را مجبور شدیم در موضوع هدفمندی یارانه‌ها هزینه کنیم». به زبان ساده‌تر می‌گوید دست در جیب سوراخ کردیم! این حکایت اقتصاد به زبان ساده در جمهوری اسلامی است!

حالا بخشی از ماجرا را از محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بشنوید: میزان کسری بودجه امسال ۸۷۵ هزار میلیارد تومان است. کسری بودجه شامل سه بخش است، اول ۳۳۵ هزار میلیارد تومان، کسری که به‌عنوان کسری میان منابع و مصارف، دوم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به‌عنوان کم‌برآوردی و بخش سوم برنامه هدفمندی یارانه‌ها!

برای مردم ایران خبر ته کشیدن بودجه دولت یعنی تحمیل سنگین‌تر سفره‌های خالی، گرسنگی و سوءتغذیه میلیونی، یعنی محرومیت از تحصیل، عدم دسترسی به بهداشت و درمان، یعنی زخم تیز فقر بر زندگی فلاکت‌بار. خیزش انقلابی زن زندگی آزادی از میانه این ویرانه سر برکشیده است! تا این حکومت فقر و فلاکت را به زیر بکشد و نابود کند.

اینرا هم بخوانید

وضعیت فاجعه‌بار نظام آموزشی در جمهوری اسلامی- سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …