امارات گزارش آسوشیتدپرس از «توافق پنهانی» با القاعده یمن را تکذیب کرد

رادیو آمریکا:امارات متحده عربی روز دوشنبه گزارش تازه خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره توافق پنهانی با پیکارجویان شاخه گروه تروریستی القاعده در یمن را رد کرد و گفت به طور فعال در حال نبرد با این گروه است.

آسوشیتدپرس هفته گذشته در گزارشی از نحوه جذب پیکارجویان القاعده توسط گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی، که امارات نیز عضو آن است، خبر داده بود.

به نوشته این خبرگزاری، اعضای القاعده و آنهایی که اخیر به آن گروه پیوسته‌اند، از دید نیروهای ائتلاف «جنگجویانی استثنایی» هستند و هدف از جذب آنها تصرف مناطق تحت کنترل آنها در یمن است.

یک افسر بلندپایه ارتش امارات روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در دوبی گفت گزارش آسوشیتدپرس، که شامل گفت‌وگو با بیش از بیست تن از شاهدان ماجراست، بر اساس «هیچ» تنظیم شده است.

سرتیب مسلم الراشدی با تاکید بر این که القاعده یمن تمایلی به گفت‌وگو ندارد و دلیلی هم برای مذاکره با آن وجود ندارد، گفت افرادی از نیروهای امارات و ائتلاف در جنگ با القاعده کشته یا زخمی شده‌اند.

وی اضافه کرد، از زمانی که ائتلاف وارد جنگ یمن شد تا کنون حدود ۱۰۰۰ پیکارجوی القاعده، از جمله ۱۳ تن از رهبران ارشد آن، کشته شده‌اند و حدود ۱۵۰۰ نفر دیگر هم به اسارت ما در آمده‌اند.

به گفته مقام‌های اماراتی در حال حاضر حدود ۲۰۰ پیکارجوی شاخه القاعده در جنگ یمن هنوز فعال هستند و هیچگونه همکاری یا همدستی هم بین آنها و نیروهای ارتش امارات یا ائتلاف در کار نیست.

آسوشیتدپرس پیشتر در اواخر خرداد ماه هم در گزارشی نوشته بود که شماری از شهروندان یمن می‌گویند در بازداشتگاه‌های زیر نظر نیروهای اماراتی در یمن شکنجه شده و مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

ائتلاف به رهبری ریاض از مارس ۲۰۱۵ تاکنون در یمن علیه شبه نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران در جنگ هستند و به دلیل کشتار غیرنظامیان در چند مورد حملات هوایی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

انور قرقاش وزیر خارجه امارات امروز در پاسخ به پرسشی درباره مرگ ده‌ها غیرنظامی، که بیشتر آنها کودک بودند بر اثر حمله هوایی ائتلاف به سعده اذعان کرد که جنگ یک «عملیات پاک» نیست.

ایالات متحده از این حادثه ابراز تأسف کرده و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار انجام تحقیقات مستقل شده است. ائتلاف به رهبری عربستان در واکنش گفته است درباره حادثه تحقیق می‌کند.

عکس آرشیوی از نیروهای اعزامی ارتش امارات متحده عربی به یمن

عکس آرشیوی از نیروهای اعزامی ارتش امارات متحده عربی به یمن

اینرا هم بخوانید

ابراهیم رئیسی و هیئت هشت نفره همراه در سانحه سقوط بالگرد کشته شدند

رسانه‌های حکومتی اعلام کردند ابراهیم رئیسی و هیئت هشت نفره همراه او در پی حادثه …