الشرق الاوسط: «روسیه از ایران خواسته تا برخی پایگاه‌هایش در سوریه را ترک کند»

روزنامه الشرق‌الاوسط روز جمعه، ۱۱ شهریور، گزارش داد که پس از آخرین حملات هوایی منتسب به اسرائیل، روسیه از ایران خواسته است تا برخی مراکز استقرار نیروهای حامی خود در سوریه را «تخلیه» کند.

به نوشته این روزنامه چاپ لندن، افسران روسی به همتایان ایرانی خود گفته‌اند که باید نیروهای خود را از یک سایت نظامی بزرگ در استان حماه، که موشک‌های دوربرد ارتش سوریه در آن نگاهداری می‌شود، تخلیه کنند.

الشرق‌الاوسط گزارش خود را با استناد به اظهارات «یک مقام رژیم سوریه» که نام او را نبرده منتشر کرد و افزود که در پی «حملات اسرائیل» در روز دهم شهریور به فرودگاه‌های شهرهای حلب و دمشق، روسیه خواهان «خروج» شبه‌نظامیان ایرانی و متحدان آنها از مواضع مستقر در این مناطق شده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز که گزارش الشرق‌الاوسط را بازتاب داده افزود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، «سه سال است که ایران را از تلافی حملات اسرائیلی به سوریه منع کرده تا از تشدید تنش جلوگیری کند».

هاآرتص نوشت که این خواسته بشار اسد در زمان حیات قاسم سلیمانی، با ایرانی‌ها در میان گذاشته شد و بعد از کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه نیز، ایران این خواسته را تا حد زیادی رعایت کرده است.

این روزنامه توضیح داد که رهبری سوریه نمی‌خواهد خاک کشورش به سکویی برای حمله به اسرائیل مبدل شود و از وقوع یک جنگ در ابعادی گسترده نگران است، به‌ویژه آن‌که سوریه که بیش از یک دهه درگیر یک جنگ گسترده و شدید بود، کاملا تضعیف شده است.

با این حال، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، یک روز پس از حملات منتسب به اسرائیل در شامگاه دهم شهریور به فرودگاه‌های حلب و دمشق گفت که «اسرائیل دارد با آتش بازی می‌کند».

شرکت ماهواره‌ای اسرائیلی ایمج‌سَت روز ۱۱ شهریور تصاویری را از فرودگاه حلب منتشر کرد که نشان می‌دهد باند پروازی فرودگاه و برخی تاسیسات آن در حمله چهارشنبه شب آسیب دیده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

آمریکا قوانین منع دسترسی ایران، روسیه و چین به کلان‌داده‌ها را معرفی کرد

وزارت دادگستری آمریکا روز ۲۱ اکتبر قوانین جدیدی پیرامون جلوگیری از دسترسی ایران به کلان‌داده‌های …