اقدام جهانی برای ‘توقف چرخه خونریزی’ به دست حکومت ایران

عفو بین‌الملل در سومین سالگرد اعتراضات سراسری دی ۱۳۹۶، با انتشار بیانیه‌ای نوشت “توقف چرخه خونریزی توسط مقام‌های ایرانی در زمان اعتراضات خیابانی مستلزم اقدامات بین‌المللی است.”
عفو بین‌الملل در این بیانیه نوشته است “چرخه خونریزی توسط مقام‌های ایرانی نباید امکان استمرار داشته باشد. این به عهده جامعه جهانی است که مقام‌های ایرانی را تحت فشار قرار دهند تا رویه مکرر استفاده غیرقانونی از قوای قهریه مرگبار برای سرکوب اعتراضات را متوقف کنند”.
این سازمان حقوق بشری یادآوری کرده است که “دوران پس از سرکوب مرگبار اعتراضات دی ۱۳۹۶ با استفاده فزاینده از مجازات اعدام به عنوان سلاحی برای سرکوب سیاسی نیز همراه بوده است. دستکم یک معترض، مصطفی صالحی در مرداد ۱۳۹۹ در ارتباط با اعتراضات دی ۱۳۹۶ اعدام شد و پنج معترض دیگر از جمله محمد بسطامی، مهدی صالحی ، هادی کیانی، عباس محمدی و مجید نظری همچنان در معرض خطر اعدام هستند”.
در دی ماه سال ۱۳۹۶ و پس از تجمعی در مشهد، ظرف یک هفته در حدود صد شهر ایران هزار نفر به خیابان آمدند و شعارهای تند ضدحکومتی سر دادند. مقام‌های ایران مرگ بیست و پنج نفر را در این اعتراضات تایید کردند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

۲۸ صفحه اینستاگرامی «هنجارشکن» در کیش مسدود شد

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی جزیره کیش گفته است: در راستای اجرای طرح نور …