اقدام تازهٔ امر به معروف و نهی از منکر در هرات؛ زنان بدون حجاب سوار موتر نشوند

تعدادی از زنان ولایت هرات می‌گویند که افراد ادارهٔ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان از یک هفته بدینسو در نقاط مختلف شهر مستقر شدند و بانوانی را که چادرنماز و برقع ندارند، از وسایط پایین می‌کنند.

یکی از بانوان که به دلایل امنیتی نخواست نامش در گزارش ذکر شود می‌گوید که روز یک‌شنبه با موتر شخصی‌ همرای پدرش در مسیر راه روان بودند که از سوی افراد موظف ادارهٔ امر به معروف و نهی از منکر در منطقۀ گازرگاه این ولایت متوقف شدند و از آنها خواسته شد که به دلیل مراعات نکردن حجاب باید به اداره امر به معروف بروند و موترشان ضبط شود:

“تقریبا، ده و یا پانزده دقیقه ما آنجا بودیم پدرم با آنها صحبت می‌کردند که اینها حجاب دارند، پس ازینکه از موتر پائین شدیم، مولوی حجاب مان را دید و بالاخره اجازه داد که ما برویم.”
او ادعا می‌کند، به دلیل اینکه محتسبین اداره امر به معروف و نهی از منکر٬ رفتار بسیار خشن با آنها داشتند، زیاد ترسیده بودند.

یکی از بانوان دیگر که او نیز نخواست نامش در گزارش منتشر شود می‌گوید، محتسبین طالبان او را به دلیل پوشیدن مانتو در منطقۀ دروازۀ خشک هرات از ریکشا پائین کردند.

او می‌گوید که تعریف مشخص از حجاب نزد طالبان وجود ندارد و اکنون به آنها گفتند که باید چادر نماز بپوشند نه مانتو:

” من از سه چرخ پائین شدم و یک مسیر را پیاده آمدم تا چهاراهی زمان جان. چون مانتو داشتم دیگر سه چرخ‌ها من را سوار نمی‌کردند. هرچند تاکسی‌ها از یک ماه بدینسو خانم‌ها را سوار نمی‌کنند.”

سلما دیگر باشندۀ هرات روایت متفاوت‌تری دارد:

“دختر دوازده ساله دارم به او گفتند که باید ماسک و چادر بپوشد. من به سه چرخ که سوار بودم از راه‌های فرعی ما را برد. راننده گفت که اگر از جاده‌های عمومی برویم حتا همین دختر را پائین می‌کنند.”

شماری از بانوان دیگر که از مناطق پای منارها و محلۀ حاجی عباس هرات با رادیو آزادی صحبت کردند، از برخورد محتسبین امر به معروف و نهی منکر طالبان شکایت دارند و می‌گویند، به دلیل اینکه ماسک و چادر نماز نداشتند، این محتسبین حرف‌های رکیک و زشتی به آنها زدند و آنها را از وسایط پیاده کردند.

نعمت، رانندۀ ریکشا در هرات نیز می‌گوید، هفتۀ گذشته امر به معروف و نهی منکر طالبان در این ولایت یکی از دوستانش را که رانندۀ تکسی است، به دلیل سوار کردن مسافر به گفتۀ آنها “بی حجاب” در مسیر پوهنتون تا شهر نو هرات متوقف کردند و پس از گرفتن تعهد رها کردند.

او گفت که با توجه به افزایش بیکاری این محدودیت‌ها کارشان را سخت‌تر می‌کند.”مسئولین برای ما گفتن برای دختران خانم‌های که داخل سه چرخ تان سوار می‌شوند بگویید که باید چادر و یا برقع بپوشند. در چنین وضعیتی که بیکاری هست، ما نمی‌توانید خرج مان را پیدا کنیم این شرایط را سخت‌تر می‌کند.”

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان و مسئولان محلی‌شان در هرات به پرسش‌ها در این باره پاسخ ندادند.

این زنان درحالی از رفتار و آزار و اذیت محتسبین امر به معروف شکایت دارند که وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان شماره‌های تماس را منتشر کرده تا مردم شکایت‌شان را در بارۀ رفتار محتسبین در میان بگذارند.

پس از به قدرت رسیدن حکومت طالبان در کنار وضع محدودیت بر کار، تحصیل و سفر زنان در مسیر‌های طولانی، حجاب نیز بر زنان اجباری شده است، اما برخی زنان در افغانستان می‌گویند که تعریف مشخص از حجاب نزد افراد طالبان وجود ندارد.

این درحالیست که در گزارش تازۀ هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در بارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان، وضعیت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان در افغانستان زیر حاکمیت طالبان نگران کننده خوانده شده و بیان شده که وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به صدور و تطبیق اوامری که خلاف حقوق بنیادی و حیات روزمرۀ زنان و دختران است، ادامه می‌دهد.رادیو آزادی

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری اولیه از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد استکهلم سوئد مالمو سوئد گوتنبرگ آلمان فرانکفورت: برمن کاسل لایپزیک