العربیه:اعلام آمادگی استان‌های جنوب و مرکز عراق برای تظاهرات میلیونی «حقوق»

العربیه:منابع رسانه‌ای روز جمعه 27 ژوئیه 2018 از اعلام آمادگی استان‎های جنوبی، مرکزی و پایتخت عراق، برای برگزاری تظاهرات بزرگ موسوم به تظاهرات مطالبه «حقوق» خبر دادند.

این در حالی است که در بصره، نیروهای امنیتی یک تجمع بزرگ تظاهرکنندگان معترض که جاده منتهی به میدان نفتی غرب منطقه القرنه را بسته بودند، با زور متفرق کرد.

تظاهرکنندگان عراقی علیه اوضاع بد معیشتی ،بیکاری، فساد و فقر و محرومیت بسیاری از مردم این کشور اعتراض کرده بودند.

شهر بصره اولین نقطه آغاز تظاهراتی بود که بعد‌ها به استان‌های مرکزی و جنوبی عراق گسترش یافت. خشم مردم استان‌های جنوب و مرکز عراق به دلیل گسترش فساد در ساختار حکومت  این کشور روز به روز بیشتر می‌شود.

تظاهر کنندگان می‎گویند تا زمانی که خواسته‌های آنها برآورده نشود به تظاهرات و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

انحلال شورای استانی و مجازات مسئولان امنیتی که به تظاهرکنندگان حمله کرده و برخی را کشته وزخمی کردند، از مهمترین خواسته‎های تظاهر کنندگان روز پنجشنبه در شهر بصره بود.

در همین حالی اهالی منطقه «الهویر» در شمال بصره امروز جمعه در مقابل ساختمان دولتی منطقه دست به اعتصاب زده و با برافراشتن چند خیمه در زیر آنها دست به اعتصاب زدند. اعتصاب کنندگان اعلام کردند که مدت اعتصاب آنها نامحدود خواهد بود تا زمانی که دولت به خواسته‌های آنها رسیدگی نکند به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

کمیته‌های هماهنگی که از میان تظاهر کنندگان تشکیل شده است برای خروج ملیونی تظاهرکنندگان در شهرهای جنوب و مرکز خود را آماده می کنند. قرار است این تظاهرات امروز جمعه در شهرها آغاز شود.

کمیته‎های هماهنگی خواستار دور کردن سیاستمداران، شیوخ قبیله‌ای و روحانیونی که در ساختار حکومت بوده‌اند، از تظاهرات اعتراضی مردمی شدند.

حسنین الموسوی، یکی از شرکت کنندگان جوان در استان بصره، به العربیه گفت: «مردم بصره دیگر به هیچکدام از کسانی‌ که در دولت‌های گذشته بودند اعتماد ندارند».

وی افزود :«جوانان بصره کمیته‌های به نام «جوانان بصره» برای هماهنگی و وانسجام بین همه تظاهرکنندگان جهت دستیابی به نتایج مثبت و خواسته‌های معترضان تشکیل دادند».

 

 

 

 

اینرا هم بخوانید

روزنامه حکومتی اعتماد لیست اساتید اخراجی از دانشگاه‌ها در دولت سیزدهم را منتشر کرد

روزنامه اعتماد در واکنش به اطلاعیه وزارت علوم و بهداشت که اخراج استادان معترض در …